• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Irriterande inkontinens !

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hur gör ni för att komma runt problemet med inkontinens. Ja jag menar med husbilen.
Jag har i gårkväll fyllt på med färskvatten och fyllt upp varmvattenberedaren, Truma 4002 och satte sedan på beredaren på 40 grader och lät värma vattnet. Men snål som jag är stängde jag av och räknade med att avtappningsventilen skulle vara nöjd med detta. Nicke sa Nicke, i morse hade bilen pissat på sig! Det var nog inte frost i natt med tydligen under 4 grader +.
Hur hade ni gjort ? Väntat till torsdag morron att fylla ? Haft varmvattnet på i två dygn "i onödan" ? Ställt in en kupevärmare ? eller monterat Ballofixventil så inte tanken tömts ?
Förresten hur lyckas avtappningventilen tömma tanken, pumpen är ju inte igång ? Genom hävertverkan ?
// Göte J
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Hej igen.

Jag upplever problemet som så att jag gärna vill kunna fylla vattentanken (och få tillgång till kallt vatten) under plus 8 grader. Varmt vatten kan jag ju glömma vid lägre temperatur i husbilen för jag vill inte lura säkerhetsventilen. Av erfarenhet vet jag att mitt närminne är kort ibland...

Det enklaste måste vara att sätta en avstängningsventil innan frostskyddsvakten som i min bil är helt mekanisk och löser ut under +8 grader. (Min vattenledningsdragning överrenstämmer ej med skissen i inlägget ovanför).

När temperaturen har stigit över ca +10 grader så är det bara att öppna ventilen och släppa på vatten till beredaren och lufta genom att öppna engreppsblandaren mot varmvattenläget.

Vid uttag av kallt vatten kan det uppstå följande enligt en rörmokare jag talat med: Kallt vatten kan rinna baklänges in i varmvattenledningen från engrepsblandaren till varmvattenberedaren om man öppnar så att även varmvattnet skulle få komma. Engreppsblandare kan vara luriga... Det blir inga mängder och kommer bara rinna rakt igenom vv-beredaren.

Detta förfaringssätt verkar logiskt att använda vid kalla vår och höstdagar när man ska iväg med husbilen och inte vill vänta tills temperaturen har stigit i bodelen.

Naturligtvis finns det alltid frysrisker vid kall väderlek.

/Knausen
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Ett sätt att komma undan problemet vid avfärder under de kallare årstiderna, är att fylla vattentanken, låta bli att i samband därmed öppna någon kran, utan vänta med detta tills man har fått upp värmen i värmaren.
Men inkontinens uppstår i alla fall så fort värmaren kallnat. Tycker det är ett jobbigt problem så här i vårens tid, då utetemperaturen för det mesta ligger mellan +5 och +-0 om nätterna. Tappade själv allt vatten härom natten på färjan mellan fastlandet och Gotland!
BRORAKE
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Det går kanske att byta ut den automatiska avtappningsventilen mot en mekanisk? Det gäller förståss att komma ihåg att öppna om det skulle bli frostrisk.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Tycker ändå att Gunnars ide med mekanisk låsning är enkel.
Fodrar dock att man är medveten om detta när kylan kommer smygande.

Kåre
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Håller med Smeden
Varför montera dit extra kranar när man har frostventilen.

Sedan undrar jag varför ni som har problem med att tanken tömmer sig efter fyllning slår på pumpen. Vill man fylla tanken tidigt före avresa utan att ha tillräcklig värme på så är det bara att låta bli att trycksätta vattensystemet. Då är ju vattenslangarna tomma.

Måste faktiskt kolla på vår bil om det uppstår hävertfunktion om man trycksätter och sedan slår av pumpen. Har aldrig stött på det här problemet. Kanske beror på vad för sorts pump man har.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Om säkerhetsventilen inte går att stänga när jag fyller på vatten inför en avfärd (för kallt i bilen) så startar jag pannan på absolut lägsta temperatur, och då låser alltid ventilen.

Efter att ventilen är låst, så startar jag vattenpumpen och öppnar alla kranar för att blåsa ut luften - speciellt mycket luft är det i varmvattensystemet - beredaren.
Det kan ta en stund innan all luft är borta från varmvattnet.

Sen fyller jag på barskåpet - men det är nog en annan tråd....

DS
 
Toppen