• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IPhone 6 överlägsen

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Den är stor men man vänjer sig snart.
Dock inte större än att den får plats i bröstfickan med fodral som fö kostar några tior på EBay.
Dessutom har den optisk bildstabilisering till skillnad från 6S.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Min 64GB iPhone har en kapacitet på 55,4 GB, dvs 8,6 GB är otillgängligt direkt när man startar mobilen första gången. Då har jag ändå avinstallerat appar som Numbers, Pages och Keynote.

Med tanke på att en navigeringsapp med kartor kan lägga beslag på 4-5 GB och ett videoklipp kan vara i GB-klassen är 16 GB-varianten inget alternativ för den som vill använda mobilen till annat än röstsamtal.

Visa bilaga 105295
HERE kartor

Jag må vara trögtänkt men nu fattar jag inte varför du skriver att det inte duger med 16GB i telefonen men i en annan tråd skriver du att en Cromebook med 16GB är fullt tillräckligt. Lagrar du inte allt i molnet från båda plattformarna?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: IPhone 6 överlägsen

...inget alternativ för den som vill använda mobilen till annat än röstsamtal.

Visst är det bra med så mycket minne som möjligt, framförallt om det är till en marginell kostnad, med det är lite tråkigt med kategoriska uttalanden likt ovan eftersom det inte är sant. Jag har ett par navigeringsappar (för Skandinavien), appar för dokumenthantering och kalkylbehandling, jag fotograferar en del (stillbilder), appar för sociala medier, musik och streamad video, bildbehandling som t.ex. Lightroom m.fl. Jag har bloggverktyg och appar för bank, bilar, försäkringar, kommunikation och annat som kan vara bra att ha i mobilen och faktum är att jag klarar mig med 16 GB.

Sanningen är inte att "16 GB är inget alternativ om du vill använda mobilen till mer än röstsamtal", sanningen är att det beror på vad du ska ha den till. Visst, ska du ha kartor över alla kontinenter, spela in långfilm och driva firman så blir det problem med 16GB. Jag är dock övertygad om att det finns många som vill ha en bra mobil för att söka information, fixa lite kontorsarbete, kryssa runt med sin husbil i Skandinavien och dokumentera sina resor med mobilkameran, och då kan det vara tråkigt att lägga ut 1000.- extra på minne som inte används. Men det är min personliga åsikt... :)
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: IPhone 6 överlägsen

Jag har köpt en IbizaF2 från det här företaget. Vad jag kan förstå bra telefon till ett överkomligt pris. Perifa

Kolla även in på moderföretaget: DOOGEE Sweden

Pehr
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Vad gäller iPhone 16 GB så har det varit problem innan iOS 9. T ex krävdes mycket ledigt utrymme för att kunna uppdatera iOS utan att använda iTunes.
Med iOS 9 har Apple bantat filerna, bara det som krävs för just den modellen laddas ner, t ex skippas ikoner för andra upplösningar än vad den egna modellen kan visa. Så numera kan nog 16 GB räcka för mer än mobilsamtal.
Jag rekommenderar dock ingen att köpa en 16 GB (utom som företagstelefon) eftersom man kommer att ha den ett eller flera år. Och när man märker vad man kan göra, vilken nytta man har av appar, så blir det mer och mer. Och då kan man slå i taket.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

iPhone är säkert en utmärkt telefon. För mig är de dock odugliga eftersom de inte säljer några IP-klassade telefoner , vilket är en nödvändighet för min del.

Vad gäller uppdateringar så får jag på min tre år gamla android-lur alltid de senaste uppdateringarna, så det är samma program på den som på de senaste modellerna. Har hittills inte heller märkt av några säkerhetsproblem, men det kan nog även ha att göra med hur telefonen används. (Nämnas kanske bör att jag i övrigt använder Apple produkter)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Jag må vara trögtänkt men nu fattar jag inte varför du skriver att det inte duger med 16GB i telefonen men i en annan tråd skriver du att en Cromebook med 16GB är fullt tillräckligt. Lagrar du inte allt i molnet från båda plattformarna?

Nej, jag äger ingen Chromebook!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Visst är det bra med så mycket minne som möjligt, framförallt om det är till en marginell kostnad, med det är lite tråkigt med kategoriska uttalanden likt ovan eftersom det inte är sant. Jag har ett par navigeringsappar (för Skandinavien), appar för dokumenthantering och kalkylbehandling, jag fotograferar en del (stillbilder), appar för sociala medier, musik och streamad video, bildbehandling som t.ex. Lightroom m.fl. Jag har bloggverktyg och appar för bank, bilar, försäkringar, kommunikation och annat som kan vara bra att ha i mobilen och faktum är att jag klarar mig med 16 GB.

Jag har egen erfarenhet av att 128 GB (iPad) är i minsta laget.
Efter en tid så har man fler appar och kartor än man tänkt sig från början.
Även om man inte laddar ned hela Europa på nästan 10 GB så blir det stora filer av Tysklands och Frankrikes kartor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Vad gäller uppdateringar så får jag på min tre år gamla android-lur alltid de senaste uppdateringarna, så det är samma program på den som på de senaste modellerna. Har hittills inte heller märkt av några säkerhetsproblem, men det kan nog även ha att göra med hur telefonen används. (Nämnas kanske bör att jag i övrigt använder Apple produkter)

Jag har ägt Androider som aldrig uppdaterats dock har min OnePlus One fått två nya uppdateringar på kort tid. Kors i taket!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Til OnePlus One finnes det 2 forskjellige utgaver av Android, det opprinnelige Cyanogen CM og Oxygen OS. Begge her OTA oppdatering, just nå har jeg Oxygen i min og CM i Karen sin. Begge er nesten uten crapware, men Oxygen er klart slankest. Det som krever mest er faktisk gapps pakken fra Google.

Gapps inneholder gmail, youtube, maps, google+, Kalender, nyheter, hangouts, google now, google kamera og play store plus noen snutter for konfigurering av dette og egne play apps for avspilling av data fra play store.

Eneste app jeg har erfart problemer med er play store, en gang tømte den batteriet på 3 timer! Kjekt at en under innstillinger batteri kan se hva som har brukt strøm siden sist lading.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Nu blir jag lite konfunderad jobbar vissa på iPhone ? tycker själv att det är ett skitföretag vägrar att ta emot skiten av min schef som tyckte att jag skulle ta en Iphone men jag väljer själv gillar lång passningstid så jag kör med min old phone.
Micke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

På tal om minneskapacitet så kräver videoupptag i 4K 1 GB minne för ca 2,5 minuters upptag.

4 K som idag är standard i många kompaktkameror och mobiler, snart också i TV-apparater.
FullHD-eran varade i några få år.
Undrar vad nästa generation kommer att kallas och hur mycket minne den kommer att kräva?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Känner man bara till inloggning och lösenord kan man nästla sig in var som helst.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: IPhone 6 överlägsen

Instämmer med Krinil!

Efter ett återfall till Android och OnePlus One är jag tillbaka i Applevärlden.
Även appar med samma namn och konstruktör är klart bättre till både utseende och funktion i iPhone/iPad.

Varje gång man för sådant på tal protesterar Androidfanatiker men när man frågar har de oftast ingen erfarenhet av andra system.

Googlesfären är desto bättre på annat som tex Snapseed, Youtube, Maps och G. Foto.

Kan inte påstå att jag är androidfanatiker men man behöver ju ändå en smartphone nuförtiden och man måste ju välja någon av dem. jag är inte missnöjd med mitt val av en android i nuläget och jag var inte missnöjd med den iphone jag hade under en kort tid heller.


Angående ditt påstående om att appar med samma namn och konstruktör skulle vara klart bättre till både utseende och funktion, så är jag inte enig med dig. Som jag minns det så var det du och jag som jämförde möjligheterna appen campercontact hade att samarbeta med Here i en tråd här i hbk, men samarbetsproblemen iphonevarianten hade kanske har fixats nu?

Däremot använder jag appen Smarta listan när jag handlar mat, en app som finns till bägge plattformarna där man delar shoppinglistorna med varandra, min fru skriver gärna shoppinglistan i sin Iphone och skickar en inbjudan via sms till min lur, ibland har inbjudan krånglat. (iphones fel enligt mig och androids fel enligt min fru...:confused:)
Då har jag lånat iphonen till affären, helt klart fungerar den appen snabbare i iphonen.

Sen tycker jag det är synd att olika apptillverkare endast väljer ena sidan, som tex Igo och PoiViewer, Igo har jag inte testat själv men poiviewer var anledningen till att jag skaffade en iphone och jag kom aldrig till skott att testa Igo innan Iphone-eran var över för mig.
Men den ena delen har löst sig nu för oss "androidfanatiker" tack vare Locus, en app som överträffar poiviewer på alla punkter. (om jag får använda jargongen som används vid såna här jämförelser)
Skulle jag använda mina egna ord så har locus ett par fördelar som verkligen gör skillnad i jämförelse med poiviewer för att förenkla livet i husbilen.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Det viktige med den feilen i sikkerheten i IOS er at de brukte en webserver eller en sms/mms melding til å jailbbreake samt installere en trojaner uten å ha tilgang til telefonen selv. Det er ikke offentliggjort detaljer om hvilken vei de benyttet, men proof of consept er verifisert av flere.

Problemet er ikke mindre av at de som har betalt en million dollar for teknikken ikke vil dele informasjonen med Apple.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Sjöberg, jag ser inte dig som fanatiker!
Tvärtom, du tillför detta forum en hel del nyttigheter till både iOS- och Androidsystemen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Det viktige med den feilen i sikkerheten i IOS er at de brukte en webserver eller en sms/mms melding til å jailbbreake samt installere en trojaner uten å ha tilgang til telefonen selv. Det er ikke offentliggjort detaljer om hvilken vei de benyttet, men proof of consept er verifisert av flere.

Problemet er ikke mindre av at de som har betalt en million dollar for teknikken ikke vil dele informasjonen med Apple.

Om man kommer åt inloggning och lösenord är det enkelt att hitta och nollställa vilken iOS-enhet som helst. Det var så jag hittade svågerns iPad etthundra mil bort en gång, den hade hamnat under sätet i hans bil. Då hade jag förstås fått inloggningsuppgifterna av honom själv.

Lika lätt är det för brottslingar att plocka pengar från någons kreditkort om han kommit över nummer och CSV-kod.
 
Toppen