• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjda bötesbelopp i Frankrike

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har från en bekant i England fått mig tillsänt en översättning på Engelska av information han fått från Frankrike angående rejält höjda bötesbelopp vid trafikförseelser i Frankrike. Bland annat bör man observera bötesbeloppet vid överlast.
Det kan naturligtvis förekomma felaktigheter i översättningen, men i stort är informationen rätt.

New level of fines and penalty points in France.
Small speeding excess: 72 Euros to 135 Euros less than 19 km / h.
Large excess: 155 Euro between 20 and 39 km / h. 155 Euro between 40 and 49 km / h.

[FONT=&quot]1700 Euros max 50 km / and more. [/FONT][FONT=&quot]
Failure to wear seat-belt: 155 Euros
Using a hand-hold telephone while in charge of a vehicle: 155 Euros.
Parking offences: 155 Euros
Overtaking 155 Euros when you pass on the right without indicating or too close to a pedestrian (or cyclist ....) or without giving the overtaken vehicle sufficient clearance or cutting in when you are nearly ahead
Crossing a Red light or STOP signal: 155 Euros
Alcohol
Small excess of alcohol: 155 Euros when alcohol content between 0.5 and 0.8g / l of blood, or 0.25 milligram per litre of exhaled air.
Heavy excess of alcohol: up to 4900 Euros. This is also an offence punishable by two years imprisonment maximum for a BAC of at least 0.8 grammes per litre of blood, or 0.4 milligrams per litre of exhaled air. The penalty is the same for being clearly drunk or if you refuse to submit to testing. In case of repeated offences (intoxicated state of obvious intoxication or new test refusal), the maximum penalty is doubled (up to 9000 Euros and 4 years in prison).
Failure to observe the correct priority: 155 Euros.
Turning without indicating: 55 Euros if you change direction or if you leave a parking space
Lighting offences: 155 Euros, if you drive without lights at night or in poor visibility.
Failure to observe the correct safety distance: 155 Euros.
Crossing a solid white or yellow line: 155 Euros, if you go along on the line. 155 Euros If you cross.
Going the wrong way in a one way street: 155 Euros.
Motorway offences; 55 Euros when you drive on the emergency lane - 155 Euros if you make a U - turn and perform a reverse.
Using a radar detector: up to 1700 Euros
Overloaded: up to 35 000 Euros and 5 years in prison.
Driving while license suspended or refuse to submit: up to 4500 Euros and two years imprisonment. [/FONT]
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

300.000 och 5 ar bakom galler för överlast låter häftigt i överkant men inget om fartkameravarnare.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

300.000 och 5 ar bakom galler för överlast låter häftigt i överkant men inget om fartkameravarnare.

Fartkameravarnare kanske faller under "Using a radar detector".

Jag har kontaktat min Engelske vän för att få tillgång till originaldokumentet på Franska. När/om jag får detsamma så skall jag lägga det hör på forumet så kanske någon som är kunnig i Franska göra en ytterligare översättning.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

Fartkameravarnare kanske faller under "Using a radar detector".

Jag har kontaktat min Engelske vän för att få tillgång till originaldokumentet på Franska. När/om jag får detsamma så skall jag lägga det hör på forumet så kanske någon som är kunnig i Franska göra en ytterligare översättning.

Jag har nu fått lite bättre information och ber om ursäkt för att ha presenterat något som inte kunnat bli verifierat riktigt utan inte är tillförlitlig information. Det är följande länk som visar att informationen är ett skämt.
HOAX : nouvelle tarification des retraits de points 2012 - AVOCAT permis de conduire - LE DALL permis Ã* points cabinet d'avocats

Däremot så är informationen på sidan i länken nedan tillförlitlig och i allra högstab grad gällande.

Driving Offences in France, Code de la Route, French Highway Code
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

Där fanns den!
Som synes är det bäst att avaktivera fartkameravarningen i navigatorn.

Use of illegal speed camera detector €1,500
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

Overloaded: up to 35 000 Euros and 5 years in prison.

Låter lite häftigt! Det är ju ganska lätta att få övervikt på HB. Hmmmm
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

Trådskaparen har redan berättat att detta är något slags skämt som spridits på nätet!
aake
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Höjda bötesbelopp i Frankrike

Där fanns den!
Som synes är det bäst att avaktivera fartkameravarningen i navigatorn.

Use of illegal speed camera detector €1,500

Jag undrar om inte gps-programerare redan tagit hänsyn till vissa länders lagar, så man får ingen fartkameravarning i vissa länder. Vi åkte i sommar ner till Kroatien och märkte då att varningen kom ej upp på vissa ställen. Tror också att någon i denna klubben har antytt någon liknande tidigare.
Bengt
 
Toppen