• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker elen vid fricamping

R

RobbeS

Guest
Ska nästa vecka ut med husbilen några dygn. 4 pers och en 2017 års husbil.
Det intressanta bli att vi kommer att fricampa en eller flera nätter och är osäkra på hur mycket lampor och tv vi kan nyttja. Husbilen har ett bodelsbatteri och solpanel. Då vi slår läger kommer batteriet att vara fulladdat.
Vi ska upp i fjällen och kan räkna med minusgrader så trumavärmaren kommer att dra gas och el.
Belysning och tv kommer att nyttjas.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Med en batteribank på 220A och solceller på 260W behöver vi inte tänka på några yttre anslutningar från tidig vår till sen höst.
Egentligen skall man inte ta ut mer än ca 30% av batterikapaciteten för att batterierna skall få lång hållbarhet. Vi har vanliga bly/syra batterier men tar sällan ut mer än 20-25% av kapaciteten och de är nu inne på 7:e året och visar fortfarande bra värden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och jag skulle vänta tills jag provat hur jag använder bilen. Om man som vi gör, kör mer eller mindre minst varannan dag så funkar det ändå för oss. Även med förra bilen bara med ett batteri!

Även i fjällen, när temperaturen är låg så att pannan måste gå hela dagen, plus övrig förbrukning 4 personer?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Nej, i fjällen mitt i vintern funkar det inte. Nu har jag 160 Ah batteri och 100W solcell. Med ca 3 h körning bil och totalt tre timmar generator så klarade vi sex dagar under sportlovet.

Nu "på våren" så tror jag inte det skulle vara något problem utan generator.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har två st AMG batterier på 100 ah vardera inga solpaneler på bilen. Kör parabol tv vattenburen värme laddar telefoner och dator vi behov kör dammsugare 800w på inverter. efter ca tre dygn har batterispänningen sjunkit från 12,7v till 12,4v. Om vi någon gång står vid stolpe så är det för värmen aldrig för att vi måste ladda batterier.
För övrigt kan jag nämna att jag har installerat 8,2 kw solpaneler på villataket och har i slutet av April levererat 52kwh till el-nätet på ett dygn, det beror på gynnsamma solförhållanden.(många timmar solsken per dygn) Området kring norra polcirkeln är ljusast på klotet. Källa SMHI.
BBa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Misstänker att dina solpaneler på huset har en betydligt gynnsammare vinkel mot solen och är liite större än som de normalt är monterade på en husbil? :) Om det nu skulle vara ett argument för att husbilens panel skulle räcka till för att ladda batteriet under de förhållanden trådskaparen angav?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
>RobbeS

Helt rätt, det kan vara fördel veta var oljestickan sitter haha :D
Jag skulle göra som du också, låta någon annan montera batteriet om du inte är van och kan det själv! den tusenlappen det kan kosta är det värt oftast. För jag törs betta min vänstra arm på att du behöver minst 1 batteri till! Proffskampanre av den gamla skolan som vet/vill hushålla ordentligt med strömmen kanske klarar sig med 1 batteri. Behoven är som sagt olika - i min mening förstår jag inte varför man lägger alla dessa pengar på ett hus på hjul - och ska behöva snåla med strömmen (läs, inte slösaktig nu) i sitt mobila hus om extra kostnaden är några tiondelars % av köpesumman?

Yes när bodelsbatteriet är slut så tar det inte från Motorbatteriet - OM man nu av någon outgrundlig anledning inte kopplat så :)
- På din bil bör det också vara som så, när solcellen laddat fullt i bodelsbatteriet, så underhållsladdas även startbatteriet.


Prova vad du tycker nu i sommar! Kom ihåg, tjata om Alltid Ladda! haha
(Jag köpte ett eleverk jag hade med som vi använda flera gånger att ladda bodelsbatterierna med vid fricamping, men som sagt vi hade ingen Solcell heller. Vägrade ge Tumbo nästan 25 tusen för en installation av 2 solceller... som kostar dryga 5 tusen i material...)
 
R

RobbeS

Guest
Ytterligare en fråga. Vad behövs för delar för att montera in ett extra batteri förutom sladd. Det mesta finns ju till det befintliga batteriet?
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Efter att ha vintercampat lite i år kan jag säga att i sälen med ca -7 på dagen och -10 på natten går strömmen åt fort. Vi gillar värme (luftburen Truma) och all belysning är LED och tv drar även den lite (LED) och på ett Exide ES950 (85ah) klarar vi ca 1-1,5 dygn innan kritiskt gräns. Körde dubbla batterier i vintras och då klarade vi en weekend så att säga. Inga solceller än så länge, har velat fram och tillbaks men vi får se, på sommaren brukar vi inte ha problem ens med bara ett batteri. 10Kg gasol ca 2,5-3 dygn i vintras. ca 23 grader i bilen.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Egentligen behövs inget mer alls än kablar och polanslutningar. Men det är alltid bra att veta hur din laddning ser ut och att den räcker till. Man vill ju inte åka runt med halvladdade batterier heller. Men antar att det i din bil sitter något electroblock som sköter laddning mm. Finns säkert info om laddstyrka, lämplig batteribank.
 
R

RobbeS

Guest
Efter att ha vintercampat lite i år kan jag säga att i sälen med ca -7 på dagen och -10 på natten går strömmen åt fort. Vi gillar värme (luftburen Truma) och all belysning är LED och tv drar även den lite (LED) och på ett Exide ES950 (85ah) klarar vi ca 1-1,5 dygn innan kritiskt gräns. Körde dubbla batterier i vintras och då klarade vi en weekend så att säga. Inga solceller än så länge, har velat fram och tillbaks men vi får se, på sommaren brukar vi inte ha problem ens med bara ett batteri. 10Kg gasol ca 2,5-3 dygn i vintras. ca 23 grader i bilen.

Tackar. Ska testa med ett batteri. Vi får ändra resplanen lite då det ska bli regn i Riksgränsen/Abisko dit vi tänkte oss. Stannar alltså vid kusten där det blir sol och 15-16 grader. Sen kommer vi inte att ställa upp bilen på samma plats hela resan utan åka runt. Har fått ett prisförslag som i och för sig är rimligt men jag kan kapa kostnaden om jag gör det själv och letar delar på nätet. Har brutit handleden och är gipsad 4-6 veckor så det får bli ett projekt till hösten då fjällen är helt fantastiskt att åka till.:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Dennis, du måste ju även förankra extrabatteriet på något sätt. Löst duger inte, ska ju vara krocksäkert! Kraftiga spännremmar, om det inte går att kopiera det ordinarie batterets fastsättning.
 
R

RobbeS

Guest
Det här med el och husbilar är ju en historia för sig. Har nu funderat igenom elförsörjningen ett varv till och insett att det absolut bästa är ett elverk.Hur många batterier jag än monterar in i bilen så måste jag ändå förr eller senare få tillgång till en stolpe för att ladda upp dom. Speciellt på vintern då solpanelen inte ger så mycket..
Med ett elverk kan jag plugga in en kontakt i husbilen fylla tanken på verket och köra det några timmar och får då både ström till tv:n och lampor samtidigt som batterierna laddas.
Har tittat på lite olika fabrikat bl.a Honda som tyvärr är dyr men tyst. Hittade då Biltemas verk:

Digitalt elverk G 1700I - Elverk Generator - Biltema

Det kostar lika mycket som installation och extra batteriet hade gått på hos firman. Är det någon som har detta verk? Eller har ni andra förslag på ett bra elverk för rimliga pengar.
 
Toppen