• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemtransport från vinterförvaring

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har en bekant som har sin husbil avställd. När han körde hem bilen från verkstaden ringde han sitt försäkringsbolag "Vesta" och bad att försäkringen skulle gälla en dag utan att husbilen ställdes på. Han var också tvungen att meddela att försäkringen skulle återgå till garageförsäkring när han var hemma. Någon påställning behövde han inte göra. Kan detta vara riktigt? Jag kollade med mitt försäkringsbolag "If" och de tyckte det verkade konstigt att man kunde göra så här.
Tacksam för synpunkter.
B-O
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hemtransport från vinterförvaring

Det låter inte ok. Det man kan göra är att ställa på bilen för en dag och sen ställa av den dagen efter. Kostnad 50kr för påställningen förutom skatt o försäkring för den dagen.
Sen måste det gå minst 14 dagar till nästa påställning. På det sättet kör man lagligt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hemtransport från vinterförvaring

Har för mig att det finns ett undantag från påställningsplikt och det är körning fram och tillbaka till bilbesiktning, men försäkring är obligatorisk.
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Hemtransport från vinterförvaring

Följande hämta från Transportstyrelsens hemsida:

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hemtransport från vinterförvaring

Det var en konstigt formulerad mening , i del 1 säger den att man får köra fordonet avställt och i del 2 skriver dom att fordonet måste vara trafikförsäkrat samt inte ha skatteskuld , vilket det bör bli om man kör avställt eller ?
Då är väl fordonet påställt eller ??
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Hemtransport från vinterförvaring

Som man har skrivit tidigare i tråden så får man göra en körning med ett avställt fordon.

Man får köra till och från Bilprovningen för kontrollbesiktning. Fordonet skall vara trafikförsäkrat för denna körning. Finns en speciell endagsförsäkring för detta ändamål.

Det finns ingen som kontrollerar att fordonet är trafikförsäkrat.

När det gäller skatteskuld på fordon så blir det automatiskt brukandeförbud. En bil med brukandeförbud får således inte köras till Bilprovning för kontrollbesiktning innan skatten för brukandeförbudet är betalt.

Kenneth
 
Toppen