• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Jag vill lägga till följande i mitt inlägg nr. 2.
I mitt fall så vägrar Solifer att ge mig intyget av juridiska skäl som de säger grundar sig på diskussioner med Transportstyrelsen.

Jag vet att andra tillverkare eller generalagenter använder intyget så av den anledningen skickade jag en förfrågan om vad som gäller till Transportstyrelsen som skickade frågan vidare till skatteverket. Svaret som jag fick var att jag fick kontakta tillverkaren för intyget. Men fick inget svar på min fråga. Man hamnar i moment 22.

Skall jag få rätt (vilket jag tror gäller för fler) så krävs det ett brev från Transportstyrelsen där de förklarat att intyget från Fiat gäller även efter ombyggnad. Jag har försökt att få ett sådant men misslyckats. Är det någon som lyckats?

NEJ!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur få rätt CO2-uppgifter av KABE

Vad era bilar än väger, hur de än ser ut så har inte husbilsbyggaren modifierat maskineriet. Att myndigheterna inte skulle acceptera originaldokumenten har jag svårt att se, Jag tror det handlar om okunskap från tillverkarna helt enkelt....

..Således gäller Fiats dokument vad ni än gör med bilen tills ni byter motor eller gör ingrepp som förhöjer motoreffekten....
//Freddy

Detta resonemang köper jag inte alls även om det skulle vara bra. Hela Fiats CoC intyg förlorar rimligen hela sitt värde i samma stund som någon av alla parametrar som står på det har ändrats av byggaren.
Intyget är ju till för att intyga hela bilens överensstämmelse och inte bara motorns....
 
Toppen