• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetsmätare Fiat Ducato 2,0 -06

F

F.d. 20448

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: ST-6249
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elektronik
Jag har en Fiat Ducato 2,0 Dehtleff -06 och för ett par veckor sedan började hastighetsmätaren att bråka. Helt plötsligt fungerade den inte och efter någon timma fungerade den igen. Sådär höll det på i några dagar. Jag märkte också att så fort mätaren slutade fungera så tappade motorn kraft och när den började fungera igen så kände man att kraften kom tillbaka.
Kontaktade en Fiat verkstad som skulle kolla den men de hittade inga felkoder. Googlade en hel del men hittade inget på svenska sidor, däremot hittade jag ett fiatforum i England där lösningen fanns. Felet enligt dem bestod i en givare på växellådan. Jag har nu bytt den och allt verkar fungera normalt. Givaren kostar i Sverige 1.700:- men om man beställer den på e-bay Tyskland blir det 1.100:- (art.nr.1332811080 ), sedan skall det tydligen finnas en piratkopia för 500:- för de som vill komma undan billigare. Det var ett mycket enkelt byte som jag klarade av på under en timma. Är man någorlunda händig kan man klara det själv.
Det man behöver göra är att hissa upp bilen bak några decimeter för annars rinner växellådsoljan ur när man byter sensorn.


Enligt det engelska forumet är det tydligen ett vanligt problem på Fiat Ducato.


Vill på detta sätt tipsa om ni råkar ut för samma sak.
//Leif
 
F

F.d. 20448

Guest
Några bilder från bytet.











//Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan LeifWill och välkommen, jag kan nog tyvärr inte tyda vad som är fel, för här under Husbilsdoktorn så finns inte det normala gemet för att lägga in bilder som finns under övriga rubriker , men om du tittar uppe till höger, en bit ner under "Innehåll" så ser du en rad där det står "Testforum"

Om du klickar där så kommer du in på en sida som just är test för att skriva, prova för att se hur det blir, och även att lägga in bilder för test, men där har du gemet som alltid funkar.

Det duger att skriva Test XXXX eller inget alls :p: och lägga in en bild för test m.m.

Prova får du se om du får till det, för det skulle vara roligt att se dina bilder.

Du kan även skriva en rad till HBK Web om det strular för mycket :wall:.

Lycka till.
M.v.h. JANKRO.
 
Toppen