• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från läktaren (med fördagna markiser)

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Detta är inget debattinlägg utan jag vill förklara varför jag efter nio aktiva år i detta forum dragit mig tillbaka.

Man får räkna med att en del oklarheter och missförstånd kan uppstå när man samtalar enbart med ord, alltså utan hjälp av kroppsspråk och utan möjlighet direkt avläsa sina samtalspartners reaktioner, men det brukar vanligtvis ordna upp sig och hitintills genom åren har jag kunnat leva med dessa begränsningar.

De fördjupade kunskaper jag har inom hobbyns område efter mer än 35 år med husbil och jag tänker då särskilt på användning under arktiska förhållanden och på allhjulsdrivna, terrängdugliga husbilar, mina kunskaper och erfarenheter inom dessa områden har jag redan förmedlat och allt detta finns tillgängligt genom forumets sökfunktion och är alltså inget som kräver mitt aktiva engagemang. Och vad gäller reseberättelser och bilder på fåglar och andra djur så finns många andra som producerar sådant bättre än jag.

Varför har jag då fattat beslutet att lämna forumdiskussionerna? Det började med att jag i ett inlägg för ett par månader sedan blev påmind om en händelse för många år sedan som tog mig hårt. Någon skrev om en hundvalp som hade blivit bortslängd på Kreta och jag påmindes då om när jag under en veckolång fågelskådarresa till ön, med tält och hyrd motorcykel, uppe i bergen hittade en kull nyfödda hundvalpar slängda på en sophög. Flertalet av valparna var fortfarande vid liv, men i dåligt skick. Utan möjlighet att ta hand om eller ens frakta valparna på motorcykeln och med gamar svävande i luften fann jag ingen annan råd än att slå ihjäl de arma djuren, något som plågar mig fortfarande. Men naturligtvis hade jag inte dåligt samvete för denna min barmhärtighetsgärning, vilket man ville påskina. Att hävda att någon har dåligt samvete, eller att man själv skulle få dåligt samvete av att handla på samma sätt, är liktydigt med att hävda att handlandet är moraliskt förkastligt.
Det är troligt att detta inte var så illa menat, men jag blev lite stött och ville gärna höra närmare om vad jag borde ha gjort i stället, vilket tyvärr aldrig blev klarlagt.
Det är dock inte denna kontrovers som har fått mig att lämna forumdiskussionerna utan de hårda angrepp som publicerades i en tråd med anknytning till ämnet, där det bl.a. skrevs att ”en enda medlem i klubben med sina negativa inlägg skall kunna förstöra för oss alla andra” och där jag av någon annan kallades för ”dåre” (något som renderade tack av en förmodad vän).

Som sagt, detta är inget debattinlägg och jag stänger så att det inte ens blir en tråd.
På det hela så har åren i klubben varit positiva och trots att jag lämnar forum så står jag kvar som medlem och svarar gärna på mail på frågor och synpunkter inom mina intresseområden.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen