• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar i släpkärror

F

F.d. 53074

Guest
Hej!
I flera år har jag sett hundar (troligen jakthundar) som färdas i små släpkärror efter sina ägares bilar. Detta är i Spanien där söndagsjakt verkar vara populärt i det område vi bor. Känner någon till om det är någon lag som gör att hundarna inte får färdas i bilen? Tycker att det inte ser så trevligt ut för hundarna, ofta skumpiga vägar och fort ska det gå...

Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i släpkärror

Jag har också sett sådana små släpkärror, specialbyggda för hundtransport med luckor till varje enskilt förvaringsutrymme och ventiler för luft, både här hemma och i Nordeuropa.

Jag har funderat lite på hur det är att färdas som hund i en sådan bakom en bil vars avgasrör mynnar någon meter framför luftintaget (eller är det friskluftsintaget?).
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i släpkärror

Har också sett 2-3 hundar färdas i bagageutrymmet i en vanlig personbil.
Å de va ingen kombi.
Detta var vid Medelhavet.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hundar i släpkärror

Bruket med hundkärror kom från Tyskland. Medan hundfolket i Sverige åkte omkring med hundarna i sina Volvo kombi, började folket på kontinenten ha sina hundar i kärror bakom bilen.
Ett bruk som brett ut sig mer och mer även i Sverige. Är nog inte så mycket jägare utan mer brukshundfolk och då främst de som tävlar IPO (Internationella prövningsrdningen) som har kärror.

Kärrorna är för det mesta väldigt påkostade med ventilation o värme och kostar som en mindre husvagn.

Jag ställer mig själv tveksam till det, men de hundar och de erfarenheter jag har, så tror jag nog jyckarna har det bra.

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hundar i släpkärror

Säsongen är inte riktigt igång ännu, men när det blir rejält med snö och rejäla isar på fjällsjöarna så brukar man se en hel del släp med burar för slädhundar och med kälke ovanpå. Säkert trivsammare än att köra med snöskoter i fjällen, men lite mer vårdkrävande mellan säsongerna.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hundar i släpkärror

Jag känner till tre familjer i grannskapet, varav en tidigare nära granne, som har dessa uppenbart hembyggda transportlådor för draghundar på släpvagn. Byggda av impregnerad plywood och med 8 - 10 separata burar och med plats för en stor släde ovanpå. Någon kör med slädhundturer för turister, andra enbart som hobbyverksamhet.
Men denna transport av draghundar går uppenbarligen till på annat sätt än vad ni ser nere i söder, i vilket fall vanligt här uppe och har sett likadant ut i decennier.

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hundar i släpkärror

Jag säger bara STACKARS HUNDAR! Jag har en gång åkt i en husvagn & det var ingen behaglig upplevelse. Hundar & katter har ett mer utvecklat balanssinne & upplever därför mer obehag än människan. Det hoppar, skakar & för ett dj..la väsen. Helt ojämförbart med att åka i en bil. Dessa hundägare skulle själva behöva uppleva några mil i en släpkärra så kanske dom skulle omvärdera sitt handlande, i alla fall om dom tyckte om sina hundar.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hundar i släpkärror

Inte går det köra med ett helt draghundspann inne i bilen?
När grannen packade sina hundar på släpet så verkade dessa både glada och ivriga, kanske inte inför åkturen men inför något dygn på fjället.

aake
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i släpkärror

Det är även vanligt att tjänstehundar transporteras på detta sätt. De här släpen är både temperaturreglerade och väl ventilerade och hundarna har det många gånger bättre i dem än i en varm bil.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Hundar i släpkärror

De släpkärror jag har sett i Spanien har ingen som helst likhet med de draghundsekipage som en del av er beskriver, jag lovar. Jag har också kontakter inom draghundsbranschen och de djuren går det ingen nöd på, så vitt jag kan bedöma. Men de spanska släpkärrorna är definitivt inte uppvärmda, det skulle i så fall vara av avgaserna från dragfordonet. Storleken på släpkärrans skåp skvallrar om att det får plats en hund av ordinär storlek (kanske vallhund) som i så fall ligger platt på golvet.
Min ursprungliga fråga kvarstår: känner någon till om det finns spansk lagstiftning som föreskriver att hundarna måste transporteras på detta sätt?

Kjell
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hundar i släpkärror

För några år sedan, blev vi omkörda av en gammal VW pickupp, på Gran Canaria. På flaket hade de lyckats få upp en åsna och två stora hundar. Åsnan var bunden men inte hundarna, de stod på var sida, tittade framåt så öronen fladdrade. Ingen ramlade av så länge vi såg, men fort gick det.:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hundar i släpkärror

Her i Australia er det vanlig å se hunder som reiser løst på planet på UTE (Australsk namn for pickup). Myndighetene forsøker å forby denne praksisen, men bondeorganisasjonene kjemper imot.

100 kmh og lås hund på planet!

Glemte nesten at inne i bilen så er det påbudt med bur eller godkjent sele til hundene, ikke populært blandt grå nomader i RV (husbil og lignende doninger).
 
Toppen