• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpluftfjädring

Gunte

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Kävlinge
Hej
Vi har en 2015 Pössl och tycker det slår lite väl mycket på dåliga vägar, broskarvar och annat, speciellt regeringen som har njurproblem sen innan. Bak sitter en fjäder runt gummit och undran är om det blir betydligt bättre om jag byter till hjälpluftfjädring typ Dunlop(Tolsons)
HaD/Gunte..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man byter inte till hjälpluftfjädring, utan det är ett komplement till ordinarie fjädring, när den är överbelastad.

Ifall slagen du nämner beror på genomslag, att bilen bottnar mot ändgummi, ja då kommer hjälpluftfjädringen att bota detta.

Men bottnar fjädringen är troligen överbelastad, eller slut.

När jag åkte pickup med camper på flaket var jag tvungen att komplettera med hjälpluftfjädring, men då hade jag nästan 100% överlast.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har monterat Airtop hjälpluftfjädring på min tidigare delintegrerade bil,den blev stabilare inte lika svajig och något bättre dämpning, men räkna inte med någon stor komfortskillnad..
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Jag bytte framfjädring och kompletterade bak med extra fjädrar. Ett paket från Goldschmitt.

Se CamperPLUS+ – Komplettpakete für leichte Campingbusse
( die Pakete die Komfortfederbeine RouteComfort in Verbindung mit Zusatzschraubenfedern )

Blev bättre komfort (men inte som i en personbil) och högre markfrigång. Tror att det är de nya fjäderbenen fram som gör mest nytta för komforten.
 
Toppen