• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Är det någon som har pejl på vad fordonsskatten blir från 1 jan 2011?
När jag söker på transportstyrelsen ser jag att man har tagit beslutet att införa utsläpps baserad skatt på HB klass II som tages i trafik efter 1/1 2011.
Jag hoppas verkligen att jag har missat något, om inte får jag det till att skatten kan bli ca: 7500 :-

Möjligen har detta diskuterats på någon tidigare tråd, som jag i så fall inte funnit.
:swoon: Mvh Per

Så här bestäms skattens storlek efter den 1 januari 2011 - Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Jaha då har man nog gjort rätt i slutändan, att man beställt bilen med partikelfilter. :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 2011

Jaha då har man nog gjort rätt i slutändan, att man beställt bilen med partikelfilter. :spinny:
Kunne ikke finne noe om rabatt ved P-filter og med de 2 til 10% høyere utslipp av CO2 som P-filteret gir så tror jeg det er feil retning. I Norge har vi en noe lavere årsavgift på biler med P-fiter enn på de uten, med normalt forbruk og kjørelengde for en hsubil passer det brukbart på kostnadene om ikke CO2 utslippet krysser en av trinngrensene for førstegangs avgiften.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Efter samtal med Transport styrelsen idag fick jag inget klart besked, då man från skatteverket hade gått ut med att det skulle bli någon form av begränsning på skattevikten till 3500 kg för att skatten skulle bli rimlig, vad detta innebär kunde däremot inte kundtjänst svara på. Eftersom det inte framgår hur mycket en husbil släpper ut av CO2 kommer detta att räknas fram.

:confused:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

På mitt reg.bevis står 386 g/km.
Det låter otroligt högt och skulle ju då bli väldigt hög skatt om det vore en 2011.
Enligt Trafikverkets uträkning, skulle det bli 14.484 :-

Motorn är en Fiat 3,0.

När jag tittar i ursprungs dokumentet, CoC brevet, där står inget om detta, utan att CO2 uppgifter ej finns.

Undrar var Bilprovningen fått sina uppgifter ifrån?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Min husbil, en 2006:a importerad 2009 berörs inte utan kommer kosta 5018kr som förut. Det luriga blir om man 2011 importerar tex en -06:a. Den kommer då att "drabbas" av de nya reglerna.
På transportstyrelsen vet man inte vad det kan komma att kosta, bara att det skulle bli alldeles för dyrt för de husbilar som väger mycket. Därför kommer man att räkna på 3,5 ton även om husbilen väger mer.
Det vore intressant att få veta vad en ny husbil kommer kosta i skatt nu när det kommer att räknas utifrån utsläppen istället för vikten. Kommer en renare ny husbil bli dyrare i skatt än en gammal smutsig?:wideeyed:
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej
Har nyligen pratat med Transportstyrelsen för att få svar vad som gäller.
Dom kunde efter en stund återkomma och ge följande svar:

Alla Husbilar regade innan 1januari 2011 behåller sin Fordonskatt på 5018kr.

Alla Husbilar regade EFTER 1 januari 2011 kommer att räknas ut efter den nya tabellen dvs CO2-utsläpp.
Detta innebär tyvärr en fördubbling av fordonskatten för dom flesta t.o.m mer.

Här nedan är ett utdrag från Transportstyrelsen hemsida:

Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2011 kommer att beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut.



Följande uträkning blir då på en Fiat 2,3L-130hk(329gram/co2/km)

Grundbelopp 360kr

Koldioxidkomponent
329-120= 209gram x 20kr 4180kr

delsumma 4540kr

Bränslefaktor(4540kr x 2,55) 11577kr

Miljötillägg 250kr

Summa 11827kr

Alltså kan man konstatera att vi återigen blir skinnade av STATEN:mad:

Mvh Per

Ps här nedan är länken till TP.
Så här bestäms skattens storlek efter den 1 januari 2011 - Transportstyrelsen
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej
Har nyligen pratat med Transportstyrelsen för att få svar vad som gäller.
Dom kunde efter en stund återkomma och ge följande svar:

Alla Husbilar regade innan 1januari 2011 behåller sin Fordonskatt på 5018kr.

Alla Husbilar regade EFTER 1 januari 2011 kommer att räknas ut efter den nya tabellen dvs CO2-utsläpp.
Detta innebär tyvärr en fördubbling av fordonskatten för dom flesta t.o.m mer.

Här nedan är ett utdrag från Transportstyrelsen hemsida:

Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2011 kommer att beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut.



Följande uträkning blir då på en Fiat 2,3L-130hk(329gram/co2/km)

Grundbelopp 360kr

Koldioxidkomponent
329-120= 209gram x 20kr 4180kr

delsumma 4540kr

Bränslefaktor(4540kr x 2,55) 11577kr

Miljötillägg 250kr

Summa 11827kr

Alltså kan man konstatera att vi återigen blir skinnade av STATEN:mad:

Mvh Per

Ps här nedan är länken till TP.
Så här bestäms skattens storlek efter den 1 januari 2011 - Transportstyrelsen

Ska man alltså använda den beräkningsmodellen. Fick du ett tydligt svar på det från TP?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

När jag pratade med kundtjänst häromdagen var det med utgångspunkt just från denna ovanstående länk, men då det inte framgår vilken co2 våra bilar lämnar skulle det bli en annan uträkning.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Dom var osäkra när jag ringde, därför bad dom att återkomma närmare under dagen.
Då fick jag det här svaret.

En av mina nya husbilar med partikelfilter som ännu ej är ibruktagen skulle kosta om jag regade den innan 1januari 5018kr och efter 10756:- Regnr: CXG 908 (308gram/km)
Så gissa om jag regar in den i mellandagarna

Mvh Per
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Då kanske det lönar sig att försöka regestrera bilen som tung lastbil om den hämtas ut 2011 :swoon:
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag måste bara tillägga att min Volvo XC70 2008 har nu en årlig skatt på 6756:- med den nya beräkningen så skulle den bli 6217:- Bilens Co halt är 219gram
Det var ju positivt där i alla fall. :spinny:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag var också i kontakt med Transportstyrelsen för att höra var min siffra på 386 g CO2 kom ifrån.
De hänvisade till Bilprovningen och när jag frågade dem så sa de att de räknade ut det med hjälp av olika tabeller.
Jag tyckte det var märkligt då det är kopplat till bränsledeklarationen och att det då skulle motsvara närmare 3 l/ mil diesel i förbrukning.
Det finns ju ingen deklarerad bränsleförbrukning på husbilar.

Det närmsta jag hittade var en stor Fiat Ducato med skåp och den låg på 246 g/km i CO2 halt.

Det borde nog vara närmare sanningen än 386 g/km.

En lite tröst är ju att jag också får runt 500:- minskning på personbilen.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag läste på skatteverkets hemsida att det verkar finnas en bilaga med särskilda bestämmelse som gäller till 2013 ??
Vägtrafikskatten blir för år 2011 5018:- enl bilaga

Se sid 55 i bif fil
 

Bilagor

  • 50714.pdf
    1,8 MB · Visningar: 303
Senast ändrad:
F

F.d. 18306

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Usch de här var knepigt. Förstår inte de här med bränslefacktorn för dieselbilar på 2,55 va den ska va bra för. De kallas ju CO2 skatt och dieselbilar släpper väll ut mindre CO2 än bensin bilar av samma storlek.
Nu lär de nog bli minskad försäljning av nya husbilar, hur går det ihop med jobbpolitiken:confused::confused:
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Roland

Din bil är vad jag förstår redan i bruk, isåfall gäller 5018kr för dej i fortsättningen.

OBS, den nya beräkningsmodellen gäller endast nya husbilar som tas i bruk efter 1 januari 2011.

Mvh Per
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag läste på skatteverkets hemsida att det verkar finnas en bilaga med särskilda bestämmelse som gäller till 2013 ??
Vägtrafikskatten blir för år 2011 5018:- enl bilaga

Se sid 55 i bif fil

Hej Sören

Detta gäller husbilar som är tagna i bruk före 1 januari 2011

Mvh Per
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Det värde som jag skrev om när jag började denna länk var just tagit från en sådan skåpbil och då fick jag summan till 7594:-
Efter att ha sökt diverse importerade HB, där det verkar som att CO2 finns på reg-beviset har jag kommit fram till siffror upp till 13000:-
På min fråga till skatteverket om det inte finns klartext på deras hemsida fick jag till svar att det kommer inte förrän lagen har trätt i kraft. ( verkar som att de inte vill att vi ska veta i förhand).
Nu har jag pratat med ett par handlare oxå, snacka om att de blev överrumplade, det var totalt okänt för dem.

Mvh Per Tibemo
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Roland

Din bil är vad jag förstår redan i bruk, isåfall gäller 5018kr för dej i fortsättningen.

OBS, den nya beräkningsmodellen gäller endast nya husbilar som tas i bruk efter 1 januari 2011.

Mvh Per

Ja, det är rätt Per att den är inregistrerad, så skatten bör vara 5.018:-

Eftersom det tydligen är ändringar på gång igen år 2013 enligt tidigare dokument, så tror jag nog att myndigheterna tar chansen och höjer skatten på de husbilar (Pb2) som är inregistrerade innan 2011 också, för att utjämna skillnaderna.
Därför skulle jag vilja ha ett mera väldokumenterat CO2 värde (lägre) i mitt reg.bevis.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Kan det som står på Transportstyrelsen hemsida verkligen vara hela sanningen ?
Det stod i DN att dieselskatten ska höjas i 2 steg 2011 med 20 öre samt 2013 20 öre till, totalt 40öre . Det stod också att vägtrafikskatten skulle sänkas då som viss kompensation. Att de efter 2011 då dubbla vägskatten för nya bilar /lätta lastbilar mm samt höja dieselskatten då får företagen det tufft.
Det är ngt som inte stämmer hela sanningen står inte på Transportstyrelsen tror jag.

?Vi höjer nu skatten rejält på koldioxid och diesel? - DN.SE
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen