• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostvakten löser. TIPS

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
:)Hej Alla påskfirare
Har precis upptäckt att frostvakten löst ut i vattensystemet.
Då det varit några grader minus dom sista nätterna så löste den ut. Dvs när jag slog på pumpen så började det rinna under bilen. Men det var enkelt fixat. Jag ringde husbilsfirman och dom berättade att den går att återställa om omkringluften är över + 6 grader.
Så in med en fläkt och efter en liten stund så gick den att återställa.
Men det visste ni kanske redan, Men någon kan bli hjälpt.
TREVLIG HELG
CalleInvierno
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Värmespiral?
Hur funkar det.
Får väl hoppas att temperaturen ska hålla sig på rätt sida 0 i fortsättningen
Såg förresten 3 påskkärirngar flyga över fjärden hemmavid, så nu är dom på gång!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Jag har gjord en klyka av järntråd som håller frostvakten stängt vid "kallstart". Fick tipset här på forumet

Varför ska man bygga bort en befintlig säkerhetsanordning.

Säkraste sättet måste väl vara att starta pannan innan vatten fylls.

//Tommy
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Jag bygga bort en befintlig säkerhetsanordning jag anpassar det för mitt behov.

Skrev fel :mad:..ska stå: Jag bygger INTE bort en befintlig säkerhetsanordning jag anpassar det för mitt behov.. .
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Jag har gjord en klyka av järntråd som håller frostvakten stängt vid "kallstart". Fick tipset här på forumet

Jag skulle inte ens tänka tanken att sätta frostvakten ur funktion.

Men jag kanske är lite feg av mig, t.ex. så har jag inte heller ersätt alla säkringar med spikar vilket ju också vore en typ av "anpassning"
 
F

F.d. 51061

Guest
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Är det okay att starta pannan utan vatten?:confused:
Har just ställt ut ett element i våran husbil då jag misstänker samma problem!
 
F

F.d. 51061

Guest
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Elementet hade redan gjort sitt jobb, men tack för hjälpen!

Vi är äntligen husbilsägare efter 5-6 år när vi har hyrt.
Kommer nog ha många frågor här på forumet för att snart kunna hjälpa till med svar hoppas jag!
Förhoppningsvis medlem inom kort!

MVH/Stefan
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Jag skulle inte ens tänka tanken att sätta frostvakten ur funktion.

Men jag kanske är lite feg av mig, t.ex. så har jag inte heller ersätt alla säkringar med spikar vilket ju också vore en typ av "anpassning"

Jag har inte sett att vatten fryser när det är +7grader men att frostvakt löser ut vi +7 har jag sett..... och det där med spikar som säkringar är typisk kommentar av en människa som vill idiotförklara andra.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Min tanke med mitt inlägg var att varna andra för att sätta frostvakten ur funktion. Glömmer man bort detta och och temperaturen sjunker under nollan, med vatten i den, så blir det dyrt, och jag tror inte det är lönt att försöka med ev. garanti eller försäkring.

Detta med att jämföra med en säkring tyckte jag var en bra liknelse som jag tror att alla förstår. I båda fallen sätter man en säkerhetsfunktion ur spel som är tänkt att vara till din hjälp. Det var inte alls min mening att se ned på dig eller någon annan, om du ser det så vill jag gärna be dig om ursäkt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Jag kan gärna förklara för dig hur jag tänkte.

Både säkringen och frostvakten är en säkerhetsfunktion som är ditsatta för att vara till din hjälp.

Allt fungerar bra utan både säkring och frostvakt så egentligen behövs de inte.

Båda två skyddar för de följdfel som uppstår om de inte finns och som kan bli ekonomiskt ganska kostsamt.

Alla jämförelser haltar mer eller mindre, jag tyckte denna var ganska bra, tydligen tycker du inte det.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Frostvakten löser. TIPS

Jag tyckte att det var svårt att återställa frostvakten, försökte värma upp bilen starta pannan etc.
Någon gång gick det men svårt.
Idag skulle jag fylla och skölja vattensystemet och det gick inte att återställa frostvakten.
Så felsökning påbörjade, 12 V fram till vakten, japp, till slut kunde jag konstatera att det var fel på strömbrytaren på frostvakten.
Jag har den typ av frostvakt som har en gul knapp som skall trycka in och som skall stanna kvar. Stänger man av strömmen med aktuell strömbrytare släpper den gula och vattnet rinner ut. I frostvakten finns en liten termostat. Dess kontakter kunde ju oxo ha varit problemet.
Strömbrytaren en liten vippomkopplare var boven i dramat som gäckat mig en tid.
I mina lådor och gömmor fanns en liknande strömbrytare, och allt är nu frid.
I många bilar finns en annan typ där man skall dra upp en liten röd grej...
En sådan här frostvakt drar väldigt lite ström, 30 mA tror jag, och kontaktytorna i strömbrytaren får aldrig "jobba" minsta oxidskikt gör att den inte funkar. Dessutom var strömbrytaren av dålig kvalitet.
Ett tips för den som kanske har ett liknande problem.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Frostvakten löser. TIPS

En frostvakt som löser ut vid 10-11 grader är ingen säkerhets pryl utan endast en källa till irritation. Jag kopplade ur min och tömde manuellt vid fara för frost. På min nuvarande bil har jag inte hittat någon automatisk frostvakt .( Hymer Starline 585 2013) Jag tömmer manuellt när det behövs.
BBa
 
Toppen