Inverter i garaget

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Greger66, 17 Juli 2017.

1. Greger66

Greger66 FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Enköping
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    10921
    Jag tänkte fast installera en inverter i garaget för att driva en waeco kylbox, någon som har några tankar kring kabel dimension, jag tänkte dra direkt från batteribanken ?
    Min tanke är att alltid köra via invertern så när vi står på 220 så laddas batterierna så det borde fungera, och utan 220 (vid färd eller ställplats utan 220) så hoppas jag solcellerna hjälper till, och annars får jag knäppa av invertern om det blir längre tid utan 220 och dåligt med sol eller är det kanske bättre att köra direkt 220 när det finns och koppla bort invertern ?.

2. Kaehne4363

Kaehne4363 HBK Referensgrupp

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11694
  3. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Sv: Inverter i garaget

Waeco coolfreeze bokser kjører direkte på 12V, men kan og benytte 24V eller lysnett. De høyere spenningene konverteres internt til 12V! Det er bortkastet energi å benytte en inverter sammen med disse boksene. Men du kan ha en kabel til sterkstrøm, er det spenning på denne klipper logikken til å benytter denne for å spare batteri.

4. Runar

Runar HBK Medlem (P)

Kommun:
    Höganäs
    HBK-Nr:
    5889
    Sv: Inverter i garaget

Vi kopplade vår inverter så nära batterierna för att inte ha så långa kablar mellan batteriet och inverten och drog sedan en kabel till garaget och ett 230V uttag just för kylboxen. På så sätt kan du använda inverten inne i HBn oxå om det skulle behövas.

Senast ändrad: 18 Juli 2017
    SirMcLain gillar detta.
  5. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.