• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glykolsort till motorn

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Tänkte fylla på lite glykol, ser att den är röd - men frågan är om det finns olika röda glykolsorter eller om det bara är att köpa vilken som. Nån som vet?
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Länkarna gav mig inte svar på frågan. Funkar det med vilken röd som helst eller vad behöver man för att avgöra vilken man ska köpa? Provade ringa Fiat i Luleå - men de är mer eller mindre omöjliga att få tag på via telefon och mail :-(
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Länkarna gav mig inte svar på frågan. Funkar det med vilken röd som helst eller vad behöver man för att avgöra vilken man ska köpa?(

Jodå, man kan läsa följande i en av länkarna:
Du kan inte avgöra på färgen vilken typ av kylarvätska du har!


Du kan göra kvalificerade gissningar, men du kan aldrig veta med säkerhet. Därför kan du redan nu bespara dig tid och sluta gissa och göra antaganden - har du inte fyllt på själv eller fått det berättat för dig vad som fylldes på sista gången så kan du inte veta med säkerhet vilken typ det finns i ditt system!

Om det inte finns dokumenterat i servicebok eller liknande, vet ingen vad som fyllts på.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vet bara att glykolen byttes av Fiat aukt. verkstad sist. Och att den är röd det ser jag med blotta ögat.
Får väl helt enkelt försöka få tag på Fiat (mission snudd på impossible) och höra vilken sort jag ska ha.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, risken att röd glykol i en bilkylare skulle vara något annat än "vanlig" röd långtidsglykol av etylentyp är nog minimal. Jag skulle köpa en flaska röd glykol på ex. Biltema utan att tveka.
Obs. jag skrev att jag skulle köpa vanlig röd glykol och fylla upp utan att tveka eller fundera :).

M.v.h. JANKRO.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det där med rätt glykol är lite lurigt, förr när motorerna var av gjutjärn och det finns ju sådana motorer fortfarande. Om jag förstår rätt så är det inte samma typ av glykol i dagens aluminium motorer och gj- motorer.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hejsan, risken att röd glykol i en bilkylare skulle vara något annat än "vanlig" röd långtidsglykol av etylentyp är nog minimal. Jag skulle köpa en flaska röd glykol på ex. Biltema utan att tveka.
Obs. jag skrev att jag skulle köpa vanlig röd glykol och fylla upp utan att tveka eller fundera :).

M.v.h. JANKRO.

Ok! Tack för svar, fick även mailsvar från Fiat som sa samma sak. Blir att toppfylla med röd biltema :)
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Röd glykol är etylenglykol. Grön eller blå är propylenglykol. Dessa får ej blandas. Sedan vilken etylenglykol (fabrikat) du tar spelar ingen roll.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Den glykol jag köpte som "top-up" till min FIAT 2,3 150 hk 2014 var PARAFLU UP. Kostade 2016 135 kr/lit.
 
F

F.d. 53814

Guest
Röd glykol är etylenglykol. Grön eller blå är propylenglykol. Dessa får ej blandas. Sedan vilken etylenglykol (fabrikat) du tar spelar ingen roll.
Kopierar ut det viktigaste ur mina länkar ovan eftersom ingen verkar läsa det.
" Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.
• Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.
• Det går oftast att blanda olika Si-OAT fabrikat.
• Blanda aldrig huvudgrupperna IAT och OAT
(såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).
Blanda aldrig undergrupperna OAT, HOAT eller Si-OAT
(såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla)."
 
Toppen