• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen laddning på bodelsbatterierna vid färd

M

MatsFo

Guest
Hej,

Jag har försökt hitta felet själv samt letat i forumet utan framgång.

Jag har en Frankia 840-09 (om det nu spelar någon som helst roll).
Bodelsbatterier: 1 år gamla 3x95Ah AGM (Biltema)
Bilbatteri: 85Ah AGM (Biltema), nytt.

Jag såg felet häromdagen då vi hade åkt 20 mil och stannade att det var mindre i bodelsbatterierna än då vi startade (pga kylskåpet). Testade då lite och såg att EBLen vid start av motorn nästan inte gör någon skillnad utan låg oftast på ungefär samma som med motorn av, minus 1-2A (om jag inte satte på kylskåpet på auto, då det blev minus 10-15A). Ibland gick det över i lite plus, upp till 5A.

Såg också att bilbatteriet gick ner till drygt 12V enligt EBL i början när motorn var på. Testade på bilbatteriet direkt och då var det 13,7V så något gör att det visar fel i EBL.

Laddning på 230V och solcell fungerar bra.
Har också kollat alla säkringar jag hittat, inkl. 2x30A alldeles vid batteriet.

Har någon varit med om detta förut och vet var jag ska börja leta efter felet. Alla tips mottages tacksamt :)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ingen laddning på bodelsbatterierna vid färd

Det finns en säkring mellan bil och bodel, sitter på en grov kabel mellan ebl och orginalbil. Vet inte var på er bil. In till ebl kommer D+ från generatorn som skall dra relä för laddning. Mät med universalinstrument eller provlampa på d+ i ebl electroblocket står säkert märkt där som gen eller liknande. Hoppas ni hittar felet!
Med vänlig hälsning, Conny J
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Ingen laddning på bodelsbatterierna vid färd

Hej, har ett liknande fel på vår husbil. Fiat -09 Mc Louis. Bodelsbatteriet laddas inte från bilens batteri. Märkte det när inte kylskåpet startade när bilen startades utan fortsatte att gå på gasol. Fick rådet att kolla säkringarna som sitter på bilbatteriets pluspol. Där finns på vår bil tre små och en lite större säkring på utgående strömkablar. Detta var tyvärr inte felet på vår bil, strömmen från bilen går fram till ebl men inte till bodelsbatteriet. kanske fel på ebl:ens kretskort? Hoppas du (och jag ) hittar felen.

Ola
 
Toppen