• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Tänk också vad detta med all skatt på drivmedel hade påverkat hastigheten och därmed olyckorna.

Då skulle det knappt vara någon skatt alls på bränsle till husbilar eftersom de mycket sällan är inblandade i olyckor.
Alltså slår beskattningen snett.
:(
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fordonsskatt 2011

Läst i tidningen Motor 03.11

Man kan alltid begära omprövning av en skatt man upplever som felaktig. Kan man visa upp ett relevant intyg att ens husbil släpper ut mindre koloxid än vad vi beräknat, kan man få skatten justerad; säger Ulf Bålsjö, rättslig expert vid Skatteverket.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Godafton !
angående utsläppsvärderna..Har idagarna varit och hämtat en ny dethleffs med 130hk motorn,kollade då i fordonspappren som transportstyrelsen skickade ut om det stod något om dessa gram per kilometer.men i den rutan så var det tomt.
men därimot på inbetalningslappen stod det att läsa, att på skälig grund har dom kommit fram att utsläppet är 252gr/kilometer..

I Fiats instruktionsbok går det att läsa att utsläppen börjar för en 100hk på 199gr/120hk-multijet 207gr/160hk multijet 226gr
Alltså en bit under deras beräkning...Då kan man ju undra varför inte Fiat har skickat in dessa uppgifter eller vem som skall stå för den faktan till staten
Skulle husbilsklubben kunna driva denna fråga mot berörd myndighet för det ligger ju i allas intresse . för det är ju kul att kunna åka ut med bilen också, för många kämpar säkert för att få pengarna att räcka till

Soliga hälsningar Håkan
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Fiats deklaration gäller bilen i originalutförande, alltså originalskåp eller -chassi. När husbilspåbyggnaden kommit på plats är det husbilstillverkaren som ska fastställa (och deklarera) det nya utsläppsvärdet.
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej!

Vi har nu ställt på vår bil, den blev regad 2010 och skatten har kommit och dom har beräknat den på skälig grund till 266 gram/km, så årsskatten blir 8614kr.
Är det någon som vet eller tror att detta är som det skall, det låter mycket tycker jag. Det är en Fiat Ducato 3,0 2010. Jag trodde att det skulle bli 5018kr som någon skrivit här i forumet.

Tacksam för svar
Kerstin
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej!

Vi har nu ställt på vår bil, den blev regad 2010 och skatten har kommit och dom har beräknat den på skälig grund till 266 gram/km, så årsskatten blir 8614kr.
Är det någon som vet eller tror att detta är som det skall, det låter mycket tycker jag. Det är en Fiat Ducato 3,0 2010. Jag trodde att det skulle bli 5018kr som någon skrivit här i forumet.

Tacksam för svar
Kerstin
Vet inte riktigt vad du avser med "regad 2010", den nya skatten baseras på det datum som bilen sattes i drift (i Sverige, annat land räknas inte).

Dvs är bilen satt i drift 1:a ggn i Sverige under 2010 eller tidigare är maxskatten 5.018 Sek men om samma bil satts i drift 1 jan 2011 eller senare så blir det den högre skatten (oavsett partikelfilter, etc)!
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Den blev registrerad i Sverige 2010 men sedan har vi haft den avställd tills nu.
Kerstin
 

flarses

FD HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 2011

Det är datumet den ställs på första gången som räknas.
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej!

Så dumt det blev, vi köpte bilen i november, den blev registrerad på oss. Vi körde hem den på grön skylt lånad av säljaren, sedan ställde vi av den för vintern. Om vi visst att det inte räckte med att registrera den hade vi haft en billigare skatt, men det är gjort, så grattis alla ni som ställde på bilen också.

Önskar alla en skön husbilssommar

Kerstin
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

I Fiats instruktionsbok går det att läsa att utsläppen börjar för en 100hk på 199gr/120hk-multijet 207gr/160hk multijet 226gr
Alltså en bit under deras beräkning...Då kan man ju undra varför inte Fiat har skickat in dessa uppgifter eller vem som skall stå för den faktan till staten
Skulle husbilsklubben kunna driva denna fråga mot berörd myndighet för det ligger ju i allas intresse . för det är ju kul att kunna åka ut med bilen också, för många kämpar säkert för att få pengarna att räcka till

finns folk på detta ärende,tanka preems nya diesel så skall skatten minska med runt 1300 kr, för ny bil,runt 800 kr för reg, innan 2011,hur myndigheten skall ta ställning till detta är deras problem,,ja ser gärna en massiv protest åt rätt håll,
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

fick just skatteinbetalningen på min nyimporterade bil,7900:-sjutusenniohundra!!!!! kör c:a600 mil om året.det blir 13kronor milen,fan va billigt det var med den gamla bensinaren,får kanske sälja igen,men vem vill ha den nu?:mad::(:confused:
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Var glada, vi fick en skatt på 8614 kr eftersom det står i reg.beviset att det är en automat, i dom som har samma växellåda men det inte står något blir skatten 7900 då räknas den som manuell fast den inte är det ,säger transportstyrelsen.

Kerstin o Kaj
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag har främst tre frågor jag brinner för extra mycket vad det gäller bilar:
1. Man ska kunna dela upp fordonsskatten på olika sätt.
2. Reseavdragen till/ från jobbet ska ligga på runt 30:-/ mil.
3. Skatten ska vara lika på bensin kontra dieselfordon eftersom bränslepriset är likvärdigt.

En fjärde fråga kan jag ta med: Skatten på husbilar ska ändras.

Nu har gubben blivit galen, tänker ni nog? Ett ögonblick så ska jag förklara.

Fordonsskattens uppdelning har jag behandlat på annat ställe i forumet. Den frågan är i dagsläget uppe på "högsta politiska nivå". Vet inget resultat än, tyvärr.

Reseavdragen var 2001 16:-/ mil. Priset på bränslet låg på runt 8:-. Alltså ungefär hälften.
Idag ligger avdraget på 18:50 och bränslepriset på ca 14. Min logik säger mig att det ska ligga på runt 30 spänn.

Fakta: Volvo V60 med bensinmotor har ett CO2-utsläpp på 156g/km och en skatt på 1 200:-/år.
Samma bil med den likvärdiga dieselmotorn D3 släpper ut 144g/km med en skatt på 3 213:-/år. (enligt Vi Bilägare)
Jag kommer att kräva svar på varför! Var finns logiken?

Dessa frågor kommer jag att driva politiskt med hjälp av min blivande fru.
Vi är inte politiker men det ska gå ändå om man är tillräckligt envis! Och är det något jag kan lova, så är det det! Envisa är vi - eller ja, ok. Vi är det i alla fall - ibland. Som nu till exempel.

Kan ni därute hjälpa oss med fakta vad det gäller husbilar - utsläpp kontra skatt - så kommer vi även att ta med denna fråga!

För en tid sedan hade vi en lokal riksdagspolitiker (M) på plats tillsammans med en lokaltidning. Tyvärr tyckte reportern att det var mer spännande att han var här i obygden, än mitt budskap och mina frågor. Artikeln blev också därefter.
Mina krav till politikern var svar på de ovan nämnda frågorna. Han lovade att återkomma.

Enligt en tjänsteman på regeringskansliet är det inga problem att ändra en lag - så länge man kan få politikerna att tro, att det är de som har kommit med förslaget!

Vi är väl drygt 6 000 medlemmar. Om jag och min käresta sätter ihop ett mail med frågor/ krav till våra folkvalda, är ni med på att skicka detta också? Dessa måste diarieföras vilket kan ta lite tid för de som får det på sin lott. En sån massa mail går knappast obemärkt förbi!
Vi måste visa vårt missnöje! Och göra det med skärpa!
Partifärg bryr jag mig inte om i detta fallet! Just nu är det de till höger som har rodret och förmågan att styra skeppet i rätt riktning.

Vi har lite annat för oss ett par veckor men sen... :msn_devil:

/Lg
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fordonsskatt 2011

Fick drygt 8000:- på min just inreggade 160hk 3,0 Fiat 2011.
Fast den är ju avställd nästan halva året så det blir inte så himla farligt.
Men kan man protestera är jag så klart på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen