• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kameranostalgi

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Rotade i mina gamla ”bra att ha lådor” och hittade min gamla Nikon Nuvis V APS kamera.
Tog fram den och satte på ON knappen. Kameran startade! Hade inte använt kameran sedan
år 2003. Samma batteri! Dock ingen film i kameran.
Kollade runt i olika filmbutiker i Göteborg, ingen hade APS film, tillverkningen hade ju upphört sedan första hälften av 2000-talet. Ledsamt…
Men efter en koll på internet fick jag fram att de fanns APS film att köpa via e-bay .
Efter en koll att det finns en fotolabb som framkallar APS fil med papperskopior så
beställde jag en rulle APS film från Tyskland! (svindyrt med film och frakt).
Men vad gör man inte för nostalgin.
Nu ska jag ta 25 bilder med min Nuvis V under vår Spanienvistelse 2018-2019 och framkalla
dem när vi kommit hem till våren 2019.
Måste läsa på i manualen om kamerans olika finesser.
Skall bli spännande att se resultatet.
Happy days!
 

Bilagor

  • Nikon Nuvis.PNG
    Nikon Nuvis.PNG
    321,6 KB · Visningar: 52

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Vad sägs om denna kultkamera Minox modell C? Det finns faktiskt film att köpa fortfarande och framkallning kan göras i Tyskland.
minox.jpg
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Visst fungerar det gamla fotot ännu idag, beror på hur länge intresset finns.
Jag fick minna bilder från Spanien framkallade samt en gammal APS rulle som jag
hade glömt i 15 år! Perfekta bilder! Viken nostalgikick!
Happy days!
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Nog är digitala kameror en uppdatering för allmänheten, men för mig en riktig skituppfinning. Jag fotar men redigerar aldrig som jag tänkt. Därav ligger alla foton med ett ”nummer” på en hårddisk, telefon eller liknande. Denna kraschar och vips så är fotona ett minne blott. Har kraschat 4 lagringsutrymmen sedan 2000. Två hårddiskar och två telefoner. Äger idag inte ett enda foto från de 20 senaste åren. Fördelen är att jag ser ung ut på de foton jag har eftersom de är i album :yes::msn_party:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Digitale bilder krever nesten at en benytter eksterne lager, enkleste løsning er google photo som er gratis for bilder opp til en størrelse og en kan velge oppladning hvor bildene tilpasses til denne grensen. Vil en lagre med mye bedre oppløsning eller i RAW format så finnes det alternativer for en rimelig pris. En kan lagre lokalt op USB lagring og bringe et eksemplar til en ekstern sikker plass eller leie plass på en skylagring.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag har fotat sedan mitten på 80 talet. Bytte inte till digitalt innan 2010, då jag inte tyckte dom (jag hade råd med) höll måttet. Min första systemkamera var en Nikon Fm2 n. Idag en klassiker. Det roliga är att jag kan använda, mina gamla objektiv, på min nya Nikon. Och självklar tar jag bilder med den ibland.

Visa bilaga DSC_0865.jpg
 
R

RobbeS

Guest
Hann precis hugga denna kamera på jobbet som man skulle kasta bort. Vet inte så mycket om den så om någon kan berätta mer vore det intressant.

Rolleiflex.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jo, jag har haft en sådan kamera och det vore väl synd att bara kasta bort en sådan raritet. Det var en riktigt bra kamera och
var man liksom min far inom journalistyrket, så måste man bara ha en Rolleiflex om man hade lite självaktning.
Sen kom småbildskamerorna med 36 bilder och dia-bilder och då blev den plötsligt gammal...
Nu för iden är t.o.m de digitala systemkamerorna nästa ute ur leken, man tar ju det mesta med mobilen.
Jag skulle tro, att den har ett visst samlarvärde i fotokretsar.
Själv sålde jag min på Tradera för kanske 10 år sen och fick väl då någon tusenlapp...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Värdefull!

Ser dessutom ut att vara i mycket gott skick.

Lyft av objektivlocken och ta en ny bild, så att man ser vad det för för optik.

Om det är rätt version, så var det K.W.Gullers (=Harry Fribergs) favoritverktyg.

(Kary Lasch, däremot, föredrog Rasselblad 500C – och dessförinnan F-versionerna.)

Pålle
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Började i slutet av 60-talet med en Praktika som var en Östtysk spegelreflex av lågpriskvalite. Efter några år blev det en Pentax Spotmatic II. Den hade jag i många år. Numera fotograferar jag inte så mycket för jag tittar inte själv på bilderna och ingen annan kommer heller att göra det, de blir bara liggande. Telefonen är bra till att fotografera gatnamnsskyltar så man kan fråga om man tappat bort var man ställt bilen.:rolleyes:
 
Toppen