• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Någon som vet hur fiats comfortmatic klassas den är ju inte en riktig automat så den har samma värden som den 6vxl manuella :confused:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Vad jag vet så är minsta tid du kan ha påstält din husbil 2 veckor.

Även om du ställer av bilen efter en dag får du betala 2 veckors skall dock ej försäkring.

Mvh Bert

Detta är fel. Det finns ingen begränsning, vill du bara ha den påställd en dag så går det bra. Men, ställer du av den så måste du vänta minst 14 dagar innan du ställer på den igen för att slippa skatten för de mellanliggande dagarna. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Detta är fel. Det finns ingen begränsning, vill du bara ha den påställd en dag så går det bra. Men, ställer du av den så måste du vänta minst 14 dagar innan du ställer på den igen för att slippa skatten för de mellanliggande dagarna. :)

Hej!

Ok tackar så mycket för den infon, jag har missuppfattat det jag läste.

Mvh Bert
 

Urbanfolke

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3320
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

fiat ducato mj 160hk med 252g/km årsmodell 2011 blir skatten 7900kr/år. En höjning med 57%. Jämnfört med 5018kr. Är detta rimligt med tanke på att nya bilar släpper ut avsevärt mindre koldioxid än dem gamla, hur rimmar detta med miljötänkandet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag tror inte detta är något speciellt miljötänk alls, utan en eftergift i förhandlingar där man behövde få igenom något annat, med hjälp av ett parti som vill framstå som miljövänligt. Därför är det inte lagt så att det blir "retroaktivt" för att undvika en sådan debatt.
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Snacka om att jag blev förvånad när "nya" skatten dök upp i brevlådan härom dagen!!

Personbilen jag har hade höjts med 572:- till härliga 4060:-/år

Husbilen däremot.....fick jag tillbaka 111:- på!!!!! Nuvarande årsskatt = 2232:-/år (Frankia I800)
Husbilen är reggad som LB.

Märklig skattepolitik vill jag lova...Ha ha ha

Och sen är det ju helt underbart att man får göra inbetalningar på de fordon som höjts även fast man betalat helår....Jisses :wub:

Vem va det som sa "det är tufft att betala skatt"? Om jag inte minns fel va det hon som hade skatteskuld på bilen :p

/J
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej,

Jag har just (februari 2011) fått igenom registrering av min tyska importbil (Fiat Ducato Ahorn Poker G4, 2004 års model). Registreringsbeviset kom i dag. Den får enligt Transportsyrelsens web en Årsskatt om 7543 kr. Tabeller hos skatteverket indikerade 13.000 kr men antar att Skattevikt inte sattes till Totalvikten (3.400 kg).

Mikael
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Mickel:
Om du matar in totalvikten 3.400 kg i formeln som det hänvisats till i tidigare inlägg, får du skatten 7.543.
Alltså stämmer formeln!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej
Jag håller med er om att skatten - både fordonsskatten och bensin/ dieselskatten - är riktigt katastrofal. Man vill tydligen straffa alla oss som lever med och av bilen.

En annan sak - som inte har ett smack med husbilar att göra ;), är att en rallybil har samma skattesats som en motsvarande vanlig bil och nu kommer det intressanta i saken - den får inte köras på allmän väg förutom de korta mil som blir under en tävling! Visst, den är kanske inte det mest miljövänliga alternativet men miljöskatten ligger väl på bränslet om jag inte minns fel, så den delen betalar man med råge!

Undrar vad det är för skattesats på flygplan? Man kanske skulle ta flygcertifikat? ;)

/Lg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Flyget har man också klurat ut för att beskatta maximalt, men där heter det avgifter, t.ex. landningsavgift, undervägsavgift osv.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag håller med er om att skatten - både fordonsskatten och bensin/ dieselskatten - är riktigt katastrofal.

Katastrofal eller inte. Den finns många personbilar som har betydligt högre skatt. Som ett exempel är skatten för en några år gammal Volvo XC90 drygt 9000:- och för en ny BMW 318D 1168:-. Allt beräknat efter koldioxidutsläpp vilket måste vara det mest rättvisa.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Katastrofal eller inte. Den finns många personbilar som har betydligt högre skatt. Som ett exempel är skatten för en några år gammal Volvo XC90 drygt 9000:- och för en ny BMW 318D 1168:-. Allt beräknat efter koldioxidutsläpp vilket måste vara det mest rättvisa.
Nja, skulle det vara riktigt rättvist, skulle dessa kronor (ören?) inkluderas i bränslet.
En stillastående XC90 eller en husbil släpper inte ut så mycket koldioxid...
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Tänk också vad detta med all skatt på drivmedel hade påverkat hastigheten och därmed olyckorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen