• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling batteri separator

S

Svedde83

Guest
Hej

Jag har en multi battery isolator installerad i husbilen. Sitter under förarstolen.
Här även två batterier. Ett start och ett förbrukar. Är osäker på om isolator är rätt kopplad samt vad de olika kontakterna gör.
Finns 4 förskruvningar.
A( generator?). 1( start batteri?) 2(förbrukarbatteri?) Samt även en som det står R på.
Är det någon som vet vad det är till för?
Den heter multi battery isolator 952-4
I dagsläget sitter generator direkt på startbatteri och sedan vidare till A. Förbrukarbatteri kopplat på 2. Ingenting på R eller 1
Tack på förhand.
/ Anders
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Efter litet sök på nätet hittade jag en instruktion (följ länken nedan) som verkar gälla den isolator du har . Titta på sidan 3 längst upp. Nu är det ju långt ifrån säkert att den inkopplingen är giltig för dig så fundera flera gånger innan du gör något.
Generellt verkar det som anslutning 1 skall gå till bilbatteriet, 2:an till bodelsbatteriet och A till spänningsutgången från generatorn.
Internt är isolatorn antagligen uppbyggd av ett antal dioder som gör att ström kan flyta från generatorn till batterierna men inte mellan batterierna. R kan ev. innehålla ytterligare en diod som används för att "lura" generatorn att hålla en högre laddspänning för att kompensera för spänningsfallet över dioderna.

http://www.cooperindustries.com/con...sources/instructions/BUS_CBT_INST_180012q.pdf

MVH
Hans
 
S

Svedde83

Guest
Tack för hjälpen. Verkar vara en med nåt typ av ersättning för laddrelä. Verkar för krångligt att börja bygga om generator.
Tror jag köper en ctek dual 250 istället. Den ska vad jag kan utläsa fungera alldeles utmärkt. Kan jag enkelt koppla till solceller också
 
Toppen