• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om trumbroms

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ok, tack! Har ett missljud, skrapljud vid inbromsning, och vid besiktningen i våras så noterade de något ojämn bromsverkan med lägre bromsvärde höger bak. Så det blir till att lämna in och risken är väl att det är dags att byta bromsbackar.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Blev nya bromsbackar och bromscylindrar då en läckte.

Dock så tar inte handbromsen längre på tredje/fjärde hacket längre utan känns nu superslapp och tar mer på hack 8-10. Kändes lite sådär. Men enligt verkstan så ville de inte justera den hårdare än så med risk för att den skulle börja ligga på då de självjusterande bromsarna gick till sig efter bytet. Handbromsen ska enligt dem börja ta tidigare inom kort. Får väl avvakta lite och se om så blir fallet. Nån som har erfarenhet av detta?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Då innebär det att man inte kan köra direkt från verkstad till bilprovningen , för bromsarna måste gnava till sig först ....
Jag vill inte vara negativ men det verkar som verkstaden hoppas att du glömmer eller tiden går så du inte kommer tillbaks .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Blev nya bromsbackar och bromscylindrar då en läckte.

Dock så tar inte handbromsen längre på tredje/fjärde hacket längre utan känns nu superslapp och tar mer på hack 8-10. Kändes lite sådär. Men enligt verkstan så ville de inte justera den hårdare än så med risk för att den skulle börja ligga på då de självjusterande bromsarna gick till sig efter bytet. Handbromsen ska enligt dem börja ta tidigare inom kort. Får väl avvakta lite och se om så blir fallet. Nån som har erfarenhet av detta?
Jag har precis renoverat bromsarna bak på husbilen, tandemaxel med självjusterande trumbromsar. Självjusteringen fungerar så här : Allteftersom bromsbanden slitst så flyttar en liten plåttunga justermuttern ett snäpp i taget som sitter invändigt i hjulet. Om nu färdbromsen är injusterad & tar som den skall så kommer inte självjusteringen att justera handbromsen eftersom den går på samma bromsbackar som färdbromsen. På min husbil fick jag krypa under & justera (sträcka upp) handbromsens wire. Min husbil är byggd på FIAT Ducato 2001.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Blev nya bromsbackar och bromscylindrar då en läckte.

Dock så tar inte handbromsen längre på tredje/fjärde hacket längre utan känns nu superslapp och tar mer på hack 8-10. Kändes lite sådär. Men enligt verkstan så ville de inte justera den hårdare än så med risk för att den skulle börja ligga på då de självjusterande bromsarna gick till sig efter bytet. Handbromsen ska enligt dem börja ta tidigare inom kort. Får väl avvakta lite och se om så blir fallet. Nån som har erfarenhet av detta?

Verkstaden har ju faktiskt rätt, bromsarna kommer att justera upp sig med användning, om dom då justerar upp wire utan att backarna kommit i rätt läge, riskerar man att bromsarna ligger på. Men däremot går det att justera backarna rätt från början, och då uppstår inte det här problemet. Sedan vad det gäller besiktning så bör man inte köra direkt till besiktningen efter byte och utsätta bromsarna för den misshandel som sker där, utan först köra in bromsarna ett tag med vanlig körning och sedan besiktiga bilen.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Verkstaden har ju faktiskt rätt, bromsarna kommer att justera upp sig med användning, om dom då justerar upp wire utan att backarna kommit i rätt läge, riskerar man att bromsarna ligger på. Men däremot går det att justera backarna rätt från början, och då uppstår inte det här problemet. Sedan vad det gäller besiktning så bör man inte köra direkt till besiktningen efter byte och utsätta bromsarna för den misshandel som sker där, utan först köra in bromsarna ett tag med vanlig körning och sedan besiktiga bilen.
Jo den förklaringen har jag fått. Kommer att köra några veckor, sen får de göra en justering vid oljebytet inför vintern.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Då innebär det att man har en pedal som tar längre ner än innan och att man kan pumpa upp pedalen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om dom har justerat någotsånär kanske den tar lite längre ned till att börja med, men man skall inte behöva pumpa. Om man vill fixa det snabbt kan man, pumpa fulla slag på bromspedalen ett antal gånger så justerar den upp sig efter hand.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Helidiotiskt. Naturligtvis ska verkstaden justera in bromsarna. Då märker dom om wiren har töjt sig & då kan dom justera in även denna. På det viset dom har gjort så lämnar man ju verkstaden med otillräcklig bromsverkan. Man hinner ju inte "pumpa upp" bromspedalen om man behöver tvärnita. Det är ju inte svårt att förstå vem som "står med svarte Petter" om det händer något då.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Vadå misshandel, menar du att dina bromsa inte tål att bromsas i ca 5km på besiktning. Och man ska inte köra och besikta direkt efter bromsbyte , utan köra och bromsa in dem. Tunga fordon ska helst gå en tur på 50 mil med full last efter broms byten. Det var ofta folk kommer direkt efter verkstaden besöket , ingen broms i provan. Men efter ett par riktiga inbroms på väg så blir det bra.
Mats
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är precis det som är felet, misshandla beläggen direkt så kan man få permanent sämre funktion.
De skall köras in lugnt så att de får anpassa sig mekaniskt till trumman/skivan och sedan under normal användning (inget köra in beläggen hårt genom att köra runt kvarteret på tvåan med bromsen på eller några häftiga inbromsningar med full last) härda för att sedan fungera bra under lång tid.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Nu är handbromsen justerad så den tar på hack tre till ca 90% och 100% på hack fyra. Precis som jag vill ha det :) Angående färdbromsen och känsla i pedalen som vissa skrivit om så var det aldrig ett bekymmer, färdbromsen bet bra direkt efter bytet och pedalen tog inte långt ner - utan precis som vanligt. Bara handbromsen som tog högre upp - men nu efter justering tar den så vasst att jag funderar om jag ska fara ut på nån fotbollsplan å göra handbräjjkare :D
 
Toppen