• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Jag undrar om det skulle vara möjligt att
lägga in någon form av värmekabel i gråvatten tanken, för att kunna förlänga husbils säsongen. Husbilen är en Pilote 660 -89 halvintegrerad?

/ Jack :santa-3-icon:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fundering

Det går nog bra. Det finns värmekabel här http://www.dinvvsbutik.se/us12-unisafe-varmekabel-p-2404858.html det borde gå att lägga in en slinga i tanken om du bara kommer åt den invändigt. Det kan vara lite trångt och knöligt men kan gå. Annars finns det en annan lösning om du har luftburen värme, på min bil Knaus traveller är tanken inkapslad i ett hölje och det går en luftslang från värmesystemet så att det går att blåsa varmluft runt till tanken.
Ove.G
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fundering

Ja det är klart att det går. Sen beror det ju även på hur lätt tillgänglig tanken är, om den är inbyggd eller ligger öppet under bilen. Man kan ta upp en lucka på nån sida av tanken och lägga in värmekabeln den vägen och samtidigt göra elanslutningen i luckan. Gäller dock att täta den ordentligt för annars kommer det att lukta sk-t runt bilen året om.. En billigare variant som dock inte är miljövänlig och och antagligen också förbjuden är att slå i lite glykol i spilltanken. Sen har man problemet var man ska tappa ur det hela bara... Glykol är nog det dyraste som man kan miljöbehandla. Det hel är en ekonomisk avvägningsfråga beroende på hur mycket man använder husbilen på kall säsongen.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Fundering

För att säkerställa att det inte fryser i slangen ner till tanken kan vara bäst att skjuta i värmekabeln inifrån genom tilloppsledningen. För att förbättra tankens frostkänslighet kan man isolera med en speciell fasad markfrigolit. Denna variant är hård på ytan och tål väder och vind under bilen.

Lycka till/Kurt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fundering

Vi har vår husbil stående ut under ett wirehus hela vintern. Det finns en kupévärmare igång inställd på ca 12 grader i bodelen. Mellan avlopp och färskvattentankarna har jag dragit en värmekabel (3meter)i en slinga runt förgreningarna till kranarna samt intill tankarna. Tankarna ligger i utrymmet mellan golven där det nu alltid håller några grader över fryspunkten.
 
Toppen