Husbil genom Slovenien

Tråd startad i 'Under Markisen' av boanke, 13 Februari 2018.

1. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Hej allihop, Vi tänkte åka till Kroatien med husbilen eruoclass 3. Finns det något speciellt att tänka på angående resan genom Slovenien?

2. inbart11

inbart11 HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18322
    Hej. Man måste köpa vinjet och klistra på framrutan, något annat tror jag inte man behöver tänka på. Mvh Ingemar

3. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Det beror på om det är en lätt eller tung husbil. Upp till 3,5T köper ni vignette vid gränsen. Över 3,5T så behövs en elektronisk dosa för att färdas på Slovenska vägar. För mer info gå in på DarsGo . Dosan kan skaffas vid gränsen, men vill ni slippa köa och få problem vid registreringen så beställ gärna boxen med leverans hem till dörren. Boxen kostar 10€ inkl frakt. Man laddar upp sitt registreringsbevis och om miljöklass saknas även intyg om fordonets miljöklass.

Kronvall, ClasB och BoEr gillar detta.
  4. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Ok tack, det här med dosan förmodar jag att det gäller även om man bara skall rakt igenom till kroatien?

5. Esbjörn

Esbjörn HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497
    Man kan undvika motorvägar och se betydligt med av Slovenien

Roger&Lana gillar detta.
  6. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Tror säkert att det är vackert där också men det är ju inte så mycket kust där. Det är att bada som det längtas mest efter.

7. Esbjörn

Esbjörn HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497
    Så då gäller kusten från Trieste? Där kan du hoppa över motorvägen

8. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Ja kanske de. Vet faktiskt inte något om var det är bäst att stanna nån vecka och bada. Vi är lite folkskygga också och det hjälper ju inte till.

Esbjörn gillar detta.
  9. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Vilken kustväg menar du? Jag körde den här vägen till Koper förra veckan med personbil. De hade kontroll av vignetter 150 meter efter gränsen från Italien så vet inte hur de kommer att hantera tung trafik från 1 April. Förra året gick det bra att köra tung husbil den vägen utan att betala något, men vi får som sagt se. Enligt Dars ska man behöva dosa den vägen med när jag frågade. upload_2018-2-14_18-11-49.png

Kerstin & Lasse, MiRe och Rolandn gillar detta.
  10. Esbjörn

Esbjörn HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2497
    Där har jag också kört fel. Ta till höger vid gränsen in på den lilla vägen, så hamnar man parallellt med motorvägen

Håkan J gillar detta.
  11. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Menar ni att man bara behöver darsgo om man kör motorväg och då att vanlig landsväg är avgiftsfri? Kan man komma till exempelvis Plovanija utan att man måste köra långa omvägar inåt landet?
    Kan lägga till att det är en husbil över 3.5 ton.

12. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    Ja Esbjörn, tänk så många gånger vi har diskuterat detta!:) Men vi ger inte upp! Den här länken kanske kan va till någon hjälp!
    VH Julian

13. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    Observera att bilderna i det länkade inlägget har några år på nacken. Sannolikt stämmer de inte med verkligheten idag, vägen som sådan finns dock kvar.
    Skulle gissa att det numera finns betalstation även på sträckan med betal- / vignette-väg!
    :bye: Julian

14. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    Fråga 1: Svar JA!
    Fråga 2: Det är ett val man gör! Vill du inte se den slovenska landsbygden och har bråttom till Kroatien då får man betala en rel. liten avgift för att det skall gå fort!
    :)Julian

Roger&Lana och smålänningen gillar detta.
  15. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Vad är avgiften till för?

16. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    För att köra på deras motorvägar antar jag!
    Julian

17. CalleJompa

CalleJompa HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    21846
    Vi åkte genom Slovenien sensommaren 2017. Jag vill varna för att vägarna kan vara mycket skakiga. Framför allt där det är cementbelagda vägar. Vi hade tagit bytt från hårda, fast fina s k allrounddäck, som satt på när vi bytte husbil i somras. Jag satte på nya tysta, mjuka och bränslesnåla sommardäck. Det var tur! För jag/vi visste inte att det skulle bli en så skakig tur ner genom Slovenien och andra länder ner till Kroatien.

Jag berömde och tröstade mig med att vi tog beslutet att köpa nya däck före resan istället för efter den. Jag kollade i tabeller på nätet innan jag handlade, för att få ett så tyst och bränslesnålt C-däck som möjligt och som låg i rätt prisklass.
    Så rådet är att byta däck om du har gamla hårda däck som sitter på. Gäller annars också för det blir stor skillnad med färska även om det är bra mönster på däcken. Det handlar också om trafiksäkerhet.

Lycka till med resan. Den är värd att göra.

Hälsar Johnny och Inga-Lill

knarrevik och boanke gillar detta.
  18. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    Det är väl då man måste ha en Darsgo och det var det jag tänkte att jag ville slippa.

19. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Vad kostar det att köra motorvägen genom Slovenien med tung bil? kopplar du kreditkort till dosan?

20. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3309
    What is the Darsgo system?
    Här kan du kalkulera
    vad det kostar för husbilar >3,5 ton att köra på de Slovenska motorvägar. Övriga vägar är avgiftsfria.
    :bye: Julian

MiRe gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.