1. Välkomna till ett nytt fräscht Husbilsklubben.se!

På fliken Hem har du tillgång till informationsfilmer och hjälp.

Stäng meddelande

Inkoppling av Ctec D250SA

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Sambal, 12 Januari 2018 kl 21:33.

1. Sambal

Sambal HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    4891
    Hej.

Jag vet att det finns många i klubben som är duktiga på det här och hoppa få lite vägledning.

Jag tänker koppla in en D250SA för att ladda ett extra bodelsbatteri.

Husbilen är en Hymer B778 SL -2015 (modellår 2014)

Enligt kopplingsschemat skall man ansluta till D+ för att inte sno ström från startbatteriet när generatorn inte laddar om jag har en "smartgenerator".

Om det är en "konventionell generator" behövs inte detta.

Hur vet jag vilken typ av generator jag har?

Var är det lättast att hitta en anslutning utan att rota i tändlåset?

Kan man ansluta vid kylskåpet och i så fall hur lokaliserar jag rätt anslutning?

2. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Hej!
    Om jag har förstått sakernas tillstånd rätt så är det bara EURO6-motorer, främst Mercedes, som kan tänkas ha en "smart" generator. På en Hymer från 2015 är det väl inte fallet.

Å andra sidan skadar det inte att koppla in D+ anslutningen. Du har säkert D+ åtkomligt i elcentralen ("elektroblocket") eftersom den ju bl.a. används för att styra kylskåpets överkoppling från gas till 12V. Vilken anslutning som är D+ kanske, med litet tur, står markerat på elcentralen eller så finns det kanske i dokumentationen till bilen. Det går att spåra också genom att titta på kabelfärger och vart anslutningarna tar vägen, men det kan vara väldigt bökigt att hitta rätt.

MVH
    Hans

3. Knut

Knut HBK Webb

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    180W generator I Iveco Euro6 er og en smart generator. Den mindre generatoren som finnes på flere av modellene er normal.

4. Sambal

Sambal HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    4891
    Tack!
    Men vad händer om det är en smart generator och jag inte kopplar in D+?

5. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Bodelsbatteriet kommer inta att laddas ordentligt eftersom generatorn drar ner laddningsströmmen när den är nöjd med laddningen av startbatteriet. D+ används för att "lura" generatorn så den tror att startbatteriet behöver mera laddning.

MVH
    Hans

6. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    F'låt, otydligt beskrivet. D+ används för att tala om för D250SA att motorn är igång så att D250 kan "lura" generatorn.

MVH
    Hans

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.