• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av Ctec D250SA

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej.


Jag vet att det finns många i klubben som är duktiga på det här och hoppa få lite vägledning.


Jag tänker koppla in en D250SA för att ladda ett extra bodelsbatteri.

Husbilen är en Hymer B778 SL -2015 (modellår 2014)


Enligt kopplingsschemat skall man ansluta till D+ för att inte sno ström från startbatteriet när generatorn inte laddar om jag har en "smartgenerator".


Om det är en "konventionell generator" behövs inte detta.


Hur vet jag vilken typ av generator jag har?


Var är det lättast att hitta en anslutning utan att rota i tändlåset?


Kan man ansluta vid kylskåpet och i så fall hur lokaliserar jag rätt anslutning?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej!
Om jag har förstått sakernas tillstånd rätt så är det bara EURO6-motorer, främst Mercedes, som kan tänkas ha en "smart" generator. På en Hymer från 2015 är det väl inte fallet.

Å andra sidan skadar det inte att koppla in D+ anslutningen. Du har säkert D+ åtkomligt i elcentralen ("elektroblocket") eftersom den ju bl.a. används för att styra kylskåpets överkoppling från gas till 12V. Vilken anslutning som är D+ kanske, med litet tur, står markerat på elcentralen eller så finns det kanske i dokumentationen till bilen. Det går att spåra också genom att titta på kabelfärger och vart anslutningarna tar vägen, men det kan vara väldigt bökigt att hitta rätt.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bodelsbatteriet kommer inta att laddas ordentligt eftersom generatorn drar ner laddningsströmmen när den är nöjd med laddningen av startbatteriet. D+ används för att "lura" generatorn så den tror att startbatteriet behöver mera laddning.

MVH
Hans
 
Toppen