1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

    Stäng meddelande

Framtidens husbil??

Tråd startad i 'Miljötips för Husbilen' av ORVAR, 9 Februari 2017.

  1. ORVAR

    ORVAR HBK Medlem

    Inlägg:
    156
    Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3517
    Såg ett intressant program på TV där man nu visar att brytpunkten där solceller producerar energi till en lägre kostnad än fossila medel har nåtts!

    Konsekvenserna för oljeproducenterna kan bli stora. Saudi-Arabiens fonder kan vara slut inom 10 år om inte man vidtar åtgärder som storskalig satsning på solel.(Ingen brist på sol eller ytor i det landet!)

    Detta leder mig över på framtidens husbilar även om jag personligen inte kommer att beröras förmodligen.
    Min högst personliga förmodan är att vätgas kommer att bli alternativet! Detta på grund av att batterier med nuvarande kapacitet blir för tunga och ger för kort räckvidder.
    Håller ni med mig???
    ORVAR
     
    tore&anette, Bestliner och lenmar gillar detta.
  2. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,389
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Sv: Framtidens husbil??

    Hydrogen er i alle fall løsningen for tungtransport på vei, muligens også for en del jernbane strekninger. Men grensen mellom batteri og hydrogen brenselsceller når det gjelder vekt og rekkevidde forskyves hele tiden i retning batteri. Husbiler ligger i grenseland, små kan fungere godt med et par hundre kWh batteri. Store og tunge er kandidater for kombinasjonen batteri, brenselscelle og hydrogentank - når det finnes tankstasjoner for hydrogen.

    I dag vil en brenselcelle stor nok lett koste over en mill, men prisene er på vei nedover. Batteripakke for elhusbil med samme teknologi som i Tesla 3 eller Teslawall 2 koster noen tusen kroner for hver kWh. Teknologien i Tesla S og X koster over det dobbelte av den nye som og er benyttet i et stort utjamnings batteri i det sydlige California - der er det snakk om mange MWh.
     
    knarrevik, ORVAR och Bestliner gillar detta.
  3. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,550
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Undrar om man får uppleva allt det där. Det lär nog ta tid innan allt är på plats. Hoppas att min N+B Flair 08 lever så länge.:D
    Tror nog inte det blir lönsamt att bygga om nuvarande bilar så diesel gäller en stund till.
     
    acer och Montreal gillar detta.
  4. acer

    acer FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    137
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    22061
    Senast ändrad: 9 Februari 2017
    Delfi gillar detta.
  5. Largu

    Largu HBK Medlem

    Inlägg:
    166
    Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    120
  6. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,389
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Noe som bekymrer litt er fallet i pris på lithium konsentrat :D pris for ett tonn fra gruvene er nå nede på 2008 nivå etter en tid med opp til den dobble prisen. Det ligger mer enn ett års forbruk klar til utskipning ved gruvene i Pilbara West Australia. Med denne prisen er knapt lønsomt å resirkulere brukte batterier - noe China har statet med i stor stil. Det ser ut til at denne resirkulering går helt tilbake til rene mineraler for alle deler av batteriene. En billigere resirkulering hvor en kun går til oksyder for direkte bruk i nye batterier er under utprøving flere steder.
     
    Kristian676 gillar detta.
  7. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    214
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    Tror absolut mer på vätgas än el drivna bilar. Detta pga att elbilen kommer att laddas på kvällen när "folk" kommer hem från jobbet, då är solcellerna inte effektiva (framför allt på vintern). Vätgas kan skapas när vi har överskott på energi och lagras tills vi behöver den och det är svårt att skapa den (tex skapa på dagtid på sommaren och lagra, på vintern använda överskottet som lagrats). Det finns redan en struktur för mackar, det enda som behövs är att byta bensintankar mot vätetankar. Vidare tar det lite tid att tanka vätgas till skillnad från el och räckvidden är inga problem med vätgas. Det går dessutom att konvertera en diesel till vätgas!
     
    Rulleriet, leja4, Åsa o Hasse och 1 annan gillar detta.
  8. Kristian676

    Kristian676 HBK Medlem

    Inlägg:
    641
    Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Vad finns det för problem med vätgas? Det brukar alltid finnas en annan sida av myntet, eller är allt bara positivt? Det verkar inte som om alla bilfabrikanter har fattat finessen med vätgas.
     
    Gösta Evén gillar detta.
  9. ingbe

    ingbe HBK Medlem

    Inlägg:
    169
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Det hade jag inte en aaning om! Men det måste väl handla om en rätt omfattande ombyggnad? Och vätgastanken klämmer man knappast in där dieseltanken sitter nu, se bara på de biogasdrivna stadsbussarna.
    Men jag håller med om att vätgas låter som ett mkt rimligare alternativ än dagens elbilar.

    /Ingvar
     
    Gösta Evén gillar detta.
  10. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    214
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    Googla på "konvertera dieselbil till vätgas" så hittar du mycket intressant om detta.
     
  11. MaJe

    MaJe HBK Medlem

    Inlägg:
    280
    Kommun:
    Uppvidinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    15405
    Är inte verkningsgraden rätt dålig om man ska gå från el till vätgas från vatten?
    Om elen är bristvara kanske det blir en sämre lösning att gå via vätgas än att ladda batteriet direkt?
    Transport av större mängder vätgas är väl heller inte helt enkelt?
    Finns nog många positiva faktorer också…
     
    Gösta Evén gillar detta.
  12. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,389
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hydrogen forbrenningsmotorer har katastrofal lav virkningsgrad, de hydrogenbilene som fungerer og får rekkevidde benytter brenselsceller og produserer el. Virkningsgraden el - hydrogen - el er noe lavere enn via batterier, men forenklingen ved tanking fra en høytrykkstank til enn annen gjør løsningen spennende for tyngre kjøretøy og akseptabel men kostbar for småbiler. Noe som er vesentlig bedre enn med hydrokarboner er at hydrogen kan produseres i små lokale anlegg - i forbindelse med sol og vindkraft. En løsning som jeg har sett et par rapporter om er bruken av NiFe batterier som når de lades forbruker vann og gir fra seg hydrogen - fangst av denne og kompresjon til lagring samtidig som NiFe batteriene kan brukes som hurtiglader for elbiler.
     
    Gösta Evén, Bengt & Pia och MaJe gillar detta.
  13. svabo

    svabo HBK Medlem

    Inlägg:
    57
    Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20207
    Kanske...
    Nel stänger tio vätgasstationer efter explosion
     
    Kristian676 gillar detta.
  14. JonasS

    JonasS HBK Medlem

    Inlägg:
    1,366
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Att det är batterier och inte omvägen via vätgas som numera gäller verkar tom. med Toyota vara inne på.
    Toyota, Honda och någon till har jobbat med vätgas i många år men resultatet har blivit dyra fordon med kort livslängd. Tillverkning av vätgas är också ineffektiv med stora omvandlingsförluster.
    Volkwagen satsar 75% av sin utveckling på batterifordon och kommer att lansera sin sista fossilbil 2026. Om man sedan räknar med att den kommer att tillverkas i 10-15 år så kommer det efter 2040 blir det nog svårt att köpa en ny fossilbil.
     
    Kenth B gillar detta.
  15. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,389
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Leste en analyse av spotpris på el og hva som er mest lønsomt for sol og vindbolag. Feed in på nettet gir hele tiden variable pris til produsentene i perioder på 5 minutter i det markedet som ble analysert. Ned til en spotpris er det fornuftig å mate produksjonen inn på nettet, under dette er lagring i batteribank være mest lønnsomt. Når batteriene er fulle er det en ny mye lavere terskel før det er lønnsomt å produsere hydrogen via elektrolyse. Det var en analyse på Blomberg for et par dager siden for det amerikanske marked. Men med spotpris på null i lange perioder - og en reell spotpris under null i enkelte markeder så er elektrolyse fortsatt relevant som alternativ til å stenge produksjonen.

    Flere store sol og vindkraftverk bygges med egen batteripark, den første var det store Tesla batteriet i South Australia som til tross for motstand fra føderale myndigheter og et regelverk som er spesiallaget for gasskraftverk som utjamningskraft i praksis har betalt hele investeringen på under 2 år. Dette er oppnådd ved å ha en reaksjonstid på millisekunder i stedet for sekunder og minutter for gasskraft (kullkraft har timer og dager i tid for oppstart og nedstenging).

    Men det store problem med hydrogen er at det er en av de mest brennbare gasser som finnes - en hydrogenbrann er veldig intens og varm. At den for å kunne benyttes i et kjøretøy må lagres og overføres under meget høyt trykk gjør ikke risikoen mindre. Beste og mest effektive måte å bruke hydrogen i et kjøretøy er ved hjelp av brenselsceller og elektrisk drift. Dette igjen krever litt buffer batteri da brenselscellene jobber best nær sin topp produksjon, og hver kW i produsjon koster en god del i dyre mineraler (platina) - legg dette nivå noe over planlagt snittforbruk og la batteriet ta toppene og lades når det er ledig kraft samt sammt ved regenariv bremsing.

    Pris pr kWh lagring i moderne batterier er i ferd med å komme ned i US$100 både i LFP og andre LiIon kombinasjoner - når en snakker om volumer som bilfabrikker kan spise unna. Tesla 3 sine batteripakker er under US$120
     
    Kristian676 gillar detta.
  16. Zero

    Zero HBK Medlem

    Inlägg:
    1,227
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3061
    Jag har en känsla av att husbilens framtid kan komma att påverkas eftersom Sverige skall ta ledningen för att genomföra FN:s Agenda 2030. Med alla konsekvenser det kommer att innebära för miljö, bränslen m.m.
     
  17. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,893
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag ser det som positivt, Våra "gamla husbilar" kommer att bli guld värda för priset på dom nya kommer att bli svindlande högt om dom ens blir ändamålsenliga.:D
     
    Roffe Pilote och Zero gillar detta.
  18. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,530
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
  19. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,530
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Varför kommer priset på framtida elhusbilar att bli svindlande högt när den vanliga elbilens pris kommer att bli likvärdigt fossilbilens?
     
  20. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,893
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Kommer att bli? Var har du fått detta ifrån? Redan idag produceras el-fordon i stora serier & inte är priset på dessa i paritet med fossildrivna fordon.
     
    Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.