• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga ang batterier (2st 6 volt)

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hej.

Jag är okunnig inom detta område så jag kastar ut frågan.

Enligt en batterigubbe jag talade med så rekommenderade han att man seriekopplar 2 ST 6 volt batterier tex 200ah med varandra.

Anledningen till detta är att man kan använda denna konfiguration ner till ca 10% återstår utan att det påverkar batteriet negativt.

Alltså få ut mera Ah ur konfiguration till en lägre vikt.

Stämmer detta?

Något jag undrar är också får man i detta fall 200 eller 400 Ah 12volt?

Mvh. Andreas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det blir 200 Ah 12V. Og de batterier han sikkert har i tankene er golfbil batterier, de "tåler" hard nedtapping om de umiddelbart blir satt på ladning. Maks 1 time på 10% om jeg husker rett fra den elbilen jeg hadde med samme type batterier. Levetiden på batteriene i en golfbil er oftest kun 3 år om de ofte tappes ned til 10%, men 5 år ved 50% som hovedregel. Og vektmessig så er de ikke lettere enn andre blybatterier.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Det blir 200 Ah 12V. Og de batterier han sikkert har i tankene er golfbil batterier, de "tåler" hard nedtapping om de umiddelbart blir satt på ladning. Maks 1 time på 10% om jeg husker rett fra den elbilen jeg hadde med samme type batterier. Levetiden på batteriene i en golfbil er oftest kun 3 år om de ofte tappes ned til 10%, men 5 år ved 50% som hovedregel. Og vektmessig så er de ikke lettere enn andre blybatterier.


Något liknande detta?

NPP 6V 200Ah 200 Amp AGM Deep Cycle Camper Golf Cart RV Boat Solar Wind Battery | eBay

Då förstår jag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det är just det batteriet du funderat på så ha i åtanke att det blir dyrt eftersom du importerar från icke EU-land. Tullavgifter & moms 25% på batteripriset inkl. fraktkostnaden samt PostNord's avgift 125:-.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Det batteriet var bara ett exempel.

Finns det någon fördel i övrigt att ha 2 seriekopplade 6volt kontra 2st 12 volt med parallel koppling?
De finns ju som litium också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Veldig liten forskjell så lenge en snakker om samme kjemi. Om en går over til LiFePO4 (LFP for kort) så er det mange som lager pakker med 4 celler med BMS elektronikk, her sparer en vekt og vinner totaleffekt. Selv ville jeg gå for en pakke/batteri i stedet for 2 parallelle med halve effekten. Haken er at det er mange som tilbyr 100 Ah LFP med BMS, men kun noen få tilbyr 200Ah LFP med BMS.

Flere i klubben har tatt en tur til Norge og handlet hos Makspower de har 200 Ah LPF https://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri-1 30 kg for et batteri som du han trekke over 2 kWh fra.

Det er hovedsaklig båtutstyr steder som fører LFP 12V enheter.
 
Toppen