Framtidens husbil??

Tråd startad i 'Miljötips för Husbilen' av ORVAR, 9 Februari 2017.

1. ORVAR

ORVAR HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3517
    Såg ett intressant program på TV där man nu visar att brytpunkten där solceller producerar energi till en lägre kostnad än fossila medel har nåtts!

Konsekvenserna för oljeproducenterna kan bli stora. Saudi-Arabiens fonder kan vara slut inom 10 år om inte man vidtar åtgärder som storskalig satsning på solel.(Ingen brist på sol eller ytor i det landet!)

Detta leder mig över på framtidens husbilar även om jag personligen inte kommer att beröras förmodligen.
    Min högst personliga förmodan är att vätgas kommer att bli alternativet! Detta på grund av att batterier med nuvarande kapacitet blir för tunga och ger för kort räckvidder.
    Håller ni med mig???
    ORVAR

Bestliner och lenmar gillar detta.
  2. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Sv: Framtidens husbil??

Hydrogen er i alle fall løsningen for tungtransport på vei, muligens også for en del jernbane strekninger. Men grensen mellom batteri og hydrogen brenselsceller når det gjelder vekt og rekkevidde forskyves hele tiden i retning batteri. Husbiler ligger i grenseland, små kan fungere godt med et par hundre kWh batteri. Store og tunge er kandidater for kombinasjonen batteri, brenselscelle og hydrogentank - når det finnes tankstasjoner for hydrogen.

I dag vil en brenselcelle stor nok lett koste over en mill, men prisene er på vei nedover. Batteripakke for elhusbil med samme teknologi som i Tesla 3 eller Teslawall 2 koster noen tusen kroner for hver kWh. Teknologien i Tesla S og X koster over det dobbelte av den nye som og er benyttet i et stort utjamnings batteri i det sydlige California - der er det snakk om mange MWh.

ORVAR och Bestliner gillar detta.
  3. Bestliner

Bestliner HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Undrar om man får uppleva allt det där. Det lär nog ta tid innan allt är på plats. Hoppas att min N+B Flair 08 lever så länge.:D
    Tror nog inte det blir lönsamt att bygga om nuvarande bilar så diesel gäller en stund till.

acer och Montreal gillar detta.
  4. acer

acer FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    22061
    Senast ändrad: 9 Februari 2017

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.