• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gäller försäkringen?

F

F.d. 6590

Guest
Vi har Länsfärsäkringar som försäkringsbolag på vår Adria Matrix -13
Nu är det en som vill låna husbilen en helg.
Är det någon som vet om man måste skaffa en extra försäkring eller gäller vår helförsäkring som vi har via LF?
// Martin
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Gäller försäkringen?

I villkoren fann jag följande, kanske finner Du ditt svar här......

"Särskilt villkor angående utlåning av husbil
[FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std][FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std]Kaskoförsäkringen gäller endast då försäkrad husbil brukas av person boende på den adress där försäkringstagaren är folkbokförd. Husbilen får dock framföras av annan person då försäkringstagaren befinner sig i fordonet under färd. Tilläggspremie krävs om person som inte är bosatt på [/FONT][FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std]försäkringstagarens adress kommer att framföra fordonet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman PS Std,Times New Roman PS Std]Kontakta oss för prisuppgift[/FONT]
[/FONT]"
 
F

F.d. 6590

Guest
Sv: Gäller försäkringen?

Ja läser man där så ser det ju väldigt mörkt ut!
Tack för Er hjälp!
Ha en härlig Husbilssommar!
 
F

F.d. 10441

Guest
Sv: Gäller försäkringen?

För att klargöra, detta är olika på olika lf bolag. Jag arbetar på Östgöta och där gäller försäkringen även vid utlåning. Detta bör man alltså kolla upp med sitt resp bolag.
 

mcbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3991
Medlemskap
2021
Sv: Gäller försäkringen?

Jag kollade precis med länsförsäkringar och de sa. Att låna ut en husbil till sina barn är helt okej. Däremot att hyra ut sin husbil till någon, då stiger premien upp till ca 8000:-
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Gäller försäkringen?

Länsförsäkringar i Borås säger . Utlåning till barn går ej utan en
tilläggsförsäkring. Därför bytte jag bolag till Trygg Hansa där går det.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Gäller försäkringen?

[QUOTE men den gäller ej vid utlåning=nimani;569026]kollat med LF fick svar nej[/QUOTE]

Har kollat med Lf i Östergötland och där gäller förs. vid utlåning. Fick veta att villkoren kan vara olika på Lf:s olika distrikt.
Jag har kompletterat försäkringen med Okq8 försäkring men den gäller ej vid utlåning till annan person som inte är skriven på min adress.
 

hoffer

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2024
Sv: Gäller försäkringen?

Som vanligt är det väldigt svårt att tyda och jämnföra försäkringsvillkor men vad jag kan utläsa på min försäkring, Fiat märkesförsäkring genom Trygg-Hansa, så finns det inga sådana restriktioner. Det kan ju vara bra att kolla uppom man nu köper en bil som kan utnyttjas av utflyttade barn t.ex. Samma sak med OKQ8:s Backup så tyder jag det som att man inte får teckna en försäkring på någon som inte har samma bostadsadress, men jag kan ju ha fel.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gäller försäkringen?

Skadeläget för husbilar är stort. Massor med vindrutor , påbackningsskador mm. jag har sett massor med småskadade bilar runt om i Europa.

Jag tror att skadeläget ökar om ovana ( hyrestagare -lånare ) ger sig ut på vägarna , därför är det bra att försäkringsbolagen har restriktioner. men de borde tala om det tydligt.
Eftersom varje försäkringsslag skall vara självbärande så innebär ökade skador ökade kostnader för försäkringskollektivet-dvs oss själva!
 
S

Solveig o Karl-Eric

Guest
Sv: Gäller försäkringen?

VI HAR L F GÖTEBORG Jag har ringt och fått klartecken att låna ut utan tilläggsförsäkring. Solveig 0 Karl-Eric:wink:
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Gäller försäkringen?

Även jag har kollat.Länsförs. Älvsborg.Jag har höjt vikten från 3500 kg till 4000 kg.Kostnad för det blir 563 kr mer än tidigare (3563 kr var det förut nu 4126 kr).Att låna ut bilen en helg till min son kräver uthyrningsförsäkring helår, kostnad 6223 kr ( 2097 kr extra ).
Motivet till att premien blir högre på 4000 än 3500 kg är " att tyngre fordon åsamkar större/värre skador än lättare bilar om olyckan skulle vara framme".
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6590

Guest
Sv: Gäller försäkringen?

(Även jag har kollat.Länsförs. Älvsborg.Jag har höjt vikten från 3500 kg till 4000 kg.Kostnad för det blir 563 kr mer än tidigare (3563 kr var det förut nu 4126 kr).Att låna ut bilen en helg till min son kräver uthyrningsförsäkring helår, kostnad 6223 kr ( 2097 kr extra ).
Motivet till att premien blir högre på 4000 än 3500 kg är " att tyngre fordon åsamkar större/värre skador än lättare bilar om olyckan skulle vara framme".)

Jag fick precis samma svar!
Så dom fick hyra en annan istället....
 
Toppen