• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldimension från laddare till batterier

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så fort man letar efter kabeldimensionering på nätet, då hänvisas man till tabeller som beräknar kabeldimension efter förbrukningen. Det jag är ute efter är kabeldimension mellan mina laddare och Li-batterier. Jag tänker nämligen utöka laddning med ytterligare en VICTRON BLUE SMART 30A till 60A (lättpåverkad av JAndersB som vanligt) då vi fricampar i Norge och måste använda bullrigt elaggregat.

Frågan är: vilken dimension på kabeln skall det vara om man laddar Li-batterier med max 60A?

För det första så är batterierna inte helt tomma utan ligger säkerligen på 30%-40% av kapaciteten. Lithiumbatterier sörplar i sig lätt allt som finns till förfogande vilket innebär att dom laddas fort och det blir aldrig tal om någon långvarig laddning och att laddningen lägger sig ganska snabbt till lägre Ampere-tal. Enligt tabeller som jag har tittat på, jag skulle behöva 3 m 16mm2 kabel för att vara säker på att kabeln har rätt dimension för 60A laddning.

Jag köpte igår 2x4m (liten marginal skadar inte, tänkte jag) 16mm2 kablar och höll på att svimma när jag fick notan. Nu undrar jag, hade det räckt med 6 mm2 egentligen, eller är jag helt ute och "cyklar" igen?

16 kvadrat.jpg
Exempel på kabeluträkning: 3m kabel, 12V, 60A laddning
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du legger inn kabelarea i øvre del og kjører beregningen så burde du få hvor stort spenningstap du ville få. Det er dette som er avgjørende for hvor effktiv ladningen blir, ved 60A blir spenningsfallet fort stort når en går ned i area. Tviler på om du ville komme opp i 60A med 6 mm2 kabel annet enn ved lav batteristand, men se på tallene. Og kopper kabel er ikke billig, men den ekstra laderen er sikkert dyrere enn kabelen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Precis som Knut säger så beror det på vilket spänningsfall man kan acceptera mellan laddare och batteri. En tumregel säger att max 0.2 volt spänningsfall i en laddningskrets är vad man bör eftersträva. Har laddaren en sense-ledning så gäller inte detta, för då kan laddaren kompensera för spänningsfallet i anslutningen.

Nu är frågan hur lång kabeln är mellan laddare och batteri. Tar du alla 4 meter du köpte så blir det 8 meter fram och tillbaka.
4 meter kopparkabel med max 60A och 0.2 volt spänningsfall kräver en kabel på nästan 40 kvmm

Om du sätter laddaren nära batterierna så det inte behövs mer än 1 meter kabel (2 meter fram och åter) så räcker det med 10 kvmm.

Om man räknar åt andra hållet. Dvs. hur långa kablar kan man acceptera om de är 16 kvmm, fortfarande med 0.2 volt spänningsfall, så blir det ca 1.6 meter (3.2 fram och åter).

Formeln är: Arean = 0.0164 * Strömmen * längden / spänningsfallet
eller: längden = arean * spänningsfallet / 0.0164 / strömmen

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Aluminium kräver litet speciella kabelanslutningar för att säkert ta sig igenom aluminiumoxiden som bildas lätt. Aluminiumoxid är en väldigt bra isolator. Så Alu är fortfarande ganska ovanligt utom för kablar för kraftdistribution.

MVH
Hans
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Beakta att billiga kablar ofta har bristfälligt isoleringsmateral. Ett material, som "försvinner".
Tål tex. inte ozon.
Bara den nakna ledaren blir kvar.
Har sett detta på högspänningskablar och i ljusarmaturer. Gäller oftast kinatillverkat.

WillerWalle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för alla tips ovan, ni är helt fantastiska. Hoppas fler än jag får nytta av den här tråden då frågan aldrig har ställts och besvarats tidigare (laddning-batteri)! Jag har faktiskt möjlighet (tack Hans) att sätta laddaren 1m närmare batterierna och då blir 230V kabel lite längre. Detta gör att jag hamnar på 2x2m = 4m 16mm2 kabel totalt. Dom andra 4 metrarna kan jag använda till annat elektriskt där jag har mätt ca 1V i spänningsfall.

Problemet i vår lilla husbil är att alla kablar går till en avstängningsknapp ovanför trappan för att därifrån gå vidare (som 2,5 - 4mm2) till samtliga förbrukare. Meningen tror jag är att kan na lätt och snabbt avbryta all strömförsörjning. Detta gör att nuvarande kablar är kanske lite onödigt långa i kombination med klen dimension, vilket i sin tur kan få TV-n att "tappa tråden", börja blinka och visa hackig bild så fort kylskåpet har startat. Belysningen t.ex. blinkar/svajar var gång vattenpumpen är igång, osv...

Det återstår tydligen en del el-arbete och inte bara städning som vi har trott, innan vi kan ge oss vidare på årets Norge-äventyr. I år har vi bestämt oss för att utforska Bergen (fakta: 2,25m nederbörd/år eller 20 regndagar en sommarmånad). Projektet blir en dyr historia dock ekonomiskt försvarbar genom kortare laddningstider och därmed mindre buller för Bergen-borna.

upload_2018-5-5_20-37-15.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Og jeg bor et sted med 11 meter normalt regnfall i året. Har hatt enkeltdager på over 500 mm, bare å være inne slike dager :D - det var en offisiell målestasjon litt lenger inn i veien frem til 2004. Dette var den våteste i Australia utenfor tropiske områder på nordkysten. Takket være alt regnet har vi beitemark som vi kan benytte 12 måneder iåret for våre hester (just nå 15 - venter 3 til innen jul).
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
:) Hei!

Dere kan trygt ta turen til Bergen, Norges triveligste by.(Jeg har bodd her i 72 år)

Spesielt i år, om dere er redd for litt dugg i håret. Frem til nå i 2018 er byen blandt
de steder i Norge med minst regn, det er nesten som vi savner det :)

For eksempel har det regnet mindre enn i Oslo, og vi har kunne glede oss over
langt flere soldager.

Velkommen til byen mellom de sju fjell.

Hilsen Regent.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag undersökte igår kablage kopplad till befintlig Victron Power 30A (3 output) och dessa var 4mm2. Den ena + kabeln gick till startbatteriet och den skall vara kvar även i fortsättningen. Den andra + tar jag bort helt och paralell-kopplar ytterligare en VP 30A med 16mm2 emellan och 16mm2 vidare till laddningsplinten före själva reläet (som styrs genom BMV-702 SOC-status). Jag byter också ut 4mm2 minuskabel.

Om jag tolkar allt rätt som är skrivet i tråden ovan, då får jag max utdelning av numera tillgängligt 60A och därmed uppfyller målet om kortast möjliga laddningstid (& inte minst minimerad bullertid). Li-batterier bara längtar efter mer "power"...

Lite allmänt om Victron's 230V laddare (tar hand om el-aggregat lika väl som "stolpe"-el):
  • Victron Power finns med en eller tre utgångar och saknar App styrning (jag bevakar via BMV-702 Bluetooth). 3 utgångar betyder att man kan ladda 2 separata batterier och även ett startbatteri. Kostar fr. ca 2000:- till 2200:-.
  • Victron Smart har på samma sätt en eller tre utgångar och kan styras med App & Bluetooth teknik. Den kostar fr. ca 2300:- till 2500:-.
PS. Det måste inte vara CTEK alltid, det finns hur många som helst alternativ på marknaden. DS.

Victron 230V laddare.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen