• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallpressad Rapsolja

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Hej, var det fler än jag som köpte "Kallpressad Rapsolja" hos Ragges i helgen? Jag vill gärna ha lite tips & ideer vad och när man kan använda den till . Det skulle vara roligt om någon ville dela med sig lite, jag har alldrig använt den sorten tidigare. :wub: Det kan va lite så när man provar något nytt ? Mvh Brittis 455:wub:
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Kallpressad Rapsolja

gör som jag, häll den i tanken, så får bla pumpen en välbehövlig smörjning.

jag har kört upp över en kubikmeter nu.

billigast i dagsläget är willys med 9,90/L
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kallpressad Rapsolja

Stek o bak o drivmedel, jag själv använder det till stek för det mesta.Plättarna får jättefin gul färg av det.Men alla tycker inte om smaken av rapsolja smaken är ju som baken delad. Testa dig fram.Hoppas på att du får nytta av den .De använder rapsolja till traktorerna på gården.
 
Senast ändrad:

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Kallpressad Rapsolja

Här är det en till, som använder rapsolja till matlagning. Nu får jag kanske hålla i flaskan, så att inte innehållet hamnar i husbilstanken.:)
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Kallpressad Rapsolja

Hej Brittis!

Kallpressad rapsolja kan du använda till mycket, den innehåller bl a Omega 3. Har själv använt den i många år. Hjälper mot lindrigare arter av bl a psoriasis, och andra lättare hudåkommor, torr hud o s v. Ta den direkt på fuktig hud. Har alltid en flaska i badrummet.
MVH Eivor K
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Varför SKALL man experimentera med alla olika bränslen än vad DIESELMOTORN är gjord för ????????

Som jag begriper så blir ALLA tätningar i DIESELPUMPEN och SPRIDARNA så oooerhört hårda och tätniningen blir derefter samt VILKEN KOSTNAD.

Framförallt om Ni har en Common Rail motor sen halva 2002 så råder jag Er att köra med RIKTIG DIESEL som har de rätta blandningar av allt det hetter "Preem APC DIESEL"


Använd RAPSOLJAN i stekpannan eller stekgrytan och i bilen DIESEL.


:mcride:
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Kallpressad Rapsolja

dieselmotorn är uppfunnen och från början tillverkad för att köras på jordnötsolja.

felet med dagens diesel är att den är för torr (olje och energifattigare, och dyr....).

rapsolja är ju inget fossilt bränsle.

och eftermer än en m3 och en massa mil, kan man väl knappt säja att det förstör motorn.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Kallpressad Rapsolja

sune, du tänker nog på RME, RapsMetylEster, vilket kan verka frätande på äldre packningar och gummi-blandningar.

rme, görs förutom raps på metanol och kaustiksoda. inte att förväxla med kallpressad.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Bäste Leif

Det är en enorm skillnad på Common Rail Diesel och en Vanlig med mekanisk diselpump
+ slaglängd på kolvarna.

Kör med Diesel som ALLA ÅKARE & BUSSÄKARE gör !!!!!
 

lyckorna

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
1253
Medlemskap
2024
Sv: Kallpressad Rapsolja

Kallpressad olja har jag i allt matbröd. GOTT GOTT vidare att ringa över sallader. / Matmamman:yes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kallpressad Rapsolja

Eftersom åsnemjölken är så himla dyr nuförtiden, så badar jag i kallpressad rapsolja i stället. Mycket bra för torr gubbhud! Dosering: någon droppe per 100 l vatten. Det går bra med olivolja också!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Hej suneAl!

Vad är en Common Rail diesel?
Kan du förklara detta med enkla ord, vi är nog många som inte vet exakt vad det är.
/Bosse
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

En common rail diesel har inga mekaniska insprutare utan bränslet ligger i gemensamt( common) "rör" under högt tryck. Elektroniskt öppningsbara ventiler pytsar sedan in bränslet i cylindern. Det är möjligt att spruta in bränsle flera gånger under en komprimering. det är detta som gör att det går att optimera hästkrafter och vridmoment i olika steg (kcrbox jobbar med detta) Att en sådan diesel går tystare än en vanlig diesel med mekaniska insprutare beror just på att bränslet sprutar in i olika faser. En gammal mekanisk insprutare skickar in allt bränslet på en gång och det är då man får det höga dieselknacket.
Ove.G
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Kallpressad Rapsolja

Varför inte ställa frågan till FIAT om det går att köra på rapsolja samt isåfall i vilken inblandning!? Det är ju intressant att höra vad dom säger i sammanhanget. Benny R (LMCbery)
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Fråga kan man ju alltid men tvivlar starkt på att Fiat, eller i det här fallet Italienska Bil antar jag, svarar något annat än vad som står i instruktionsboken om vilket drivmedel som ska användas.

Det kan bli intressant den dag man får problem med motorn under garantitiden och man har kört på rapsolja. Beroende på vad problemet är kan man kanske riskera att få problem med garantin?
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Mycket bra förklaring om "Common Rail"!
Ytterligare en fråga: Bränslet, vilken typ av diesel är bäst till dessa motorer?
Har sett att det finns olika kvalite eller sorter på stationerna.
/Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kallpressad Rapsolja

Att en dieselmotor skulle behöva smörjning, utöver den från handelsdiesel och oljan i oljetråget, är bara att glömma – motortillverkarna vet vad som gäller efter >100 års utvecklande av motorer.

Med de små mekaniska toleranser som motorkonstruktionerna av i dag har och där motorerna alltid utprovas i belastnings-, långtids-, slitageprov med mera, har jag full förståelse för att tillverkarna inte vill/kan svara för andra bränslen än de som motorn konstruerats och provats för. Det skulle inte vara seriöst att svara annat än vet ej/resultatet obekant/inte utprovat.

Att fullständigt prova ut andra blandningar av bränsle är varken billigt eller enkelt (skulle kosta 10-tals MSek). Att skapa rätt förutsättningar för smörjning i en motorkonstruktion är en komplicerad procedur inkl verifierande prov som tar lång tid (för ytterst kompetenta konstruktörslag).
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: Kallpressad Rapsolja

Det är inte bara vi som exprementerar med olika inblandningar i diselbränslet det gör även oljebolagen.
Många har fått problem under höst o vintern att silen i tanken och bränslefiltret har geggat igen på grund av att lite vatten har legat i botten på tanken så det har blivit mycket viktigare att kolla detta,för att undvika stora problem.
MVH.STURE
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kallpressad Rapsolja

Kan man bara hålla reda på vad som finns i tanken och varifrån det kommer så är ju i varje fall ansvaret ganska klart (?) för ev konsekvenser.

Betr vatten i botten på tanken så beror det oftast på kondens som uppstår i växlade väderlek (temperaturer) när bränsletanken inte är fylld. Det är mer sällan (får vi hoppas) som man får vatten i bränslet från en etablerad tankstation.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Hej.

Rapsolja kan användas i princip till allt där man behöver matolja, såsom stekning, fritering, bakning, dressing, marinerader etc. Rapsoljan finns att köpa både som kall och varmpressad. Rapsolja är en nyttig olja med stor andel enkel- och fleromättade fetter, och låg andel mättat fett.

Varmpressad olja har en neutral smak. Oljan utvinns i en industriell process genom pressning och under hög temperatur. Därefter raffineras den för att få bättre doft, smak och hållbarhet. Varmpressad olja är vanligare i butikerna än kallpressad och har oftast ett betydligt lägre pris är den kallpressade.

Kallpressad rapsolja har en naturligt nötig doft och smak och en kraftigt gul färg. Man pressar rapsfröna mekaniskt i en kvarn, och viss värme uppstår naturligt av friktionen. I denna process kan man inte utvinna lika mycket olja som i varmpressad, vilket medför att kallpressad rapsolja är betydligt dyrare än varmpressad.


Här en länk med några recept och reklam för kallpressad rapsolja.
Den är på nästan 2 MB och kan ta lite tid att ladda hem om Du har långsam uppkoppling.

http://www.svenskraps.se/oljevaxt/kallpressad_rapsolja_hela_ejsid4.pdf


Hälsningar
Knausen
 
Toppen