Fråga om trumbroms

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Burstnersolano585, 16 Augusti 2019.

1. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Har Ducato 244 byggd -06 separata trumbromsar för färdbroms/parkeringsbroms eller är det ett och samma bromsband? Nån som vet?

2. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna
    Om färdbromsen är trumbroms så är det samma backar till handbromsen.
    Mvh.s670sl

3. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Ok, tack! Har ett missljud, skrapljud vid inbromsning, och vid besiktningen i våras så noterade de något ojämn bromsverkan med lägre bromsvärde höger bak. Så det blir till att lämna in och risken är väl att det är dags att byta bromsbackar.

4. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Blev nya bromsbackar och bromscylindrar då en läckte.

Dock så tar inte handbromsen längre på tredje/fjärde hacket längre utan känns nu superslapp och tar mer på hack 8-10. Kändes lite sådär. Men enligt verkstan så ville de inte justera den hårdare än så med risk för att den skulle börja ligga på då de självjusterande bromsarna gick till sig efter bytet. Handbromsen ska enligt dem börja ta tidigare inom kort. Får väl avvakta lite och se om så blir fallet. Nån som har erfarenhet av detta?

5. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Då innebär det att man inte kan köra direkt från verkstad till bilprovningen , för bromsarna måste gnava till sig först ....
    Jag vill inte vara negativ men det verkar som verkstaden hoppas att du glömmer eller tiden går så du inte kommer tillbaks .

6. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag har precis renoverat bromsarna bak på husbilen, tandemaxel med självjusterande trumbromsar. Självjusteringen fungerar så här : Allteftersom bromsbanden slitst så flyttar en liten plåttunga justermuttern ett snäpp i taget som sitter invändigt i hjulet. Om nu färdbromsen är injusterad & tar som den skall så kommer inte självjusteringen att justera handbromsen eftersom den går på samma bromsbackar som färdbromsen. På min husbil fick jag krypa under & justera (sträcka upp) handbromsens wire. Min husbil är byggd på FIAT Ducato 2001.

7. Olasod

Olasod HBK Intresserad

Kommun:
    Skellefteå
    Nu servar jag själv, men jag har aldrig hört talas om någon som inte justerar klart själv vid service av bromsarna. Att lämna vajrarna slappa skvallrar om lättja och inte om fullgjord service.

jörgen&anna, S670sl och Bennsan gillar detta.
  8. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Verkstaden har ju faktiskt rätt, bromsarna kommer att justera upp sig med användning, om dom då justerar upp wire utan att backarna kommit i rätt läge, riskerar man att bromsarna ligger på. Men däremot går det att justera backarna rätt från början, och då uppstår inte det här problemet. Sedan vad det gäller besiktning så bör man inte köra direkt till besiktningen efter byte och utsätta bromsarna för den misshandel som sker där, utan först köra in bromsarna ett tag med vanlig körning och sedan besiktiga bilen.

Burstnersolano585 gillar detta.
  9. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Jo den förklaringen har jag fått. Kommer att köra några veckor, sen får de göra en justering vid oljebytet inför vintern.

Montreal gillar detta.
  10. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Då innebär det att man har en pedal som tar längre ner än innan och att man kan pumpa upp pedalen

11. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Om dom har justerat någotsånär kanske den tar lite längre ned till att börja med, men man skall inte behöva pumpa. Om man vill fixa det snabbt kan man, pumpa fulla slag på bromspedalen ett antal gånger så justerar den upp sig efter hand.

12. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Helidiotiskt. Naturligtvis ska verkstaden justera in bromsarna. Då märker dom om wiren har töjt sig & då kan dom justera in även denna. På det viset dom har gjort så lämnar man ju verkstaden med otillräcklig bromsverkan. Man hinner ju inte "pumpa upp" bromspedalen om man behöver tvärnita. Det är ju inte svårt att förstå vem som "står med svarte Petter" om det händer något då.

PeterK och Arne HBK 13 gillar detta.
  13. MatsMari

MatsMari HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25305
    Vadå misshandel, menar du att dina bromsa inte tål att bromsas i ca 5km på besiktning. Och man ska inte köra och besikta direkt efter bromsbyte , utan köra och bromsa in dem. Tunga fordon ska helst gå en tur på 50 mil med full last efter broms byten. Det var ofta folk kommer direkt efter verkstaden besöket , ingen broms i provan. Men efter ett par riktiga inbroms på väg så blir det bra.
    Mats

14. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är precis det som är felet, misshandla beläggen direkt så kan man få permanent sämre funktion.
    De skall köras in lugnt så att de får anpassa sig mekaniskt till trumman/skivan och sedan under normal användning (inget köra in beläggen hårt genom att köra runt kvarteret på tvåan med bromsen på eller några häftiga inbromsningar med full last) härda för att sedan fungera bra under lång tid.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.