• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 2011

Du ha helt rätt Wizard! Precis detta satt jag och tänkte på i bilen efter ha varit och handlat de sista julklapparna. För min del kommer det nog också att bli en massa av- och påställningar. Det får väl bli det sätt som vi drabbade kan agera kraftigast på. Eller kanske skall vi göra som du föreslår, likt de franska bönderna ta till långa karavaner. Men har vi tur kanske någon Campingorganisation typ SCR kan hjälpa oss, de har ju vad jag förstår redan synpunkter på andra saker när det gäller oss husbilare.
Lasse :snowman-2-icon:

Vänta dig ingen hjälp från "campingmaffian SCR" Dom kräver att kommunerna förbjuder såväl fricamping som ställplatser.På så vis skall alla in på campingplatser.

Mvh. Avo o Laila
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Vänta dig ingen hjälp från "campingmaffian SCR" Dom kräver att kommunerna förbjuder såväl fricamping som ställplatser.På så vis skall alla in på campingplatser.

Mvh. Avo o Laila
Hej på er,
Detta med hjälp från SCR var ironi. Ledsen om detta inte framgick klarare. Skall försöka bli bättre till nästa gång......:snow-icon::snow-icon::snow-icon:
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hittade denna text på en känd hemsida:

"Vid årsskiftet förändras fordonsskatten för samtliga personbilar och tunga fordon. Samtidigt skärps de tekniska kraven för att få den femåriga skattebefrielsen.
Ändringarna är beslutade av riksdagen efter de förslag som regeringen har lagt fram i sin klimat- och energipolitik. Föjande ändringar görs:

Personbilar som beskattas utifrån koldioxidutsläpp*
•Koldioxidbeloppet höjs från 15 kronor till 20 kronor.
•För bilar som kan drivas med alkohol eller gas sker ingen höjning utan nuvarande belopp på 10 kronor per gram kvarstår.
•Gränsen för när koldioxidbeloppet börjar tas ut höjs från 100 gram till 120 gram koldioxid per kilometer.
•Grundbeloppet på 360 kronor kvarstår oförändrat.
För personbilar som drivs med diesel gäller dessutom:
•Miljöfaktorn görs om till ett fast miljötillägg enligt följande:
- bilar tagna i bruk före den 1 januari 2008 får ett miljötillägg på 500 kronor.
- bilar tagna i bruk från och med 1 januari 2008 får ett miljötillägg på 250 kronor.
•Bränslefaktorn sänks till 2,55 (idag 3,3 alternativt 3,15).
Personbilar som beskattas efter vikt*
•Skatten höjs med 3 procent för bensindrivna personbilar.
•Skatten sänks med 4 procent för dieseldrivna personbilar.
*Ändringen gäller inte personbil klass II (husbilar)
Tunga bussar och tunga lastbilar
•Skatten sänks till EU:s minimiskattenivåer.
Koldioxidbaserad fordonsskatt för husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar
•För fordon som tas i trafik första gången från och med 1 januari 2011, införs koldioxidbaserad skatt.

så enkelt att räta ut frågetecken, tur man kör en gammal holk från 2000, den får 3% på 5 loppor... "
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Ja och stämmer detta så visar det med tydlighet att politiker är precis så borta från sunt förnuft som jag trodde!!
:swoon:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Det är miljötänkandet som är en av bovarna till detta. Se bara vad växthuseffekten påverkar oss med snö kyla och allat annat skit som detta för med sig. Eller... tänkte jag fel???????:swoon::swoon::swoon:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Synd att jag köpte en ny miljövänligare bil med grön miljömärkning.
Skulle haft kvar min gamla med röd märkning.
Det hade varit skattemässigt billigare !!!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Det är miljötänkandet som är en av bovarna till detta. Se bara vad växthuseffekten påverkar oss med snö kyla och allat annat skit som detta för med sig. Eller... tänkte jag fel???????:swoon::swoon::swoon:
Ja visst men då ska man väl belöna att man köper en nyare bil som inte släpper ut lika mycket som en gammal häck.
Skulle vi sluta köpa nya bilar som de då verkar vilja, vart går utvecklingen åt för håll då.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Ja visst men då ska man väl belöna att man köper en nyare bil som inte släpper ut lika mycket som en gammal häck.
Skulle vi sluta köpa nya bilar som de då verkar vilja, vart går utvecklingen åt för håll då.
Håller med dig fullständigt! Har själv satsat på en ny bil som jag är lovad till den april men hade jag visst vad jag vet idag, tror jag vi hade behållit den gamla.

Ps. växthusverkan är det som gör att den genomsnittliga temperaturen stiger( enl de som tror sig veta). Men jag menade att med alla nya fina argument som finns kring klimatet kommer säkert nya argument som täcker in också snö och kyla.Ds
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Ja visst men då ska man väl belöna att man köper en nyare bil som inte släpper ut lika mycket som en gammal häck.
Skulle vi sluta köpa nya bilar som de då verkar vilja, vart går utvecklingen åt för håll då.

Det handlar bara att dom skall få sina skattepengar, inte tusan är pengarna öronmärkta till miljön.
Mvh Bert
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fordonsskatt 2011

Känns bra att åka omkring med en gammal häck och slippa skattehöjningar, konstigt att ingen säger något om dieselpriset som höjs efter nyår, har hört att det skall höjas med 20 öre i ett första steg sedan 20 öre till, efter det är priset i stort lika högt som 95 blyfritt.

Gott Nytt år
Mvh Pelle 570
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Det blir väl inte samma effekt, 1000 mil med en bil som drar 1,3 l/mil innebär 260:- på ett år. Det är väl därför de tar det stegvis!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Betr dieselpriser,
vi får väl se det positiva också,
dvs att vi inte bor i Norge,
där är det ju ännu dyrare/värre än i Sverige
och eftersom de alltid vill överträffa Sverige
så höjer de säkert när nu Sverige höjer sitt dieselpris
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Känns bra att åka omkring med en gammal häck och slippa skattehöjningar, konstigt att ingen säger något om dieselpriset som höjs efter nyår, har hört att det skall höjas med 20 öre i ett första steg sedan 20 öre till, efter det är priset i stort lika högt som 95 blyfritt.

Gott Nytt år
Mvh Pelle 570

Det är som du säger 20 öre SKATT men då blir det till att betala 5 ÖRE moms med=25 öre höjning= skatt på skatt.

Gott nytt år på er
Mvh Holiday
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag räknade ut att jag kan köra ca 3000 mil med min personbil innan skatten vid pumpen (25 öre mer) överskrider den nya vägskatten. Eftersom jag numera inte kör så långt är jag en vinnare, åtminstone under 2011.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Senaste budet jag har fått är HB över 3500 kg 7900:- ytterligare några hundralappar om den har automatlåda och ett par hundringar extra om 4-hjulsdrift.
Detta gäller alltså nyreg from 2011-01-01.
OBS inga garantier för att detta stämmer.
:wall: Vad skönt det är med klara besked.

Med önskan om ett Gott Nytt År till er alla.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7811

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Har ni blivit lurade nu igen?

Var det inte Reinfeldt som anklagade sina motståndare för att de ville chockhöja skatterna på drivmedel och fordonsskatter?

Det är väl bara att bita i sura äpplet och betala vackert.
Svenska folket till skillnad mot fransoserna gnäller ett tag men finner sig sedan i allt hur dumt det än är.

Lycka till med att bilda karavan utanför Rosenbad!

Hälsningar
Luttrad medborgare och bilist
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Har ni blivit lurade nu igen?

Var det inte Reinfeldt som anklagade sina motståndare för att de ville chockhöja skatterna på drivmedel och fordonsskatter?

Det är väl bara att bita i sura äpplet och betala vackert.
Svenska folket till skillnad mot fransoserna gnäller ett tag men finner sig sedan i allt hur dumt det än är.

Lycka till med att bilda karavan utanför Rosenbad!

Hälsningar
Luttrad medborgare och bilist

Det är nästan så att man får känslan att SM5TGV står lite över oss andra, mycket konstigt inlägg i mitt tycke.
Man kan nästan tro att det är Ohlys lakejer som har vaknat?
:eek:
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Vad innbär partikelfilter.? Kan man få detta till Fiat Ducato som skall levereras i februari 2011? Varför har inte alla nya bilar detta? Det finns väl inte några skäl till att ha en bil som smutsar ner mer än nödvändigt, särskilt som det medför så stora kostnader som beskrivits.
:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 2011

Det finnes partikkelfilter til Ducato for nesten alle motorer - løfter motoren fra Euro-4 til euro-5, men øker CO2 utslippet med 10 til 20% og i mange land er avgiftene bundet opp i dette og ikke i partikkelutslippet. Motoren mister og litt effekt med filteret til tross for et øket forbruk.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Det är märkligt att reglerna måste ändras med så korta intervaller. För inte så många år sedan hade vi kilometerräknare på personbilsdieslar. Den blev onödig och skatten rekordhöjdes. Nu är det tal om ytterligare chockhöjningar med över 100% på husbilar De jämställs med distributionsbilar, som kanske kör 5000 mil om året eller mer. En husbilsägare som kommit över nyhetens behag kanske håller sig kring 1000 mil om året.

Om det är miljön som de tänker på vore det kanske bättre att slopa fordonskatten och i stället lägga avgiften på bränslet. t.ex 3-4 kr litern. då blir det ca 5000 i meravgift för den som kör 1500 mil om året. men det är väl politiskt omöjligt eftersom kostnaderna för en lastbil i inrikestrafik blir enorma, så då får nog miljön stå tillbaka.

När skatten höjs på min bil blir nog följden att man ställer av den konsekvent efter varje trip. (så länge den möjligheten finns kvar)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen