• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapade mobilnummer

F

F.d. 55554

Guest
I dag var det någon som ringde från ett Svenskt mobilnummer, personen pratade Engelska.
Jag sa hallå 4 gånger och sa sen djäkla mobil, sen lade jag på.
Numret finns enligt hitta.se hos en person i Mörbylånga.
Någon timme senare var det Gittans mobil som ringde, återigen ett Svenskt mobilnummer.
Återigen en Engelsktalande person, hon körde samma sak dom jag, hallå 3 gånger, avslutade sen samtalet.
Denna gång var det enligt hitta,se person boende i Stenungsund.
Finns ju program som gör att det går att använda falskt mobilnummer, typ Nordea.
Gäller att vara på sin vakt mot dom som vill ha mina/Era pengar.

Ps
Båda mobilnumren är sparade & spärrade hos oss
Ds

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Installera appen "Trucaller". Den blockerar försäljare och andra skumma typer. Om du mot förmodan får ett sådant samtal så blockerar du det och då hamnar det i en databas så det även blockeras hos andra.
Jag har en liknande app som heter 180. Fungerar klockrent. Har någon blockerat ett nummer så kommer vem det är som ringer upp & då är det bara att strunta i att svara.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Verkar som om det fortfarande är möjligt att m.h.a. IP-telefoni från utlandet "kapa" andras telefonnummer (alltså felaktigt presentera dem som uppringare). Ett oskick som är jobbigt för dem som blir uppringda, men ännu värre för den som egentligen "äger" det presenterade numret.
Inte bara nytta med alla möjligheter som ny teknik ger.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Aajjj...hade en kirurläkare..så så skulle jag vara mån om att lägga in hans nummer i listan..men ok man kan missa ... men blockera all nummer som ringer..lätt
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En sak är om det kapade numret används för att dölja en annan uppringares nummer.
Än värre är att många firmor där man kan handla på faktura använder telnr som kundnummer.
Så om någon kapat ditt telnr och tagit reda på ditt namn så finns det risk att en faktura dyker upp då det är långt ifrån alltid som legitimation avkrävs vid upprättande av kundnummer.
 
Toppen