Framtidens batteri

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Tangenhaap, 2 December 2019.

  1. Tangenhaap

    Tangenhaap HBK Intresserad

    Inlägg:
    85
    Kommun:
    Västerås
  2. Roffe S

    Roffe S HBK Medlem

    Inlägg:
    498
    Kommun:
    Östersund
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    260
    Vad tog Grafen vägen?
    Detta material skulle användas till superbatterier med flera tusen gånger mer Ah per kilo.
     
  3. Tangenhaap

    Tangenhaap HBK Intresserad

    Inlägg:
    85
    Kommun:
    Västerås
    Tittade på vetenskapens värld igår där de intervjuade John B. Goodenough som trodde att om 1-2år skulle vi ha bra batterier på marknaden och då troligtvis av typen Natriumjon..grafen nämndes inget om.
     
    knarrevik, Emppu, Roffe S och 1 annan gillar detta.
  4. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,601
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det jeg har sett av dokumentasjon rundt grafen i batterier tyder på at terskelen mellom lab og produksjon er veldig stor. Mange har laget godt fungerende batterier i lab miljø, men masseproduksjon er en annen sak. Det går rykter om at Samsung kommer med en mobiltelefon med lithium grafen ion i løpet av 2 år og at prototypen lades på minutter og kan brukes i dager på en ladning. Det finnes noen små produsenter som i praksis selger lab bygde celler i høykapasitet powerbanker. De store snakker ikke om hvor langt de er kommet i overflyttingen fra lab til produksjon.

    Natrium Ione er en helt annen klasse som har vært under utvikling i mange år i forskningsmiljøer. De sliter med å finne et passende anode material.

    Påstanden om lite tilgjengelig Lithium på verdensmarkedet stemmer dårlig med de store lagrene ved gruvene i West Australia, så store at de har redusert utvinningen for å få ned lagrene. Prisen for halvfabrikata er mer enn halvert siste året, foredlingen til batterikvalitet rundt i verden går heller ikke på full kapasitet.

    Tilbake til graphen, batteri eller ultrakondensatorer er de to retningene her. Kondensatorer med graphen eller materiale nær beslektet med dette finnes på markedet. Brukes i bybusser i Bucuresti som lades på holdeplassene. LiIon hvor grafitt anoden er byttet med graphen ser ut til å være det som er nærmest leveranse. selv om kjemien fortsatt er LMC (Lithium Mangan Cobolt) så ser det ut til at en får til 70% økning i kapasiteten. Langt igjen til den teoretiske grensen på 7 til 8 ganger :D
     
    Roffe S, PeterK, Esbjörn och 4 andra gillar detta.
  5. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,601
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Nästan att jag ångrar min bokning av elbil som skall finnas till hands till sommaren.
    Nästa generation elbil laddas lika snabbt som en tankning, går minst lika långt på en laddning som en dieselbil och blir billigare än en ny bil av idag.
    Å andra sidan har man inte tid att vänta i min ålder.
     
    GTV6, Roffe Pilote och Golfbil gillar detta.
  6. GTV6

    GTV6 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,620
    Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Rätt resonerat, nästa generation elbil med ny typ av batteri ligger säkerligen 10-15 år framåt i tiden.

    Från lab till produktion är det ruskigt lång tid.
     
    Montreal gillar detta.
  7. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,601
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det tar mye tid å verifisere at teoretisk levetid i ladecyckler stemmer med virkeligheten. Selv automatisert skal det mye til at en kan teste mer enn 10 cyckler i døgnet, Så det blir fort et par år med testing på nesten ferdig produkt før en finner svakheter som må justeres før neste runde med tester.

    Bedre å hoppe i det med dagens teknologi, sønnen byttet nettopp ut sin 4 år gamle Tesla S70D med en ny Tesla S LR D. Det var mangelen av nødvendig hardware for autonom kjøring som ikke kunne ettermonteres på den gamle og han ønsket å ha.

    Eneste elbil som jeg kunne ha nytte av her nede er Tesla Cybertruck i 2 elelr 3 motor utgave som trekkbil for hestetransport, får greie meg med en Iveco Daiy 45C18 - 2 tonn på planet og 3500 kg henger passer meg bra som farmer med hesteoppdrett.
     
    Esbjörn och J.Bergsten gillar detta.
  8. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,274
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1230
    Problemet är energiinnehållet i batteriet!
     
  9. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,095
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Då tycker jag att man skall flytta bergen närmre :swoon::twitcy:
     
    Esbjörn gillar detta.
  10. Stig

    Stig HBK Medlem

    Inlägg:
    1,018
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12151
    Flödesbatteri skulle kunna vara framtiden, inte för bilar men t.ex för ett hus med intermittent elproduktion.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.