• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kistamässan 2018

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Men vad är det för garanti? Många fifflarfirmor säljer ju bilar med garanti, förutsatt att du som köparen köper till garantin, precis som på MediaMarkt.
Det ser snyggt ut i annonsen men slutar med en extra kostnad. Jag tror både M och RådoRön haft frågan uppe.
Nu känner jag inte till den här firman och de kan ju vara superseriösa.

Ja, jag upplever dom som superseriösa. Se https://www.autoconcept.se Dom har funnits länge, fordonshandlaren/förmedlaren betalar garantin, som sedan beror på fordonets ålder etc. För massor av år sedan köpte jag en begagnad bil och fick med denna garanti. Ett tag senare rasade växellådan, jag fick en ny utan minsta krångel.
Så att husbilsförmedlaren samarbetar med Autoconcept ser jag som ett stort plusvärde.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Enligt Svea själva, så vill dom ju bara stå där och dela ut broschyrer, dvs marknadsföra sig, som förra året. Jag ser inget fel i detta. Det är ett billigt sätt att nå ut till sin presumtiva kundkrets.
Sen har vi inte hört andra parten i sammanhanget.....(dom lär ju va rökta till nästa år?!?)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Enligt Svea själva, så vill dom ju bara stå där och dela ut broschyrer, dvs marknadsföra sig, som förra året. Jag ser inget fel i detta. Det är ett billigt sätt att nå ut till sin presumtiva kundkrets.
Svea var med på mässan förra året, men då var de så små så inget hot. I år är de större och då vill man inte ha med de fast man är många gånger större spelare på marknaden.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har inte varit på Kistamässan men har varit på Elmia ett antal ggr. och jag tror väl inte att de skiljer så värst mycket utan att jag kan jämföra.
På Elmia har jag inte sett några begagnade varor, men sett flera som säljer något annat. T.ex. Transportstyrelsen, PRO, olika försäkringsbolag, olika campingtidningar, Caravan Club, Husbilsklubben med flera. Alla har de något att erbjuda som de vill visa upp för en kundkrets. Har då svårt att förstå varför ett företag som förmedlar husbilar inte kan få delta på en mässa som riktar sig till en grupp som kan vara deras kunder, även om deras tjänst är lite udda i sammanhanget.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Besökte mässan igår, en tämligen avslagen historia, få tillbehörs montrar, några av dom stora märken tex Adria Kabe saknas helt, eftersom det är återförsäljare som ställer ut tar man vad som finns i lager, om tillverkarna hade ställt ut hade vi fått se ett annat utbud men då räcker inte lokalerna till,dessutom är det nog inte värt kostnaden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Besökte mässan igår, en tämligen avslagen historia, få tillbehörs montrar, några av dom stora märken tex Adria Kabe saknas helt, eftersom det är återförsäljare som ställer ut tar man vad som finns i lager, om tillverkarna hade ställt ut hade vi fått se ett annat utbud men då räcker inte lokalerna till,dessutom är det nog inte värt kostnaden.

Inte förvånad.
Det som däremot förvånade mig var att dom vill ha betalt för att man skall få nöjet att titta på bilarna.
Detta nöje är ju gratis alla andra dagar!

Skall ta en sväng förbi Forsbergs under helgen, naturligtvis kostar det inget inträde!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Detta är kanske något nytt att ett företag som "bara säljer begagnat" vill in på mässor, jag tror inte jag sett det tidigare. Att det finns en kundgrupp för begagnat är jag helt övertygad om. Det är som alltid när det kommer nya idéer, någon försöker stoppa det, men framtiden går nog inte att stoppa, så det är inte omöjligt vi får se även en begagnat marknad på mässor runt om i Sverige. Alla vill inte köpa nytt av olika anledningar.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Precis som Lasse G skriver så är mässan inriktad för nyheter inte för att se någon som förmedlar en gammal 04-06 tex. och vad det gäller garanti så är det bara att läsa vad solid ge för villkor för i slutändan är det en försäkring och ingen garanti(typ Östgötagruppens 5 åriga Bürstner garanti) Solid försäkring år3-5
inget annat. finns mig veterligen ingen handlare eller förmedlare som våga ta den evt stora kostnaden det kan medföra.
/ Bengt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Båtmässan kan man jämföra med, det brukar finna ett flertal firmor som säljer/förmedlar begagnat, varför skulle inte detta fungera i husbilsbranchen.
Det borde vara tvärtom, nybilsförsäljningen ökar om man blir av med sin begagnade bil, inget inbyte borde ju vara bättre en fördel vid nyköp.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Precis som Lasse G skriver så är mässan inriktad för nyheter inte för att se någon som förmedlar en gammal 04-06 tex. och vad det gäller garanti så är det bara att läsa vad solid ge för villkor för i slutändan är det en försäkring och ingen garanti(typ Östgötagruppens 5 åriga Bürstner garanti) Solid försäkring år3-5
inget annat. finns mig veterligen ingen handlare eller förmedlare som våga ta den evt stora kostnaden det kan medföra.
/ Bengt

Jasså Bengt det är du som är ”mässgeneralen” och den som avgör mässans inriktning, visste inte det.

Förstår av besökare att det var en ganska avslagen historia, så i egenskap av ”mässgeneral” borde du redan nu tänka över ditt uttalande; ”..... så är mässan inriktad på nyheter inte för att se någon som förmedlar en gammal 04 - 06...”, eftersom köerna till mässan inte beskrivs som kioskvältare.

Att branschföreträdare som finns i klubben har den uppfattningen förstår jag. Men vi andra, vi som är konsumenterna, vi som är själva förutsättningen för branschens överlevnad, ligger det verkligen i vårt intresse att branschen försöker frysa ut nya entreprenörer med nya idéer?

I många, för att inte säga alla branscher sker det grundläggande förändringar och förutsättningarna ändras genom digitaliseringen. Idag ser vi det konkret i detaljhandeln som konkurrerar med e-handeln, ett effektivt, billigare och bekvämare alternativ för oss konsumenter.

Andra branscher är t.ex. taxi som fått konkurrens från Uber, ett billigare alternativ för oss konsumenter. Tidningarna som inte längre dimper ner i postlådan, utan numera levereras gratis över nätet. Hotellen har fått konkurrens av något som heter AirBnB, en ny form av bytesekonomi. Det finns massor av exempel, från mjölkaffären som stängde för 60 år sedan fram till dagens digitaliserade samhälle och vi är bara i början......

Läste för några år sedan Torekulls bok, ”Historien om IKEA”, där man bl.a. kunde läsa om möbelbranschen agerande mot frifräsaren IKEA på 60-talet. Det var stopp att delta i mässorna i Sverige, få produkterna tillverkade i Småland eftersom den etablerade branschen gjorde allt för att stoppa denne folkhemmets möbelleveramtör.

Resten är historia, Charlies Möbler i Ö-vik har stängt sedan länge, medan IKEA med sitt för den tiden nytänkande överlevde.

Varför skulle inte husbilsbranschen också förändras?

Nu vet jag inget om det aktuella företaget som inte fick vara med på mässan, men gillar inte branschens agerande för att utestänga ett företag som representerar något nytt, om nu den historien vi fått presenterad är korrekt. Det kan inte ligga i vårt intresse, för oss konsumenter.

Utifrån det jag läst mig till erbjuder man ett enkelt och billigare sätt att avyttra sin husbil, troligen även billigare för den som köper eftersom man har lägre krav på marginal än den traditionella branschen.

Nu är inte jag ”mässgeneral”, men hade jag varit det så hade jag absolut välkomnat de som säljer begagnade husbilar av det enkla faktumet att jag skulle, som man själva säger:

” Carvan Stockholm är mässan för dig som är nyfiken på den mobila livsstilen och intresserad av husvagn, husbil och camping! Här kan du jämföra, klämma och känna bland olika varumärken, modeller och utrustning samt upptäcka spännande resmål och få tips från experter.”

Man vänder sig alltså mot förstagångsköparna, de som är nyfikna och som man vill öka intresset hos. Självklart, inget konstigt i det när det gäller mässor som vänder sig mot allmänheten.

När vi för 9 år sedan var förstagångsköpare så fanns inte en ny husbil på kartan för oss, nej vi letade och köpte en billig begagnad husbil. Att det var ett felköp för oss byttes mot en annan begagnad husbil efter den första resan är en helt annan historia

Tror inte alls att vi var unika, dristar mig att tro att de flesta som köper sin första husbil, gör som vi gjorde, köper begagnat.

Sedan är väl handeln med begagnade husbilar mycket större än ren nybilsförsäljning, eller....?

Men det är klart, samtidigt med Caravan Stockholm i Kista arrangeras Antikmässan i Älvsjö och det kanske är där man skall leta efter den där Adria’n -05 med nybytt fläktrem?

TommyD
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
s Anrikmässan i Älvsjö och det kanske är där man skall leta efter den där Adria’n -05 med nybytt fläktrem?

Eftersom jag är engagerad i Antikmässan kan jag passa på att nämna att det tyvärr inte fanns några antika husbilar där, däremot ett par väldigt eleganta och otroligt fint restaurerade träbåtar, bl a en racerbåt tillverkad i Limhamn 1929. Fler finns här: www.sjoexpress.se
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Lite förundrad blir jag över allt gnäll om mässan. Var där igår och trivdes utmärkt. Ont om tillbehör var det men det kan man ju se i kataloger. Själv köpte jag ett litet luftförtält. Lagom stor mässa om ni frågar mig. Återigen försökte jag verkligen att gilla plåtisar. Vi har pratat om att byta till en sådan. Men känslan vill inte riktigt infinna sig. Däremot visade LMC en ny halvintegrerad med plant golv i hela bilen. Dyr. Närmare miljonen. Och det är ganska dyrt för halvintegrerad på 7 meter. Men sugen ändå.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Halloj,

Att för mig gå på en mässa som visar begagnade produkter känns helt osannolikt!!!!

Jag håller med tidigare talare, oavsett huruvida man behandlat Svea Husbilar, att gå på en mässa som visar begagnade bilar/husvagnar vore inget annat än konstigt.

I min värld handlar en mässa om att få se kommande/nya produkter.
Kan någon här på forumet nämna en mässa som visar upp begagnade produkter?

Om man vill ha en mässa med begagnade produkter så borde det ligga på varje enskild handlare att arrangera på sin egen anläggning.

Jens
 
S

Sören-6830

Guest
Halloj,

Att för mig gå på en mässa som visar begagnade produkter känns helt osannolikt!!!!

Jag håller med tidigare talare, oavsett huruvida man behandlat Svea Husbilar, att gå på en mässa som visar begagnade bilar/husvagnar vore inget annat än konstigt.

I min värld handlar en mässa om att få se kommande/nya produkter.
Kan någon här på forumet nämna en mässa som visar upp begagnade produkter?

Om man vill ha en mässa med begagnade produkter så borde det ligga på varje enskild handlare att arrangera på sin egen anläggning.

Jens
Runt om i världen finns åtskilliga mässor/utställningar för begagnade föremål, t ex antikviteter, konst, bilar, båtar m m.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Nu är jag vare sig mässgeneral eller branschföreträdare som du vill göra gällande
utan en som troligen har mer koll en som kollar mellan två hundöron!
sen köper jag din historia om Charlies möbler etc och visst är beg sidan större än nybils
så är det i dom flesta branscher.
men som flertalet andra påpekat en mäss går man på för att få se nyheter inte skåpmat,
/ Bengt
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Runt om i världen finns åtskilliga mässor/utställningar för begagnade föremål, t ex antikviteter, konst, bilar, båtar m m.

Ja, antikviteter och konst faller ju rimligtvis in under kategorin ”begagnat”, nog för att konst kan vara ny.

Tror dessvärre att mässor av ovannämnda består av lite äldre produkter i bättre skick där intresset för diverse samlare kan vara aktuellt.

Har svårt att ta till mig att en bilmässa i Genève skulle visa upp en 5-6 år begagnad Renault med nybytt kamrem?

Jag har varit på alla typer av fordonsmässor i över 30 år och har aldrig sett något begagnat annat än använda pappmuggar avsedda för olika typer av drycker :)

Jens
 
S

Sören-6830

Guest
Ja, antikviteter och konst faller ju rimligtvis in under kategorin ”begagnat”, nog för att konst kan vara ny.

Tror dessvärre att mässor av ovannämnda består av lite äldre produkter i bättre skick där intresset för diverse samlare kan vara aktuellt.

Har svårt att ta till mig att en bilmässa i Genève skulle visa upp en 5-6 år begagnad Renault med nybytt kamrem?

Jag har varit på alla typer av fordonsmässor i över 30 år och har aldrig sett något begagnat annat än använda pappmuggar avsedda för olika typer av drycker :)

Jens
Ja, då får vi väl konstatera att alla som besöker en husbilsmässa är helt ointresserade av begagnatmarknaden....(tror inte någon tänkt sig att begagnade bilar skulle ställas ut, meningen var nog att informera om alternativ till nytt)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu är det väl knappast så att husbilförmedlarna skulle fylla mässan med begagnat, man ville väl ha en monter för att visa upp vad som finns till försäljning och visa hur förmedling/försäljnig går till/kostar.
På detta vis är det på båtmässan har aldrig sett en begagnad båt där!
 
Toppen