• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hitta GPS-koordinater

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hitta GPS-koordinater

Smidig sida! Tack!
Undrar varför man använder sig av WGS 84 än? Sweref 99 är nyare och används bl a av Lantmäteriet.

//Lg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hitta GPS-koordinater

Sweref er en svensk standard sist revidert i 99, og tilsvarende finnes det i de fleste land. WGS er en global standard og det er betryggende at denne ikke endres for ofte. I tillegg er den basis for GPS systemet.

Grunnen til at hvert enkelt land tar frem sin standard for landmetariet er at kloden ikke er helt rund. Om du leser om sweref 99 så er det ikke en men mange basiser for å dekke hele landet - den grove SWEREF 99 TM kan brukes i hele Sverige. Tar du turen over til Norge heter det tilsvarende referansesystemet SATREF.

Men uanset så er forskjellen mellom WGS 84 og lokal SWEREF 99 noen få decimeter.
 
Inlägg
201
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2900
Medlemskap
2024
Sv: Hitta GPS-koordinater

För Sverige, Norge och Finland tycker jag att Eniros karta fungerar utmärkt. Får koordinater i WGS84, WGS84 decimal, RT90 och Sweref99TM. Fast förstås begränsat till nämnda länder.
 
Toppen