• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kameratips

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Hej svejs!

Jag tycker om att fotografera när vi är ute och åker med vår kära husbil. Har en Pentax OptioS60, men tycker att den är alldeles för "seg".
Jag skulle behöva tips på en kamera som klarar att ta minst 3 bilder/sekund, som är enkel att förstå sig på och som inte är allt för dyr.
Jag fotograferar mycket naturbilder, men vill även hinna få med våra hundar och våra barnbarn som är i rörelse hela tiden. :santa1:

Tacksam för tips
Wania
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameratips

Hej
Jag har en canon D 30 som jag köpte i våras canon kamera men de har slutat att göra den .Kolla på canons 400 har en kompis som har börjat jobba med att fota hus m.m .Hon är jättenöjd.Annars får du köpa min:) Men nikons är väl så bra . Ha det bra.Får väl tillägga att jag dille på att byta upp mig.Detta är min fjärde canon system.5 b/s tar den
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Hej!
Har en underbar kamera en Minolta 5 D.Numera är det Sony som har tagit över och enligt alla tester är dom fortfarande en av dom snabaste i dom prisklaserna.Min tar3 bilder och Sony är inte sämre.:snowman-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kameratips

3 bilder/sek i sekvenstagning är mycket. Hittar det bara på Panasonic Lumix DMC-TZ3 . Min svåger har en sådan och är mycket nöjd. Har ett rejält Zoomomfång, bra om du vill fota natur. Har bra optik från Leica.

Men du kan Kolla på denna hemsida CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner. Där finns mycket information och rådgivning. Själv Kan jag bara tänka mig Canon eller Nikon Men jag är ju lite skadad.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Kameratips

Hej. En undran bara, din kamera ska inte vara så seg, 2-3 sek.och det är inte så dåligt för en kompaktkamera. Du kanske har ett minneskort som inte är så snabbt? Din kamera behöver ett kort som är 60x hastighet,kolla om du har ett sånt. Köpte själv ett kort billigt på Clas Olsson och kameran blev jätteseeeeeg. Ja det var det jag undrade.......
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Man ska inte ha en kompaktkamera om man sätter värde på filmandet och inte skall man köpa kort på Clas i insjön..nej tack,viserligen så känns det ibland lite betyngande med systemet..men efter ClassicRally i Eckernförde...så bär jag den med stoltheten..kompakten..slängd skiten i väggen
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Kameratips

Hej!
Om du vill ha en kamera där du ska kunna byta objektiv, så rekomenderar jag en Canon 400 D, den är snabb, och du kan utvecklas med kameran om du har intresse för detta.

Vill du ha en kamera som är lätt att bära med sig och ger bra bildresultat så är en Canon IXUS ett mycket bra alternativ, jag har båda kamerorna, man bör ha ett minneskort på 2 GB så har du minne för hela semestern, märket på minnet bör vara ett Sandisk ultra ll.

Hoppas att detta har gett dig lite vägledning.

MVH

Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameratips

Dom flesta kompaktkameror av kända märken är mycket bra idag. Jag har haft flera Canon Ixus från två milj. pixlar och uppåt och dom har alla varit jättebra.

Min senaste Canon var en Powershot A700, men den råkade jag bada med i Skagerack för två år sedan. Konstigt nog fungerar den idag igen, fast en del mindre viktiga funktioner har försvunnit.

F. n. har jag en Samsung Digimax L85, 8 milj. pixlar, mycket bra kamera, men den har en stor nackdel, något den delar med många kompakter, den har ingen optisk sökare och det kan ge problem ibland. Alltså vanlig optisk sökare är ofta att föredra!

Dessutom har jag en systemkamera, Olympus E-300, mycket trevlig kamera, också 8 milj. pixlar. Till den använder jag div. objektiv mellan 28 och 400 mm.

Jag tycker inte alls att man ska döma ut kompaktkamerorna! Dom är jättebra och det är inte alltid man har lust eller tillfälle att släpa med flera kg kamerautrustning. En sak bara: optisk sökare som komplement till bildskärmen bak på kameran, är inte fel, ibland t.o.m. nödvändigt!

Jappe
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Kameratips

Jag har en Canon 400D som jag är väldigt nöjd med.
Den klarar 3 bilder per sekund och dessutom varar batteriet väldigt länge varje laddning.
En bra grej med 400D är att man både kan använda manuella inställningar och även flera helautomatiska lägen för tillfällen när man snabbt vill ta en bild. (har kanske de flesta digitala systemkameror)

Det finns även funktion för "automatic exposure bracketing"(tror jag det heter) som gör att man kan experimentera med HDR-bilder:
High dynamic range imaging - Wikipedia, the free encyclopedia

En bra sida för kamerarecensioner är denna amerikanska sida som har väldigt detaljerade tester:
Steve's Digicams - Camera Reviews
I USA Canon 400D heter Digital Rebel Xti och finns under kategorin "Digital SLR".

/Lasse
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Jappe;
OK..jag var lite förhård i mitt uttalande om kompakterna.Visst kan man ha såna..men dom är ofta långsama och då hinner motivet försvinna inan bilden är tagen.Så jag har inget övers för dom..har alltid fotat med system.Numera är systemkameror väldigt små (om man jämför med analoga system) och skall man ha en kompakt med sökare och lite zoom då blir den lite störe kompakt då är man i närheten av systemstorlek..och ändå kan man inte jämföra dom två
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kameratips

Goda råd, som jag kan bekräfta, har du i inläggen nr 7 0ch 9.

Men - glöm inte att vara lika noggrann med objektivet, och min rekommendation är Canon EF 17-85 zoomobjektiv med inbyggd bildstabilisator. tillräckligt ljusstarkt och härligt brännviddsområde. Kostar naturligtvis en del - ca 7.000

Ett bra blixtaggregat, t ex Canon 430 EX är också nödvändigt många gånger. Den inbyggda lilla blixten på själva kameran är oftast otillräcklig för bra resultat.

Slutligen kan det nog vara bra att läsa och höra vad "Gert" nr 8 och styrelsemedlem har att tipsa om. Han verkar vara mycket erfaren i ämnet.
 
H

hianders

Guest
Sv: Kameratips

Hej på er!

Har du provat att använda metoderna " 1.fokuseringslåsning och 2.autofokuslåsning", två näraliggande metoder för att avlasta kameran fokuseringsarbetet (det är den operationen som tar så låååång tid). I handboken till din Pentax borde dessa metoder vara beskrivna.
Vi har en Canon IXUS 430, den har i stort sett samma funktioner sin din kamera.
Om du provar att ställa in kameran (metod 2.) på lagom "hundavstånd", t. ex. 3 meter, och passar på att exponera när hunden befinner sig på ungefär det avståndet kommer du att få exakt den bild du såg i sökaren vid exponeringstillfället.
Jag skulle tro att du även har metoden för seriebildstagning beskriven i handboken, vår kamera klarar 2,5 bps.

Hälsningar Hasse.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Kameratips

Hej
Systemkameran ger dej möjligheten att byta objektiv, från vidvinkel till tele.
Du ser genom sökaren som via speglar och genom objektivet det du skall fotografera.
Skärmen bak på kameran tänds bara när man vill se den nytagna bilden. Även titta på alla bilderna som finns på minneskortet.
När du gör det kan du förstora bilden och kolla på skärpan i bilden t.ex.
Jag kan t.ex. ta 400-600 bilder på en laddning och det beror på att man inte har skärmen på baksidan tänd.
Kamerahuset kostar melllan 6000:- och uppåt. Det brukar vara många kampanjer där objektiv och minneskort ingår.
Just nu så finns Canon 400 och Nikon D40 till ganska hyggliga priser.
Vad man väljer är mellan två bra kameror, det man skall tänka på är att kameran är modern nästan hur länge som helst.
Om man efter några år vill köpa till ett objektiv så är det till dom mera kända märkena som det kommer att finnas objektiv som passar ditt kamerahus.
Till Canon som jag har passar objektiv från förr, Eos.kamera för riktig film.
Idag skulle jag köpa en Canon 400D, mindre och lättare än den Canon 30D som jag har idag.
Men 30D har ju den fina möjlighetan att höja ISO-talet upp till 1600 och få bilder med nästan inget brus(kornig bild) för den har en bildprocessor som klarar det.
Det handlar om att fota i svagt ljus.
Objektiv med stor ljusstyrka är tunga,stora och DYRA, det enda som jag har är 50 mm normalobjektiv med ljusstyrka 1.8.
Ett 17-40 mm. med ljusstyrka 4.0 över hela zoomen.
Ett 70-200 mm. också med 4.0 över hela zoomen.
Brännvidden på mina objektiv skall man multiplicera med 1.6 så får man den brännvidden som blir på en digitalkamera.
Ett exempel är att 70-200 mm. blir i 200 mm.läget 320 mm. Alltså hyggligt teleobjektiv, och sen kan man ju förstora i datorn.
Då kommer man in på pixlar, ja 3.2 milj. pixlar behövdes för att bilden i A4 storlek utskriven.
Större bild gör man sällan men man kanske oftare vill delförstora en bit i bilden och då behöver man 6 till 8 miljoner pixlar för att förstoringen skall bli bra.
Men, handen på hjärtat, hur ofta gör man det.
Alltså lagom med pixlar, lägg pengarna på objektivet istället.
Canon och Nikon skickar med zoomobjektiv i sina kampanjer. Inte värsta sorten kanske men ger bilder som helt klart är över medel.
Systenkamerorna jag har nämnt ger fördelar som
snabb uppstart från viloläge
väldigt låg strömförbrukning,många bilder/laddning
"klipper" bilden direkt ingen segning där inte
tar bildsekvenser, många bilder/sek(3/sek men man trycken om igen på avtryckaren gång på gång,har du ett snabbt kort så blir det bra)
riktig tele, kan bli hur långt och dyrt som helst
man kan ta med manuell inställning, kul och intressant där man kan (måla med ljuset) fotografera, man blir lätt nördig
Listan kan bli hur lång som helst.
Sedan blir det ju lite stort att bära på men är ju värt det säkert.
För att alltid ha med en kamera överallt så är ju kompaktkameran helt fantastiska typ Canon Ixus och alla konkurrenter.
Att jag skriver Canon hela tiden beror på att jag har det med några för dyra objektiv, men du kan utgå från att alla dom kända fabrikaten är lika bra med fördelar som systemkameran ger.
Systemkameran ger en dimension till inom fotograferandet och man får därför avstå lite annat för det kostar mer och tar mer av din tid.
julhälsningar från Barbro och Gert
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Kameratips

Tack Gert8 för alla bra tips!
Du verkar vara duktig, jag får nog ta och komma till dig på kurs.....
Julhälsningar
Wania
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Kameratips

Hej Wanja!!

Är det så att ditt krav på minst 3 bps redan är "hugget i sten" så är mitt förslag:
Pentax K10D hus + 16-45mm Lens Kit samt motljusskydd, 3 st filter, blixt samt ett stativ för du precis som jag gillar naturfoto. Oavsett fabrikat landar en grundutrustning enl. ovan på ca 15.000:-. Jag hissar en liten varningsflagg när det gäller "systemkameror", dom tar både plats, resurser och tid.
Mitt val är lika enkelt som logiskt, en Canon PowerShot G9, Canon PowerShot G9 | Digital Kamera Test för ca 4.500:- plus lite tillbehör.

Hälsn. Hasss A
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kameratips

Det är ju så att varje seriös fotograf försöker efterlikna verkligheten så som våra ögon upplevde den vid fotograferingstillfället. Detta innebär som skrevs ovan att bilderna måste korrigeras. Det finns ingen kamera i världen som klarar att översätta synintrycket till en endimensionell bild direkt.

Ett typiskt exempel är problemet med "störtande linje" som uppstår exempelvis när kameran lutas uppåt för att få med ett högt hus. Bilden kommer då att visa ett hus som smalnar av överdrivet mycket uppåt. Detsamma sker visserligen i våra ögon men vår hjärna kompenserar omedvetet detta till viss del eftersom vi vet att huset inte smalnar av. Det är alltså inte en förvanskning av verkligheten som sker när perspektivet och därmed bilden korrigeras. Visserligen kan man göra denna korrigering redan i kameran om man har specialkamera eller specialobjektiv. Då har man som Zubac skriver inte ändrat bilden som fortfarande är orginal, men likväl korrigerat verkligheten.

Ett annat exempel är kontrast där det mänskliga ögat kan uppfatta detaljer i mörka och ljusa detaljer samtidigt i en nivå som vida överstiger en kameras. Här kan man också korrigera kamerans tillkortakommanden genom att ta flera bilder med olika exponeringsinställningar och sedan lägga in dessa i ett lämpligt datorprogram som ger en bild som överensstämmer med vad ögat såg och upplevde.

För den oinvigde kanske detta ter sig som besvärligt, tidskrävande och svårt. Men det är kanske inte varje bild som får denna behandling. Personligen gör jag det bara med de bilder som jag skall skriva ut eller visa på annat sätt. Övriga bilder sparas bara som minnen och eventuell framtida bearbetning.

Detta blev en lång utläggning som dessutom inte direkt hör till trådskaparens frågeställning. Men det har förekommit en del påståenden här som måste belysas så att ett nyinköp av fotoutrustning blir så bra som möjligt.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Kameratips

Måste verkligen tacka för alla intressanta tips och funderingar. Jag har fått mycket att tänka på innan
jag bestämmer vilken kamera jag ska köpa, men en
systemkamera blir det nog.

Jag har Photoshop Elements 5.0, vilket jag tycker är
fantastiskt kul att jobba med, och tänk va mycket fint
man kan göra med bilderna. Den som föredrar sina
bilder oredigerade måste ju få göra precis som han
eller hon vill, eller hur? :santa1:

Tack än en gång och GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
Wania

Snöbild.JPG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kameratips

Riktigt snygg bild!

Om du köper en systemkamera så tänk på att du kan köpa en hel del begagnad optik på Tradera och eBay (speciellt den tyska eBay). Risken för felaktiga objektiv är mindre än att köpa en kamera som är svårare att kontrollera.

Jag har köpt ett flertal objektiv från Tyskland och sparat en en rejäl slant jämfört med att köpa nytt. Du kan också hitta mycket på fotosidan.se som också har massor med tips och råd om allt inom foto.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kameratips

Hej!
Läste idag testet om den nyaste tillkommlingen på kamerafronten.En SONY @700,enligt testet helt underbar och väldigt prisvärt.Testet var i tidningen FOTO.
Mvh/Zubac
 
Toppen