Elsystem Glödtrådsvakt

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av ERIKPER, 15 Juli 2019.

  1. ERIKPER

    ERIKPER HBK Medlem

    Inlägg:
    432
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9272
    Hur fungerar glödtrådvakten. Trasig glödlampsvarningen lyser, men alla lampor lyser som de skall. Larmet har ofta försvunnit då motorn varit stoppad en tid, men återkommer så snart blinkers aktiveras. Blinkers blinkar med normal frekvens, men indikeringen (ljud och blinkande pilar på instrumentpanelen) går med dubbel frekvens. Fiat -08
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,646
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Glödtrådsvakter jämför strömmen mellan glödlamporna som övervakas.
    Det kan vara så enkelt att det är olika glödlampor eller att det är ett begynnande jordfel som ger olika ström till de övervakade glödlamporna.
    Med olika glödlampor menar ja att dom inte är identiska map fabrikat och effekt.
    Ja även olika fabrikat på samma typ av glödlampa kan reta upp glödtrådsvakten.
     
  3. ERIKPER

    ERIKPER HBK Medlem

    Inlägg:
    432
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9272
    För skyltlyktan finns det ju bara 1 pluskabel, men två glödlampor. Den kretsen kan ju då inte vara övervakad, eller ?
     
  4. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,646
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Det stämmer, om inte en mycket avancerad (nyare bil med datastyrda lampor) lösning finns i bilen.
    Det som brukar vara övervakat är bakljus och halv/helljus.

    Det är ju lätt att kolla de tips jag gav, är lamporna identiska för blinkers, parkeringljus och hel/halvljus.
    Om så är fallet, har ju en möjlig felkälla uteslutits.
    Om du har drag på bilen, kan det vara något galet i den kretsen.
     
  5. ERIKPER

    ERIKPER HBK Medlem

    Inlägg:
    432
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9272
    Bilen är -08 och har troligen avancerad övervakning eftersom kretsen för skyltlyka löste ut och bröt pga överlast när jag monterade fel lampor, 2x10W i st för 2X5W. Jag har dragkrok och jag tror jag fick första larmet för trasig lampa i samband med att jag kopplade på ett släp
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.