• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjul

F

F.d. 18

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Nordic
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Fram o bakvagn
När jag skulle ta bort sommarhjulen för att byta till vinterhjul hade några bultar rostat fast. Vill gärna ge ett tips, när ni fått bort bulten rensa gängorna med gängtapp M16x1,5 och köpt nya bultar, 45 kr/st.
Bilen är en Peugeot 2,8 TDI. Nordic Four Season.

Resan gick sedan till Piteå över ett veckoslut.

Hälsningar
Göte Eskilstuna
:santa-3-icon: :santa-3-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Kopparpasta eller heddersfett (som man använder på tävlingsmotorer) är det absolut bästa för att bultarna inte ska fastna. Men så träffar man ju på problemet att man var ju inte den som satte på hjulen gången tidigare.. På med stålborsten och borsta bort all skit och rost. Spruta på lite rostlösare och låt det verka ett par minuter. Spruta sen på en penetrerande olja typ WD40 som är min favorit. Lossa bulten ett 1/4 varv och dra sen tillbaka. Lossa den ett 1/2 varv och dra sen tillbaka ett 1/4 varv. Fortsätt på samma sätt så brukar det gå att få bort hjulbulten utan att gängorna ger sig vare sig i bulten eller hjulmuttern. Går det inte så är det bara att byta muttrar och eventuellt gänga om bromstrummans bult. Men man ska tänka på att om gängan är skadad och blir mindre i diameter så förlorar man även hållfastheten i skruvförbandet (bult/mutter). Vi tappade bägge dubbelmontage hjulen på vänster sida i somras på E4 vid Linköping en fredagkväll 18.00, ingen hit om man som så säger... Vi klarade oss med livet i behåll antagligen av kör rutinen. Det var värre att laga bilen vid vägkanten, då om någonsin så längtade man efter en bil med blåljus....
 
Toppen