• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gulnad plast!

F

F.d. 1883

Guest
Har en kompis med en 4-5 år gammal Wilk husvagn!
Deras gasolkoffert börjar se lite dassig ut, den gulnar och är inte kul att se på!
Någon som har ett bra dundermedel som kan återställa plasten till dess forna glans!?
 
F

F.d. 6790

Guest
Sv: Gulnad plast!

Kolla med en firma som säljer båttillbehör. Dom brukar ha stor kunskap om hur plast skall behandlas för att återfå sitt utseende.
LYCKA TILL
Owan Deer.:wub::wideeyed::twitcy:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Gulnad plast!

Ni kan ju prova med oxalsyra utspätt med vatten. köpes på färgbutiker brukar göra underverk på bla plastbåtar. har själv provat på båt med bra resultat.blandade i sprayflaska behövde knappt spola av efter, men vitt blev det.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Gulnad plast!

Hej!!!
GLOBEX Där har du svaret,finns på Kama fritid!

Mvh Tore
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gulnad plast!

Autosol är perfekt till det mesta men tänk på att den har en slipande effekt och att gelcoaten bara har en viss tjocklek.
häls. Bror
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Gulnad plast!

hej jag hade liknande problem på min gammla husbil lmc 566 av en slump testade jag grön pri som säljs på ok det funkade mycket bra den gulnade plasten blev som ny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gulnad plast!

Hej, om man Googlar eller söker på internet så finns det flera kemiska metoder som funkar.
Det som enklast verkligen funkar är att köpa väteperoxid (hydrogen peroxide), samma ämne som används till att bleka hår med och även till annat inom sjukvården och livsmedel. Problemet är att det visst kan ingå i bombtillverkning som nu för tiden har blivit lite poppis, och därför är det svårare att få tag på stark 30% lösning som är bäst att utgå från, 12% lösning funkar men inte lika bra, men är enklare att få tag på. Apoteket sålde förr men nu vet jag inte vad de har.
Eftersom det skall läggas på ytan så får man blanda i förtjockningsmedel och som avslutning och aktivator lite OxiAction tvättmedel.
Sedan smetar man flödigt på ytan som skall blekas, täcker med gladpack för att kladdet inte skall torka.
Som avslutning måste man utsätta det hela för UV-ljus eller helt enkelt ställa ut det som skall blekas i solen rätt länge.

Som sagt Googla eller sök på "clean yellow plastic" eller "bleach yellow plastic" så kommer många förslag. Det finns också en hel del på YouTube om man söker på samma.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gulnad plast!

Jag tycker det gulnar ännu mer efter ett tag när jag använt Abnet men det kanske är bara min plast.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Gulnad plast!

Jag använder Julas insect remover.
Dvs pumpsprayen för att få bort insekter som fastnat på fronten.
Exvis de vita gälren vid kylen blir som ny, det gula bara rinner av, sen tvättar man med vanligt bilschampo.
De vita plastdelarna som förbinder bilens hytt med husdelen likaså, de gulnar efter en tid och med medelst bara rinner det hula av och det blir vitt som nytt.

Nedtill på bilen finns grå plastkjolar, de blir gulnande med tiden, med medlet i fråga blir de fräscht grå igen.

Mycket effektivt och jag ser inga nackdelar.



MEN!!!
Obs! ta detta som ett tips.
Kemi är komplicerat och prova först försiktigt med medlet
Jag tar inte ansvar för vad som kan hända, bara tipsar om hur jag gör.

Roy
 
Toppen