• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generator eller elverk?

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Någon som har erfarenhet av denna typ av generator istället för separat elverk. För batteriladdning under vintertiden då solenergin via solcellerna inte är tillräcklig för laddning? Har alltså inget behov av 220v, utan behovet är att kunna ladda de tre bodelsbatterierna samt hålla startbatteriet i god kondition.
Bullpower Generator 12V | Lego Elektronik
 

Bilagor

  • bullpower_std_3.jpg
    bullpower_std_3.jpg
    17,2 KB · Visningar: 41
A

Anyone

Guest
Om du redan har en bra laddare i bilen för 220V är det bättre att ha ett normalt 220V elverk (typ Honda eller Kipor). Fördelarna är att du slipper extra 12V inkoppling med kabeldragning för denna 12V-laddare, och du kan driva ditt befintliga 220V elnät i bilen plus ladda batterierna samtidigt med elverken. Denna produkt är inte heller vad jag kan se av informationen på hemsidan anpassad för laddning av Lithium-batterier, något att tänka på om du tänkt byta batteriteknik framöver.

Som jämförelse; min batteriladdare (Victron Multiplus) laddar med runt 40A (vilket jag har satt som tak för laddning av mina AGM-batterier) innan den börjar sänka laddströmmen när batterierna börjar bli full-laddade tillsammans med ett Honda EU20i elverk, så jag kan inte se att det skulle gå snabbare med denna 12V-laddare heller.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ut fra innhold så finner jeg prisen noe stiv. En maks 45 A generator og en 52 cc firetakter pluss litt elektronikk?

Men 12V frittstående generatorer finnes det ikke mange av så pris uten noe å direkte sammenligne med.
 
Toppen