• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjda ställplatsavgifter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Trycket är hårt på ställplatsen i Mariestad, ofta fullbelagt. Kanske det minskar något med högre avgifter. Finns många alternativa, gratis platser, dock utan service och inte alls så fint som i hamnen. Marknadsekonomi !!!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Fullt naturligt med höjningen. Kommunen prioriterar annat än husbilsturismen!
Sen är det inte alla som har toa och dusch i bilen. Många husbilar är utrustade med alldeles för små batterier, så dom klarar inte ett par dygn utan elanslutning. Dessa är givetvis tvingade till penningsugande ställplatsägare.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Finns det alternativ är det en sak, då är det bara att låta bli att besöka platsen. Det är värre med kommuner som inför höga eller mycket höga avgifter och samtidigt förbjuder alla andra alternativ i området.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fullt naturligt med höjningen. Kommunen prioriterar annat än husbilsturismen!
Sen är det inte alla som har toa och dusch i bilen. Många husbilar är utrustade med alldeles för små batterier, så dom klarar inte ett par dygn utan elanslutning. Dessa är givetvis tvingade till penningsugande ställplatsägare.

Det är väl inte särskilt många husbilar som inte har någon form av toa, och dusch kan man väl klara sig utan någon dag ibland? Om inte annat finns det ju sjöar att ta till om man använder husbilen på sommarhalvåret som väl majoriteten gör. Om man inte vill betala ställplatsavgifterna kan man ju använda pengarna till att komplettera batteribanken så att bilen fungerar för fricamping?
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,

Detta med höga avgifter är ju relativt. I snitt har vi 40 övernattningar i husbilen. Skulle vi ta AirBnB, flyg, hyrbil eller motsvarande för dessa 40 nätter så är det billigt att ha husbil. Plus att vi ser en massa på vägen.
kan vi sen snika in någon fricamp så blir det ju ännu bättre :) och vi slipper asa på en massa resväskor och stå i incheckningsköer.

Ha det // per
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det är skönt att man kan välja själv om man vill stå på ställplats eller fricampa, det var lite svårare med husvagn. Jämför man campingplats 400kr med detta pris så är det billigare tycker jag.
Mats
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har kollat det här med uppdatering av elsystemet. Jag kan bo många nätter på ställplats och campingplats för de kostnaderna. Tillhör dem som trivs på de särskilda platserna för husbil. Trevligt folk, kul att snacka lite. Frugan och jag talar med varandra hela dagen i bilen. När kvällen kommer är hon glad att ägna sig åt "paddan". Betalar utan att knota!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag hör till en annan kategori, inte alltid men ibland. Om man kommer till ställplatsen sent på kvällen, det regnar kanske och är så tråkigt att jag inte ens vill gå ut och dra en elsladd till bilen för jag klarar mig bra ändå. På morgonen åker jag iväg på förmiddagen utan att behöva gå ut ur bilen. Då känner jag mig rätt upplurad på höga ställplatsavgifter när andra billigare alternativ är borttagna med hemgjorda skyltar.
Jag kunde då lika gärna ha stått gratis på en bakgata i stället för att betala 250:- för några timmars nattparkering i en ställplatsruta.
Det finns ju andra situationer naturligtvis som tar fram mysfaktorer och lugn och ro på en ställplats, men det skall inte vara påtvingat, och med alla andra alternativ i omgivningen förbjudna för tio timmars nattparkering.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55374

Guest
Om man tar ett snitt över landet så blir det inte många ören för varje plats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, jag hör till en annan kategori, inte alltid men ibland. Om man kommer till ställplatsen sent på kvällen, det regnar kanske och är så tråkigt att jag inte ens vill gå ut och dra en elsladd till bilen för jag klarar mig bra ändå. På morgonen åker jag iväg på förmiddagen utan att behöva gå ut ur bilen. Då känner jag mig rätt upplurad på höga ställplatsavgifter när andra billigare alternativ är borttagna med hemgjorda skyltar.
Jag kunde då lika gärna ha stått gratis på en bakgata i stället för att betala 250:- för några timmars nattparkering i en ställplatsruta.
Det finns ju andra situationer naturligtvis som tar fram mysfaktorer och lugn och ro på en ställplats, men det skall inte vara påtvingat, och med alla andra alternativ i omgivningen förbjudna för tio timmars nattparkering.

M.v.h. JANKRO.

Jag känner inte riktigt igen priset 250:- på ställplatser, det hör väl till undantagen? Vi betalar oftast 80-160Kr, det tycker jag är helt o.k. Däremot behöver vi aldrig ström, vi klarar oss obegränsat på sommaren och 3-4 dagar på vintern med solceller och två batterier.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nej som tur är så finns det ju oftast billigare ställplatser. Men ex. var lite maxat, för ställen där det råder nattperkeringsförbud för husbilar i hela området med hemgjorda skyltar kombineras oftast med de dyraste ställplatspriserna.

M.v.h. JANKRO.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om man tar ett snitt över landet så blir det inte många ören för varje plats.

Jag har ingen som helst aning vad du menar. När vi skriver ett svar tänker vi på att andra skall väl fatta vad jag menar. Därför blir vissa svar otydliga för många. Nu har jag funderat på din text och vad du menar vet jag inte du kanske kan förtydliga
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag har ingen som helst aning vad du menar. När vi skriver ett svar tänker vi på att andra skall väl fatta vad jag menar. Därför blir vissa svar otydliga för många. Nu har jag funderat på din text och vad du menar vet jag inte du kanske kan förtydliga

TO+GU som är en god norrlandsambassadör, vill nog bara göra alla uppmärksamma att det inom landet finns åtminstone två prismodeller.

I södra Sverige, trångt och dyrt och norr om Dalälven oftast gratis och massor av plats.

Han räknar nog så här på en 14 dagars semester, en vecka i södra Sverige och en i de norra delarna:

7 x 200kr = 1400 kr + 7 x 0 = 0, totala ställplatskostnader 1400 kr : 14 = 100 kr i snitt per natt. Kanske inte rocket science, men visst visar det på de norrländska fördelarna för den ekonomiskt försiktige husbilsåkaren. ;)

TommyD
 
F

F.d. 55374

Guest
Jag har ingen som helst aning vad du menar. När vi skriver ett svar tänker vi på att andra skall väl fatta vad jag menar. Därför blir vissa svar otydliga för många. Nu har jag funderat på din text och vad du menar vet jag inte du kanske kan förtydliga

Ursäkta Lassej o andra för min otydlighet, är jäkligt dålig på att få ner orden i text. Nu skrev Los Suecos precis vad jag menade, tack Tommy.

Trevlig helg.
Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ursäkta Lassej o andra för min otydlighet, är jäkligt dålig på att få ner orden i text. Nu skrev Los Suecos precis vad jag menade, tack Tommy.

Trevlig helg.
Tommy R

När vi inte förstår så frågar vi och så kommer ett förtydligande. Många gillar att förklara muntligt för man har svårt att skriva. Sluta inte skriva när du har något att säga, fattar vi inte frågar vi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen