1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

God frukost i Bernkastel

Tråd startad i 'Hälsoresan' av Jappe, 18 September 2012.

1. Jappe

Jappe FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661
    Undrar just hur länge det dröjer innan SirMcLain reagerar på den här bilden!
    En gång är ingen gång!

Fruk bernk.jpg

Esbjörn, Leifw, IWah och 11 andra gillar detta.
  2. brogu

brogu HBK Medlem

Kommun:
    Mörbylånga
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3911
    Sv: God frukost i Bernkastel

Han åt kroppkakor på Öland!!!:twitcy:

Jappe gillar detta.
  3. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832

Nu vet man vem man kan lita på :) Brogu. Jappe jag vet redan att du "hoppar över skaklarna" emellanåt. Hmm! Vad säger GB om det? Jag kan bara förundras över den stora tuggan som är tagen av Edens förbjudna frukt. Och vi vet ju vad som hände där...

Nä! Jappe. Du har hållit på längre än mig. Jag är fortfarande stringent, men jag har lovat mig själv, att när jag kommer ner under hundra (6 kg kvar) så ska jag synda ett par dag med en -100 fest. Jag unnar dig en kaka och något gott till. Själv brukar jag åka på Oktoberfest i München varje år men hoppar över det, bara för att jag inte, pga LCHF kan dricka öl.:mad:

Nu är det dan före dan. På torsdag lämnar jag Sverige för denna vinter. Skulle gissa att jag är i Moseldalen på fredag kväll, om det är bra väder där. Annars åker jag åt ett annat håll. Får se om vi stöter på dig. I så fall har jag med mig gott vin och ost.

Esbjörn, IWah, lowelowe och 4 andra gillar detta.
  4. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Röväng från Bordeaux och dansk ost, mina nerverna! Herzlich willkommen in Moseltal, SirMcLain! Hier gibt's nur Moselwein und Gouda und Tilsinger och taskiga plastostar från Österrike och Schweiz som smakar mycket bättre i berörda länder!

"Den som inte har syndat, kaste förste stenen!"

Jag hade "oturen" att träffa på en norsk ölexpert med visst ursprung från Santa Pola och då vet man ju (inte) hur det kan gå!

Kurt.jpg

Här är så xxxxx (fel) oerhört skönt!

ro.jpg

Tips till alla soffpotäter! Åk hit och ta med cyklarna, med eller utan el!

cykl.jpg

OCH, sist men inte minst viktigt! Här är det du som avgör om vinet du dricker är gott och inte någon viktigpetter i "barrskogsbältet"!

2.jpg

druv.jpg

Senast ändrad: 19 September 2012
    Esbjörn, Leifw, IWah och 18 andra gillar detta.
  5. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Sachertårta till morgonkaffet var så himla gott så det är nog risk för framtida avsteg från den strikta LCHF-dieten! Passade den bra till frukost så duger den nog till lunch också! Jag ska höra med Kurt om han vill följa med och äta Sachertorte till lunch!

sacher.jpg

IWah, lowelowe, Wizard och 3 andra gillar detta.
  6. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832

Ja du Jappe. Det är ju bara att erkänna att du lämnat LCHF och njuter av livet. Det är dig väl unt, men eftersom du med goda argument lockat in mig i LCHF träsket så är jag kvar där för jag mår så bra av det.

Dansk ost kan du glömma. Vi åker Göteborg-Kiel och passerar inte Danmark. Så vinerna är från systembolaget och ostarna är från ostdisken i ICA Maxi. Vädret ser halvdant ut för fredagen i Moselvally. Växlande molnighet, uppehåll och ca: 17 grader i skuggan. Så chansen är stor att vi rullar in där fredag kl 17:52.

Vart ska vi rulla ut osten?

IWah, lowelowe, Jappe och 3 andra gillar detta.
  7. aake

aake HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1270

Detta liknar den hälsokaka som min hustru brukar baka! Jag är beredd till krafttag för att få smaka under höstens resa! Vi som inte för diet kan göra den rättvisa.
    Hämtar den nya bilen den 26/9 och besöker Goldschmitt i Walldürn den 2/10 och hemväg via Mosel ter sig lämpligt. Var serveras tårtan? Finns där en lämplig rastplats för att vila ut efteråt?

aake

8. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

SirMcLain!
    Jag är i Enkirch nu och stannar väl här en dag till!

Aake!
    Sachertårtan finns på Alter Moselbahnhof nära bron där turistbåtarna finns. (N49 55 01 E7 04 27).

Alter Moselbahnhof.jpg

Apfel.jpg

Mittemot serveringen ligger Turistbyrån i en flott byggnad och där kan man enligt uppgift få en ticket för tre dagars uppställning på ställplatsen på andra sidan bron, söderut (N49 54 43 E7 04 05)! Kolla med turistbyrån vad som gäller för ställplatsen!

-Kues stpl.jpg

Biljetten kostar 5 euro men även om ni bara stannar en dag så blir det billigast att betala på det viset! Det gäller dock att vara ute i god tid för ställplatsen är populär! Lite längre bort efter gatan ligger en camping.

Jappe

Senast ändrad: 19 September 2012
    lowelowe, aake och Tommy-59 gillar detta.
  9. Ove & Marjatta

Ove & Marjatta HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4902

Tack för tipset Jappe. Kommer dit i början av nästa vecka.
    Det vattnas i munnen redan nu.

Marjatta och Ove

Jappe gillar detta.
  10. mikesix

mikesix HBK Medlem

Kommun:
    Botkyrka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1317

Vi tackar jappe för dom goda råden ,är på väg mot mosel från syd,vi kanske ses!

11. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Vad gäller Sachertårtan så är jag säker på att den finns att få på Alter Moselbahnhof till det mycket rimliga priset 2,50 €! Hur det förhåller sig med ställplatsen är jag något osäker på! En gäst på ställplatsen hade varit på turistbyrån och han kom tillbaka med en biljett därifrån och enligt honom kunde han stå på platsen i tre dygn!

På själva ställplatsen finns det många olika regler för parkering, alla inte samstämmiga, så det är nog säkrast att fråga på turistbyrån vad som gäller!

Just nu är jag i Enkirch och stannar nog någon dag till här. Här ska bli vinfest i helgen, tydligen.

cykfärenk.jpg

IWah, aake, lowelowe och 4 andra gillar detta.
  12. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379

Även vi är snart på väg ner så man tackar för alla tips. :)

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.