• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsbehörighet i Marocko

Benny/Inger

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Motala
HBK-Nr
12433
Medlemskap
2026
Tänker ta mig till Marocko under vintern. Har en 5-tonnare och endast BE-behörighet. Räcker det?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsbehörighet i Marocko

För Svenskreggad bil gäller Svenskt körkort!

Vad bygger du det tvärsäkra svaret på? Vanligtvis gäller ett lands körtkortsbestämmelser i sagda land. Här gäller ju ett icke EU land så om vårt svenska undantag för gamla B kort gäller där är en öppen fråga. Har du något utdrag eller info från myndigheterna därnere att dela med dig? Att åka dit för olovlig körning i Marocko är nog inte bra och vid en olycka blir det kanske riktigt illa.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsbehörighet i Marocko

Jodu, utan internationella överenskommelser skulle i stort sätt varenda Lasbilschaufför/Busschaufför varit tvungen att ta ett körkort i varje land som han/hon passerar.
Jag har själv flugit och där gäller samma internationella överenskommelser på flygcertifikat. Jag har därmed kunnat flyga i ett 30-tal länder med mina Svenska behörigheter.
Behörigheterna gäller på mina svenskregistrerade enheter. Likväl kan en Marockan komma på besök till Sverige med sin Marockoregistrerade bil.

Vill jag nyttja ett annat lands fordon gäller respektive lands lagstiftning. Vidare måste jag naturligtvis rätta mig efter Trafikregler i de länder jag besöker.
Försäkring skall man alltid se över och det rekommenderas ”Grönt Kort” utanför EES länderna.

Internationella överenskommelser om körkort finns undertecknade från år 1949 Genèvekonventionen rörande vägtrafik och Wienkonventions överenskommelse angående vägtrafik 1968.
För flygcertifikat gäller motsvarande ICAO.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsbehörighet i Marocko

Utanför EU försvinner rätten till sjukvård och det gäller att kontrollera om husbilsförsäkringen gäller.
 

Benny/Inger

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Motala
HBK-Nr
12433
Medlemskap
2026
Sv: Körkortsbehörighet i Marocko

Hej resenärer,

För att vara på den säkra sidan har jag kollat med Motormännens jurist och fått följande svar:

Du kör enligt den svenska s.k. övergångsregeln. Du ska vara medveten om att man inte känner till den utomlands i särskilt stor utsträckning. Framförallt inte om du reser utanför EU-området. M har ett blad som du kan ha med dig i bilen och visa upp om ditt körkort skulle ifrågasättas av marockansk polis.

Blivande kamelryttare!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsbehörighet i Marocko

Eller kontakta ambassaden och be att få det skriftligt på landets språk.
Salamoaleikum saddicki.
:)
 
Toppen