• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har en Pilote R700

F

F.d. 25705

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Peugeote J5B J38224
Chassietyp: Standard
Motortyp: 57,0 DIN
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Pilote R700
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Värme
Har problem med värmen. Hur får jag den att fungera. Pannan blir varm men ingen värme på elementen.
Finns det någonstans man kan få tag på en Handbok/Manual till nämnda husbil?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det går rätt lätt att hitta instruktioner på internet till själva pannorna. Om du skriver namn och nummer på själva pannan, så får du säkert hänvisningar och hjälp här snart .
Värmepannor, kylskåp m.m. är inte fabrikatrelaterat till husbilstillverkaren utan är inköpt och sitter blandat i bilar och husvagnar m.m.
Instruktioner till just husbilsmodell och år kan vara svårt att hitta.
Du har väl troligen en Alde vattenpanna av något slag i din bil.
Om vattnet inte cirkulerar så beror det kanske på en cirkulationspump som inte funkar, om den inte bygger på självcirkulation, eller ev. en backventil som fastnat om det finns en i systemet.
Sitter det inte en cirk.pump i ett expansionskärl i någon garderob eller liknande.

Alde instruktioner, om det är Alde i din bil.
http://www.alde.se/support/manualer-och-nedladdningar/bruks-och-installationsanvisningar/

M.v.h. JANKRO.

(Skrev fel först, hoppas det inte hann ställa till problem.)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sture & Solveig skrev:
Hej.Börja med cirkulationspumpen den kanske låter men det är inte säkert att skoveln går runt Om den fungerar så har du troligen luft i systemet,lufta noga.Hoppas detta hjälper.
MVH STURE

Jag hade en KABE husvagn med ALDE vattenburen värme. LDE 2900 & kallades "Långe Jan". Systemet i denna hade 2 cirkulationspumpar, en satt i vattenbehållaren längst upp på pannan & en längst ner i närheten av elpatronen. Båda hade en tendens att kärva. Du har inte nämnt vilken modell din panna har så här är en länk till nedladdningsbara manualer. Kanske din panna är med där.

Bennie
 
Toppen