• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gula motostyrningslampan lyser!

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 l 177 hk
Årsmodell Chassie: 2013
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter XLI 7850-2EB
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2013
Ämnesområde: Motor
Bilen har gått 4700 mil. Motorstyrningslampan har lyst flere gånger men nu senast när vi startade från syd spanien efter att bilen stått en månad lyste den hela vägen till verkstad
i Winsen Tyskland nära Hamburg. Där bytte de någon del som reglerar avgaser till partikelfiltret. Motorn gick felfritt till Vasa Finlad men när bilen hade stått en vecka så lyser lampan igen! Motorn går jämnt och har normal effekt och normal bränsleförbrukning när lampan lyser! Har någon haft liknande problem?
 
F

F.d. 50252

Guest
Du behöver läsa ut felkoderna.
Det finns lagrat i styrboxen, vilka fel som funnits.

Om du tar av batterikabeln och låter den vara av en stund (2 min) så nollas felkoderna och om det inte finns något "pågående" fel så tänds inte lampan förrän felet uppstår igen, om det nu gör det.
Nackdelen att göra detta är att informationen som styrboxen nu har går förlorad och eventuell info till meken försvinner.
Det bästa är naturligtvis att läsa ut koderna innan boxen nollställs.

Att motorn går som den ska är inget kvitto på att allt är rätt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Jag hade detta fel under 3 år på en 3l fiat 2010. Det byttes en massa prylar men felet återkom hela tiden med intervaller på 300 till 700 mil. Efter tre år och 3000 mil gav jag upp och sålde bilen. Jag hade bilen på verkstad 17 ggr. Allt togs hela tiden på garantin men när den sedan tog slut vågade jag inte låta det fortsätta på min egen bekostnad utan gav upp.
Det finns ett antal trådar på forumet med detta problem. Blir nog aldrig fiat igen för mig
 
F

F.d. 50252

Guest
Bestliner skrev:
Jag hade detta fel under 3 år på en 3l fiat 2010. Det byttes en massa prylar men felet återkom hela tiden med intervaller på 300 till 700 mil. Efter tre år och 3000 mil gav jag upp och sålde bilen. Jag hade bilen på verkstad 17 ggr. Allt togs hela tiden på garantin men när den sedan tog slut vågade jag inte låta det fortsätta på min egen bekostnad utan gav upp.
Det finns ett antal trådar på forumet med detta problem. Blir nog aldrig fiat igen för mig


Att du hade detta problem som inte gick att lösa tyder mer på verkstadens inkompetens än på Fiat som tillverkare.
Har meken haft bilen hos sig 17 ggr och inte fixat felet som oftast tydligt avslöjar sig i felkoden så behöver nog vederbörande mek antagligen byta karriär,,
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
ejorg skrev:
Du behöver läsa ut felkoderna.
Det finns lagrat i styrboxen, vilka fel som funnits.
Om du tar av batterikabeln och låter den vara av en stund (2 min) så nollas felkoderna och om det inte finns något "pågående" fel så tänds inte lampan förrän felet uppstår igen, om det nu gör det.
Nackdelen att göra detta är att informationen som styrboxen nu har går förlorad och eventuell info till meken försvinner.
Det bästa är naturligtvis att läsa ut koderna innan boxen nollställs.
Fungerar detta verkligen på nyare bilar?
På dom bilar jag håller på med så går det inte att radera felkoder på det viset. Det ligger lagrat i minnen som inte raderas vid "strömavbrott"

Om felet kommer så sällan så kan det vara helt hopplöst för en mek att hitta felet även om han är duktig och väl utbildad.
En felkod säger ofta inte hela sanning om vart felet ligger.
Det gäller dock att följa felsökningen på denna felkod men
man skall aldrig vara säker på att man hittar felet.
Ibland får man ta hjälp av supportpersonal.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
ejorg skrev:
Att du hade detta problem som inte gick att lösa tyder mer på verkstadens inkompetens än på Fiat som tillverkare.
Har meken haft bilen hos sig 17 ggr och inte fixat felet som oftast tydligt avslöjar sig i felkoden så behöver nog vederbörande mek antagligen byta karriär,,
Så var det tyvärr inte och bilen sändes till mer än en verkstad. Den var även på erkänt kunninga ställen som Bossings utan att problemen löstes. Detta är tyvärr ett typfel på vissa bilar som Fiat duckar. För mig blir det aldrig den skiten igen. Inget ansvar är svagt.:(
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Bestliner skrev:
Så var det tyvärr inte och bilen sändes till mer än en verkstad. Den var även på erkänt kunninga ställen som Bossings utan att problemen löstes. Detta är tyvärr ett typfel på vissa bilar som Fiat duckar. För mig blir det aldrig den skiten igen. Inget ansvar är svagt.:(

Väldigt tråkigt när detta händer. Synd att det inte löste sig.
Det skulle ha varit intressant att veta vad som felade.
Hoppas du hittar någon annan bil som du kommer
att ha bättre tur med.
 
F

F.d. 55498

Guest
troligen indikation på varm insugsluft,, har du kcr box?

radera felkod/ kör igen är nog ingen fara haft samma problem vid

lite tuffare körning nere i europa..
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Bilen är inte trimmad! Motorn är Eur5 motor med automat växellåda ( Robotväxellåda),tidigare började lampan lysa när vi tankade andra tankningen i Sverge, lampan slocknade när vi kom till tyskland efter att ha tankat ca 2 ggr. Nu senast när vi startade i Torre del Mar (Syd spanien) lyste lampan ända till verkstaden i Tyskland. Efter att delen som styr avgaser till partikelfiltret byttes fungerade allt ända tills vi kom hem till Finland. När bilen hade stått en vecka lyser lampan igen när man startar motorn! Vi är mycket erfarna förare och jag har arbetat med bilar och tunga fordon i hela mitt liv.
 
F

F.d. 24550

Guest
göran-43 skrev:
Bilen är inte trimmad! Motorn är Eur5 motor med automat växellåda ( Robotväxellåda),tidigare började lampan lysa när vi tankade andra tankningen i Sverge, lampan slocknade när vi kom till tyskland efter att ha tankat ca 2 ggr. Nu senast när vi startade i Torre del Mar (Syd spanien) lyste lampan ända till verkstaden i Tyskland. Efter att delen som styr avgaser till partikelfiltret byttes fungerade allt ända tills vi kom hem till Finland. När bilen hade stått en vecka lyser lampan igen när man startar motorn! Vi är mycket erfarna förare och jag har arbetat med bilar och tunga fordon i hela mitt liv.

Vi har också en Euro5 med automatlåda och har fått byta sensorn till partikelfiltret 2 ggr. Motorlampan lyser och bilen går ner på halvfart. Det har båda gångerna varit fukt i sensorn som gör att den slås ut. Kan det vara samma sak med din bil? Verkstaden såg felet när man satte in diagnosdatorn i bilen.
Fick reda på att det finns en ombyggnadssats till sensorn på 130 och 150 hk motorerna som tydligen skall avhjälpa fuktproblemet.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Tack för tipset,vi skall ha bilen på verkstad i Sverge eller Tyskland, när vi far till Spanien i februari.Nu har vi bilen på stå. Vår bil tappar ingen effekt när gula lampan lyser . Bränsleförbrukningen är mellan 11,5 - 12,0 L /100 km när man kör mellan 90 och 100 km/h oberoende om lampan lyser eller inte.
 
F

F.d. 55319

Guest
Hej.
Vi har haft samma problem med lampan som lyser. Bilen gick helt normalt,var till verkstad 3 gånger. 2 gånger i Finland en gång i Faro Portugal,Lampan var släkt ungefär 30 km efter nollställning. När mätarställnigen visade 60000.km slocknade lampan och har inte lyst sedan dess. Jag tror det har att göra med serviceintervaller.
Helge.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Hej Helge! När mätaren visade 60 000 km var du på verkstad och de nollade service intervall? Eller slocknade gula lampan när mätaren visade 60 000 km. Har du 3,0 l eur 5 motor?

Göran
 
Toppen