• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

F

F.d. 25431

Guest
Hej

Tvättade husbilen för första gången idag. Jag gjorde ungefär som jag gör med bilen. Spolar av, på med medel, spolar av (högtryck med schampo).

Jag märke att detta inte räckte så jag tog fram borsten jag köpte på för husbilar som man kan koppla vatten till. Funkade bättre men ändå inte bra.

Till sist gjorde jag som man gjorde för, tvättsvamp och såpa. Då blev det bra men jag blev blöt. Svårt att nå, fick använda stege. Nådde inte över allt ändå.


1, Så min fråga hur tvättar man husbilen på bästa sätt?

2, Kan man använda någon typ av vax på plåten?

3, Finns det husbils vax som man kan använda både på plåt och plast?

Vh Mattias
 
Lösning
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Jag är lat och tvätta bilen slutade jag med för 5 år sedan. Tyvärr finns ingen tvättgata för husbilar, men jag har kommit på ett (ganska) enkelt sätt.

När det regnar (ju kraftigare desto bättre) tar jag min spann med grönsåpa (lärt mig här på forumet) och tvättar av med svamp och ev. skaftborste. Sen får regnet fixa resten..

Funkar helt OK..

/M

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Jag använder tvättborste och schampo och spolar av med vatten slang inte högtryck. När det gäller vaxning så kör jag med ice är helt suveränt :cool: även mitt i solen bara att stryka på och låta sitta på minst 20min
SEAB Bilvård Turtle Armor all STP Corrostabil Permatex Hammarite WD-40 Finilec
går ej att länka men gå in under produkter sedan turtle wax och ice
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Ett "litet tips" till såpa och skurborste på skaft p.g.a. "egna erfarenheter":

När du ska upp på husbilstaket, knyt en "räddningslina" i stegen och fäst
linan i något stadigt (Tv-antenn) på taket.
Då slipper du stå där med nedfallen stege tills någon "råkar komma förbi".
Det är få som frivilligt hoppar ner 3m på asfalt! :oops:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Undvik att tvätta med högtryck.

Jag brukar använda vanligt bilschampo. Grön såpa där flugor bränt fast på fronten. (Fukta en svamp, badda "flugliken" med såpa, låt dra en stund och tvätta sen som vanligt.

Att vaxa och polera husbilen går utmärkt. Har du "kulhamrad" plåt, se till att inte använda en polish med krita...då får du jobb eftersom det blir vita kritrester i alla gropar.

Jag har använt mig av Lahegas sortiment med gott resultat vad gäller polering, vaxning och försegling på både släta och "kulhamrade" husbilar.

Till rutorna använder jag Sonax flytande hårdvax. Blöt en liten svamp med vax, dra lätt systematiskt över rutan (det skall vara flödigt så att det nästintill rinner). Låt torka, ta en microfiberduk eller annan mjuk trasa och torka lätt bort det torkade vaxet......resultat= rutorna blir som nya och alla "tvättrepor" försvinner =)

När det kommer till polering så var försiktig på de kulhamrade då lacken kan vara lätt att bränna igenom om man är för tuff.

Sen är jag som jag är......även fast bilen är lackförseglad får den ett nytt vaxlager inför varje säsong. Det underlättar verkligen tvätt och så får man den rätta glansen =)

Lycka till! det är svettigt, jobbigt men resultatet gör det mödan värt!!

MVH/
J
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Biltemas waxpolish använder jag till husbilen, det är lättarbetat, och håller glansen väldigt bra.

Bilen tvättar jag med vanligt bilshampo.

/Bosse
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Sonax är bra men funkar väldigt illa med polermaskin, blir väldigt mycket rester kvar...
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

013.JPG

014.JPG

Hej!
Idag tvättade jag husbilen och i morgon ska jag vaxa den.
Min son har en biltvätt i Uddevalla och jag fick ett skum för tvätten av HB.n utvändigt. Han kom med ett medel för fälgarna som var alldeles utmärkt. Jag sprayade på detta medel och väntade 2-3 minuter, därefter körde jag av med högtryck, hetvatten, jag har inte använt någon borste. Jag blev överraskad av det fina resultatet. Hjulen var svarta av salt och rester från bromsbackarna. Tyvärr tog jag inga bilder före tvätten, för jag trodde inte särskilt mycket på medlet.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Jag är lat och tvätta bilen slutade jag med för 5 år sedan. Tyvärr finns ingen tvättgata för husbilar, men jag har kommit på ett (ganska) enkelt sätt.

När det regnar (ju kraftigare desto bättre) tar jag min spann med grönsåpa (lärt mig här på forumet) och tvättar av med svamp och ev. skaftborste. Sen får regnet fixa resten..

Funkar helt OK..

/M
 
Lösning

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Hej vis av erfarenhet från 40 års båtliv med sönderpolerade båtar. Beslöt jag mig för att vänta med polering o vaxning av husbilen tills det verkligen behövdes.
Det tog 6 år o även då var det tveksamt om det behövdes.
Men tvätta ska man så ofta man har tillfälle. Å såpmetoden är helt OK men jag använder s.k. oftast Globex 80.
PS Använd Inga produkter för däcksidor, dessa torkar ur ytan o sprickbildning ökar. DS
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Nu skall ni få höra nåt:oops:

Förra sommaren så stod vi på en ställplats på Öland och då kommer en helintegrerad Kabe inglidandes.
Jättetrevliga människor och lite språkandes blev det!

Efter en liten stund så kommer damen i den nyanlända Kaben ut med en lite hink....
Jag måste få bort alla flugor från fronten på bilen, tyckte damen.
Så jag höll på att ramla ur stolen när hon tog en scotch brite svamp och sprutade på lite Yes på bilen och började gno med en duktig iver :oops:

"Vad gör du? Sa jag!"

Det är jättebra så damens lugnt sittande make , funkar finfint!
Alla flugor försvinner direkt!

Jojomensan, jag tittade lite försiktigt på fronten på den nya fina Kaben och de hade rätt......inga flugor kvar! Ingen glans heller:D

Så det finns olika sätt att sköta sin ädelsten på:rolleyes:
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Själv tvättar jag också bort flugor med lite såpvatten vid stoppen, använder dock aldrig scotch-brite då de lämnar slipränder, nej en lämplig microtrasa räcker.
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Vi var på Ystads ställplats i somras.
Då kommer det en trevlig kille som tipsar att
Mirakelduk och vanligt vatten är bäst.
Detta är ett mirakel.


/Sroman
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,

Nu skall ni få höra nåt:oops:

Förra sommaren så stod vi på en ställplats på Öland och då kommer en helintegrerad Kabe inglidandes.
Jättetrevliga människor och lite språkandes blev det!

Efter en liten stund så kommer damen i den nyanlända Kaben ut med en lite hink....
Jag måste få bort alla flugor från fronten på bilen, tyckte damen.
Så jag höll på att ramla ur stolen när hon tog en scotch brite svamp och sprutade på lite Yes på bilen och började gno med en duktig iver :oops:

"Vad gör du? Sa jag!"

Det är jättebra så damens lugnt sittande make , funkar finfint!
Alla flugor försvinner direkt!

Jojomensan, jag tittade lite försiktigt på fronten på den nya fina Kaben och de hade rätt......inga flugor kvar! Ingen glans heller:D

Så det finns olika sätt att sköta sin ädelsten på:rolleyes:

Den gillade jag "...ingen glans heller" he he he he :D:D
 
Toppen