• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp var hitar jag reservdelar tillmotorn.

F

F.d. 26438

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: CITROËN C25/PILOT R 470
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 78hk
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Pilot R 470
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Elsystem
Hej har just skaffat en husbil, aldrig haft någon tidigare. Haft husvagn men vilken frihets skillnad det är att ha en husbil,
Blev medlem här direkt.
Till problemet jag har köpte en CITROËN C25/PILOT R 470 bensinare
Fick råd av en trevlig kille jag träffade på en mack att byta tändstift tändkablar rotor och tändhat och såna saker. Miss tänder lite och förra ägaren har inte bytt något sådan. Vill byta en hela skiten.
Men problemet är att jag skrivit in regnumret på dom flesta sidor som säljer reservdelar finns inte ens tändstift. Tänkte om det fanns någon speciell sida till husbilar att beställa såna saker. Är väldigt tacksam på tips. Tetto_ronny@hotmail.com
Med vänlig hälsning, Ronny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen Orsa-Pilot.
Först ser det ser lite besvärligare ut med reservdelar än det är, tyvärr.

Till för bara något år sedan så kom det upp massor med sidor till både bromsar, drivning, hjulupphängning, el och tändning. Ja i princip allt som man behöver, t.o.m. lager, foder, kolvar delar till toppen m.m. när man gjorde en sökning på Mekonomen, AD cent. och Autoexperten. Sedan var det bara att gå till det billigaste stället och beställa det man behövde.
Jag pratade med en kille på Mekonomen vad som hade hänt, för det blev plötsligt glest med delar till även många andra bilar.
Han mumlade och var inte heller nöjd med den glesare varianten, men de har fortfarande kataloger och datorerna kopplade till reservdelsleverantörer så han letade upp det jag skulle ha direkt ändå.
På ett annat ställe så skulle jag ha en bromsdetalj, och fick till svar att det verkar inte finnas längre till så gamla bilar. Jag sa att delarna finns ju inte med längre under bilnumret så du får leta hos era leverantörer.
Han tittade vilset på mig och såg besvärad ut så jag tackade och gick därifrån.
Så hittar du en intresserad kille så är det inga problem här hemma i Sverige om man behöver delarna redan nästa dag, men problemet här hemma är väl snarare prissättningen på delarna. De ger sken av bra priser på delar men de tar förskräckligt betalt för det mesta, om man jämför med att handla på internet.

Dels finns det ju en hel del internetbutiker som har svenska hemsidor och massor med delar samt skapligt pris i förhållande till svenska butiker.
Dels finns det butiker, många i Tyskland som det går jättebra att handla från. En butik som många här på Husbilsklubben handlar från är Axel Augustin som har massor med delar till Fiat Ducato, Peugeot, eller Citroën som är samma bil oavsett vad som står i fronten på den. Det finns även delar till växellådorna om man behöver.
Klicka nedan.
https://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato:::3.html

Om man handlar från England så kan man få leta på Talbot som det står i nosen på engelsksålda bilar.
Även Ebay är bra att handla på till de här bilarna för där går det också att hitta det mesta och då ännu billigare.
Här har du en sökning på Ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...ucato.TRS0&_nkw=ignition+Fiat+ducato&_sacat=0
Rätt långt ner har du även ny tändmodul för några hundralappar.

Dieselmotorerna kan skilja lite beroende av fabrikat men bensinarna är samma i alla bilar. Det finns två varianter av samma motor, en på ca. 75Hk. och en på ca. 85Hk. Det är samma motor det är bra kamaxel, kompression, och förgasarbestyckning som skiljer dem åt. Motorn är en Peugeotmotor som satt i bl.a. Pugeot 504 m.fl.
De funkar bra om man sköter om dem med lite service och ser till att inte köra dem varma, för det tål de inte med sina lösa foder. Så ha koll på termostater elfläkten i kylaren m.m.

Om du har svårt att hitta någon del eller något så skriv ett inlägg så brukar det alltid vara någon som kan leta fram delarna.

Du behöver inte vara orolig över delar till din bil för det finns, både hemma om de orkar leta, och i princip allt om man handlar på internet, för det rullar massor av husbilar av första generationens chassi upp t.o.m. 1994 i Europa.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du testar och letar med sökfunktionerna som finns här på forumet så hittar du säkert timtals med läsning om de här äldre bilarna och olika operationer som genomförts på dem :D.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kom bara på detta också.
Det beror lite på hur och vad du tänkt med bilen.... d.v.s. hur mycket du tänkt kosta på den :p:.
Det finns komplett nytt tändsystem där all elektronik är inbyggd i den nya fördelaren om man vill ligga på topp.
Det finns två varianter, en som man programmerar själv som är lite overkill kanske. Men också en som är förprogrammerad till olika bilar bl.a. husbilschassina.
Inte gratis men bra :wink:.

http://www.leenapk.nl/123PeugeotRV.html?category_id=57

Eller programerbar.

http://www.leenapk.nl/123TUNE4RVD.html?category_id=82
Men som sagt, kanske lite overkill.

Jag har gått lite bakåt i tändstiftslistor. Om du vill ha lite modernare tändstift så funkar "BOSCH FR7LDC" bra.
Om man går till Biltema så har de ett som motsvarar Boschstiftet, "BRISK DR15LDCY". Jag har just bytt biltemastiften efter att ha kört 4.000 mil med dem utan några problem.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 26438

Guest
Tack för det snabba svaret, och länkarna tillsidorna ska titta igenom det.
Löste sig nästan idag, var in på mekonomen och fick med mig en av killarna ut till husbilen, han tittade igenom lite och satta framför datorn sen och hittade massa delar som dom igentligen inte har. Allt hade dom inte, grejorna skulle komma imorgon bara hoppas det passar.
Värkar vara en väldig bra sida det här med seriösa människor.
Med vänlig hälsning, Ronny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja här får du nog mycket hjälp när och om du behöver.

Det var ju både bra men tråkigt att det jag skrev om att reservdelslistor hos svenska handlare bl.a. Mekonomen försvann stämde, så man inte själv kan kolla längre.

Lite tråkigt att man måste förlita sig till intresset och kunnigheten hos personen bakom disken för att ev. få delarna.
Får man bra hjälp av en person så börjar det kanske bli dax att fråga efter hans namn, så man kan plåga honom nästa gång också :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Hej och Grattis til en bra o trevlig semesterbil, för vem har bråttom på semestern??
ett litet tips som jag gärna delar med mig och som jag för 3:e året kör med är att för att få lite bättre bottendrag så forskade jag på Talbot-raceing sida i England där har man stor erfarenhet av små medel för att vinna effekt ur kraftkällan, så jag var tvungen att testa detta, enkelt sagt: 27mm förlängning av förgasarhalsen, hur gör man då??? Jo man köper en adapter som är 25mm tjock och 2packningar, dessa köper man hon VW- Bubbla trimmaren, glömt firman men dessa kostade 130:- och ja det blev skillnad stor sådan, sedan kan man alltid fortsätta med bättre avgasflöde, förgasar justeringar o luftfilter osv....finns väldigt mkt bara höra av sig ...Mats Örebropiloten1
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Välkommen Ronny!

Jag har en C25 1990. Jag gjorde som så att jag kollade på Blocket
och "stal" en massa regnummer från Fiat Ducato 1990 som jag sedan kollade upp om det var en diesel-bil eller bensin-bil.
Sedan har jag kollat på BDS.se , meca.se och autoexperten,se
för att se vilka som har delar och inte.
Autoexperten fixade fram alla tänddetaljer såsom lock,rotor,kablar och stift.
Någon har tändspolar och svänghjulsgivare mm

Letar man delar på skroten så finns det massvis av prylar till Fiat men inte till Citroen.

Lycka till. //Tony
 
F

F.d. 26438

Guest
Måste bara säga ringde runt i veckan fick tag på ett avgassystem beg: från en skrot skulle ha 2500kr plus frakt dom "trodde" det var ok. Sökte på eBay som jag fick tips om hittade massa delar fanns massor med avgassystem "nya" runt 1500kr med frakt. Att jag inte tänkt på eBay tidigar. Tackar för alla tips
 
Toppen