Hjul i reserv_var köpa?

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av happycamper, 6 April 2017.

1. happycamper

happycamper FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    23717
    Hej! Har précis tagit over min pappas Carado T337 och upptäckt att det saknas renoveringssats och reservhjul. Tänkte köpa ett vanligt extra hjul (som man får köra normal fart med) och ha med utifall jag får punktering.
    Min tanke var att köpa ett begagnat men ok eftersom det ändå bara är som reserv.
    Kan någon tipsa om var jag bäst börjar leta efter ett sånt?

Tack!

2. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Sv: Hjul i reserv_var köpa?

Vilken dimension behöver du? Jag har tagit av mitt reservhjul och tänker sälja det. Finns kanske fler som gjort så. Lägg en köpannons här på fotumet.

3. Tommy & Elisabeth

Tommy & Elisabeth HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Malung-Sälen
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12985
    Montreal gillar detta.
  4. Sam Eriksson

Sam Eriksson HBK Medlem

Kommun:
    Trosa
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24545
    Hej jag har en Carthago 2017 och behöver ett reservhjul dim 225/75R 16 CP Q116
    Var får jag tag på det på bästa sätt.

Senast ändrad: 13 Februari 2018
  5. Tommy & Elisabeth

Kommun:
    Malung-Sälen
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12985
    Kolla min länk ovan. Har kollat med Kabe och en Fiat verkstad och det går alldeles ypperligt att köra med ett 215 däck i stället för ett 225. Dessutom mer än halva priset, det är ju ett reservhjul och du ska bara köra till du skaffat ett nytt original. Jag har dessutom beställt fäljar och däck i dim 255/55 18CP 120, Continental däck.
    Huvudsaken att du inte ändrar diametern o omkretsen.

6. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Jag köpte en fälg och la på ett däck efter ett däckbyte .

7. Kompis

Kompis HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17915
    Om man ikke har så mange kilo til overs, men vil ha noe i reserve, er det kanskje greit å ha med et dekk i riktig størrelse og felg sitter det på bilen. Legge på nytt dekk kan være mye lettere å få gjort, kanskje uten lang ventetid, en det er å få kjøpet et riktig dekk.

Bengt & Pia, Göte J och Montreal gillar detta.
  8. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Är det någon av er som använt reservhjulet, min senaste punktering var 1979 tror jag!! liten avvikelse från frågan.

//GG gillar detta.
  9. MaJe

MaJe HBK Medlem

Kommun:
    Uppvidinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    15405
    Hade önskat att vi hade haft reservhjul med när vi fick punktering längs vildmarksvägen…
    Löste sig ändå på två dagar med hjälp av den fantastiskt serviceinriktade ägaren till lokala däckfirman i Gäddede som råkade köra förbi oss (!) men det var tur att vi inte hade mer bråttom!

10. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Ett 20-tal gånger, dock ej med husbilen, men det har medfört att man är helt på det klara med att punkteringar inträffar så för oss är det en självklarhet med ett riktigt reservhjul samt en uppsättning riktiga verktyg.
    Visst väger reservhjulet men vi har demonterat markisen och en del annat som vi ändå aldrig använde så det kompenserar både reservhjul och verktyg.

Montreal och MaJe gillar detta.
  11. CalleJompa

CalleJompa HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    21846
    Strunta i reservdäcket. När hade du en punktering senast? Om du åker i Europa så köper du bara till en vägassistans-försäkring istället. Den är billig och du får all service och utan självrisk på de flesta sådana försäkringar. De fixar så däcket blir lagat. Du behöver inte skita ner dig heller.

Johnny och Inga-Lill

Olof G gillar detta.
  12. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Det kan vara bra med ett reservhjul även om man har assistansförsäkring. Skillnaden är att om man har reservhjul så byter de i regel hjulet åt dig men om det saknas reservhjul så gör de i regel inget annat än att ringa en bärgare.
    Var noga med att läsa allt det finstilta i de olika vägassistans försäkringarna, många kör omkring med betydligt sämre skydd än de tror.

Tommy & Elisabeth och Montreal gillar detta.
  13. Gunnar

Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5
    Tänk på att det inte är tillåtet att annonsera i forumen undantaget under "Annonser"!

Ett par inlägg i tråden. har därför raderats.

14. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Du kan också få nöjet att vänta ett par dagar medan rätt däck skaffas fram..?

Olof G, Stig och Tommy & Elisabeth gillar detta.
  15. Tommy & Elisabeth

Kommun:
    Malung-Sälen
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12985
    Fick vänta på en p-ficka vid en avfart söder om Munchen från fredag kväll till måndag förmiddag innan bärgaren kom, inte fan bytte han däck. Nej det fick däckhandlaren göra, inkl fälg 550 euro. Ersättning för utlagda kostnader löstes när vi kom hem. Därför har jag ett nytt reservdäck på plåtfälg i en Alko vagga under bilen för att slippa en massa onödigt tjafs.

Emppu, Montreal och Gunnar gillar detta.
  16. KarinoBengt

KarinoBengt HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2025
    På 20 år har vi 2 punkteringar. 1 hemma när den stod stilla. 1 gång på autobahn så vi märkte hb.n började kränga. Klarade oss in till Rehda på en ställplats. Fick fram en dålig reserv under hb med hjälp av en snäll Tysk, på den tiden hade vi ingen ass. till hjälp. Tog oss till en däckservice fredag kl 11 för att laga det trasiga däcket. De hade inte dimensionen hemma, men 10 mil bort fanns det. Gå ut på stan o kom igen kl16 så hämtar vi sa han. Då köpte jag 4 nya däck runt om o de fixade det bästa av de gamla o gjorde ett nytt reserv. Kollade hemma på priset och det blev billigare där. Vilken service en fredag eftermiddag, tror inte jag fått den hjälpen i Sverige?
    Bengt

17. CalleJompa

CalleJompa HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    21846
  18. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Frågan är ju bara om husbilshjul till Fiat, Citroen, Peugeot, Renault, Iveco och Mercedes i de olika förekommande bultcirklarna och dimensionerna räknas till de "vanligast förekommande"?

Tommy & Elisabeth gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.