• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Illaluktande doft vid gråvattentömning

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

Då vi tömmer gråvattnet kommer det en mycket illaluktande doft upp ur köksvasken. Denna doft håller i sig under en ganska lång tid efter tömning. Kan det vara så att det är något som gör att vattenlåset inte sluter tätt? Detta är något som har börjat den sista tiden. Det har m a o inte varit något problem tidigare.

Förslag tas tacksamt emot ;)

//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Motsatt, det er luftingen av tanken som er tett slik at vatnlåsen suges tom og lukten slår tilbake når tanken er tømt. Luftingen er en slange eller rør fra toppen av tanken og ned under bilen. Renses lettest ved å spyle vatn opp gjennom luftingen. Stanken kommer ikke før tanken er nesten tom om jeg har rett.
 
F

F.d. 56211

Guest
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Tips som jag fått genom tidigare trådar är att alltid ha proppen i vasken och gärna hälla i lite ättika efter varje tömning. Funkar utmärkt:)
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Avlagringarna ökar efterhand både i tank o slangar. Jag skurar vår tank en gång om året med en borste där jag förlängt skaftet så jag når alla hörn. Sitter alltid en massa gegga som inte går att skölja ut. Kopplar trädgårdsslangen till varmvattenkranen i grovköket hemma o sätter munstycket i vasken. Då får jag ut en del i slangarna iallafall. Man får passa sig så trycket inte blir för stort. Thetford har en flaska som är till för att neutralisera bakterier så de inte luktar o som är skonsamt mot packningar. Vi använder det o det funkar men det är inte gratis. Kabe har tänkt till o satt en slangkoppling till vardera tank, så jag kan koppla till vattenslangen därhemma o skölja igenom tankarna. Men tittar jag i tanken efteråt så är det bara rent där munstycket sitter. Men bättre än inget antar jag. En del vattenlås är för "grunda" så när man kör o det skvalpar trycks luften upp o det luktar. Skulle sitta någon form av backventil längre ner kanske. Men vi har råkat ut för samma problem, kan funka länge men plötsligt stinker det igen. En del använder kemikalier som klorin, o det är väl upp till var o en men jag har blivit avrådd av en som framställer material till packningar o plastmaterial. Du blev nog inte klokare av detta men det är mina tankar iallafall. I dubbel bemärkelse.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Tack för alla synpunkter:)
Vi är noga med vad vi spolar ner i tanken för att i möjligaste mån slippa avlagringar, dofter etc. Vi använder även, i alla fall ibland, Thetford´s produkter. Jag tänkte nog i min enfald att dessa produkter i nte ska behövas pga att det finns vattenlås etc... Jag ska kolla avluftningen, och sedan hälla i lite såpa, eller Thetford under sommaren. Förhoppningsvis är det så enkelt.

Stort tack alla för era tankar.... :twitcy:

Nu är det bara ett par veckor kvar innan vi styr kosan söderut i c:a 350 mil:msn_hot::bye::msn_island:

Ha en fantastisk sommar!!!

//Jocke
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

OxyG
Gråvattentanken
- Tar bort lukten i gråvattentanken som kommer upp i diskbänk på 3-4 timmar efter dosering
- Får bakterierna arbeta i gråvattentanken i 2-3 dagar så är gråvattnet luktfritt vid tömning.
- Bakterierna tillsätts när tanken ska brukas.

- Tar bort lukten i Toalettanken

- Fungerar i en portabel Kemtoalett

- Behöver inte tömmas förrän tanken är full

- Bakterierna håller tvättställ och diskbänksavlopsrör rena

- Är inte skadligt för naturen, lämpligt att tömma i avloppet
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Jag instämmer med Knut.
Se till att vattenlåsen fungerar sum tänkt i första hand, rensa lås och avluftning.
Får man inte till låsen, får man väl slå i lämligt kem istället.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Bästa sättet att slippa dålig lukt från avloppet är att se upp med vad man häller i avloppet samt att tömma gråvattentanken ofta. Vi duschar alltid i husbilen så gråvattentanken behöver tömmas var 2-3:e dag. Många väljer att inte duscha i husbilen och behöver då kanske inte tömma så ofta, men då kan ju samma vatten ligga och jäsa länge i tanken och ge upphov till dålig lukt. Är vi ute en helg så tömmer vi alltid gråvattentanken innan vi ställer undan bilen. Vårt gråvatten är alltid klart och odörfritt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Bästa sättet att slippa dålig lukt från avloppet är att se upp med vad man häller i avloppet samt att tömma gråvattentanken ofta. Vi duschar alltid i husbilen så gråvattentanken behöver tömmas var 2-3:e dag. Många väljer att inte duscha i husbilen och behöver då kanske inte tömma så ofta, men då kan ju samma vatten ligga och jäsa länge i tanken och ge upphov till dålig lukt. Är vi ute en helg så tömmer vi alltid gråvattentanken innan vi ställer undan bilen. Vårt gråvatten är alltid klart och odörfritt.

Såpa!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning

Har använt OxyG en tid nu, och har inga problem längre. Har också längre mellan tömningarna, väntar till 50-75% av full tank. Har en Kabe med gråvattenpump. När vi körde pumpen lite längre än behövligt för att tömma ALLT så kunde det bli dålig luft i köket och på toan. Verkade som om den också av vacuumet sög i slangarna så vattenlåset blev tomt.
Använder nu en skopa i köks- och toa vask samt duschen var andra till tredje tömning, funkar klockrent.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Illaluktande doft vid gråvattentömning


Är det så provocerande att det går att sköta gråvattentanken utan att lukt uppstår? Det finns inget behov av att använda såpa eller något annat. Torka av tallrikar, stekpanna etc med hushållspapper innan ni diskar för att slippa få fett i avloppet, slå inte ut kokvatten från potatis, pasta etc i avloppet, använd inga tvålar eller duschkrämer som innehåller olja som kleggar igen avloppet, och som sagt tidigare - töm ofta. Vi har haft vår husbil sedan 2013 och den är lika fräsch nu som då den var ny. Lätt som en plätt! Billigt blir det också! :cool:
 
Toppen