• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte konstigt att vi ibland inte ses med blida ögon!

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Märks att ni inte semestrat så värst mkt nere i södra europa, där är det mer regel än undantag att man satt upp bommar på 2 meters höjd längst parkeringar vid havet(medelhavet bla) och även andra populära platser längs mosel, rhen mm, just på grund av att man tröttnat på alla som ställer sig som dom vill och blockerar och hindrar andra, dessutom tömmer gråvatten och annat rätt ut på ej avsedda platser

Jag hoppas att du kan njuta av dina resor runt Medelhavet, även om du lägger ner mycket tid på att kolla vad andra med HB gör runt Medelhavet
Själv har jag i september levt på heltid i min HB i nio (9)år året runt och fricampat längs Medelhavet från Spanien till Syrien jag har inte en enda gång märkt det du skriver..... Men det kanske beror på att jag aldrig väljer "turist stråket" utan söker mig till platser där jag möter lokalfolket och inte andra med HB
Om ni bara visste hur jag ibland har ställt HB så skulle jag fått många ogillande här på Hbk. Därför berättar jag aldrig detta här på Hbk forumet och i gengäll klagar jag då inte på hur andra gör..... Jag tycker livet blir mycket lättare då
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Tiden jag lägger ner är när jag stannar för en fika eller när jag kör förbi längs vägen den är försumbar, men man snackar ju med dom man träffar längs resan så att säja och dom berättar ju vad dom ser och tycker!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Gbgivan:
Det handlar inte om snålhet. Vi är olika och jag är inte intresserad av att köra in på en campingplats och hålla mig till bestämda in-/uttider. Jag är inte intresserad att nattparkera bland 300 andra campinggäster. Respektera att vi har olika intressen - pengar och snålhet kan vi diskutera i andra sammanhang.
Här handlar det om respekt och hänsyn till andra medmänniskor och hänsyn till naturen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Att fricampa är min melodi!

En gång i månaden behöver jag tvätta kläder. Då är det läge för att ta in på en camping, för tvättmaskin har jag inte med mig. Jag vet att det finns att köpa små maskiner. Då ges det även tillfälle till socialt umgänge.

I övrigt har jag inget behov av en campingplats. Jag har allt som jag behöver i min HB. Solceller på taket, ett bra EZA batteri och en konvertering från 12 volt till 220 volt. Jag behöver ingen extern 220 volt från en ställplats eller camping.

Har nu bott permanent sedan ett år i min HB. Trivs jättebra med det.

Campingavgift på 500 kr / natt blir ca 15 000 per månad. Så hög pension har jag inte ens brutto. Så visst är det även en fråga om pengar. Jag är tvungen att vara ekonomisk eller som några säger "snål", för att överleva.

Vi har alla olika ekonomiska förutsättningar.
Det finns många fina naturplatser att fricampa på utan att störa bofast befolkning. Ibland står jag även på en vanlig parkeringsplats i Stockholm. Direkt på gatan tar jag upp två personbilsplatser efter varandra men behöver bara betala en avgift. I Stockholm är det på många platser avgiftsfritt mellan kl 19.00 och 07.00.
 
F

F.d. 58689

Guest
Hittade en artikel i Husvagn&Camping med lite tips om var man kan/får stå och inte
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/artikel/20190705/allemansratt-med-begransningar/

Håller dock inte riktigt med om detta:
Säkra tips
Säkrare tips kan vara badplatser, turistattraktioner av olika slag har ofta stora parkeringsplatser där det är ok att övernatta, samma gäller stormarknader och andra shopping- centra. Som sagt, med lite kreativt tänkande hittar du säkert ett fint nattläger, även om du inte får köra ut på stranden eller rätt in i skogen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag håller med trådskaparen, tyvärr finns det husbilister som brister i hänsyn och sunt förnuft. Och när antalet husbilar ökar totalt sett så ökar ju också antalet som "har otur när de tänker" hur de skall ställa bilen, och när det blir mer och mer vanligt blir förstås också avspärrningarna och förbuden vanligare.

Litet exempel från förra veckan: En stor grusplan med plats för många bilar.Havsutsikt för de flesta, och för villorna en liten bit upp på land. Står man en liten bit från vattnet stör man ingens utsikt. Men naturligtvis kommer det några som ställer sig längst fram vid kajkanten så att de får ha solnedgången för sig själva. Att alla andra, fastboende såväl som besökare, tycker att havshorisonten är vackrare än vita plastlådor på hjul har de inte fattat.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vad hittar man en camping för 500kr/natten???

I Smögen kan det kosta 693:-

"
Kungshamn är populärt under dina valda datum (71 % fullbokat).

Tips: Priserna kan vara högre än vanligt på dina valda datum. Vill du söka på nytt med andra datum?

24 aug - 25 aug
Från SEK 693 per natt 80 % fullbokat
25 aug - 26 aug
Från SEK 650 per natt 72 % fullbokat
26 aug - 27 aug
Från SEK 650 per natt 72 % fullbokat
27 aug - 28 aug
Från SEK 650 per natt 72 % fullbokat
28 aug - 29 aug
Från SEK 650 per natt 72 % fullbokat
"

Det finns naturligtvis billigare campingplatser
 
F

F.d. 58689

Guest
Nu vet jag inte riktigt var du fått priserna från. På Solvik kostar det 335-395 kr/natt för en ställplats med el NÄSTA helg, alltså mitt i högsäsong!! Boka - First Camp
Hafstens Camping däremot tar 460 kr
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Egentligen rör det sig om skillnaden mellan en kort övernattning eller en heldag med stora och bord ute.
Vid en snabb övernattning hittar vi ofta en parkeringsplats i ett villakvarter, och ute på landet brukar kyrkorna ha stora parkeringsplatser (kyrkbacken!). Är vi i skogen är det oftast inga problem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Håller dock inte riktigt med om detta:
...Säkrare tips kan vara badplatser, turistattraktioner av olika slag har ofta stora parkeringsplatser där det är ok att övernatta, samma gäller stormarknader och andra shopping- centra. Som sagt, med lite kreativt tänkande hittar du säkert ett fint nattläger, även om du inte får köra ut på stranden eller rätt in i skogen.
Håller med Cre8iv, den som skrev detta har aldrig bott i en husbil lägre tid... Säkraste platser är kommunala platser och då menar jag i hela Europa, från nordligaste nord i Norge till Algarve & Spanska kusten i söder. Ibland är det OK även vid kyrkor, sport & badanläggningar, husbilsfirmor samt många gratis ställplatser. Vi har sovit utanför MB service & försäljningsställen (borde fungera lika bra med Fiat anläggningar) under själva resfärden... Största problemet som vi upplever det är sophantering och brunnstömning. Vi vill helst undvika att kasta soppåsar i shoppingcentras papperskorgar, likaså inte tömma gråvatten/restprodukter på annat än anvisade platser.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Vad skall man säja, shoppingcentra? Kyrkogårdar, mm, och inbrottsrisken då? Bekvämligheten?
En del har inte bara otur när dom tänker utan även när dom pratar/skriver.....
 
Toppen