• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksams ""okända mäklare"

F

F.d. 2621

Guest
Det började för vår del med husbilsförsäkringen, som tack vare HBK:s avtal flyttades över till Folksam. Allt funkar både bra och trevligt, och vi flyttade även över villaförsäkringen och privatbilens dito till bolaget, också med enbart fördelar.

Det som däremot inte var så trevligt att erfara, var att "någon", som tydligen fått del av Folksams kundregister. ringde upp för att bjuda in till ett slags infoträff, där man ville presentera "seniorlån" eller vad det nu ska rubriceras som. Man vänder sig tydligen till folk med relativt högt värderade resp lågt belånade fastigheter och utlovar stora möjligheter att "ta ut" mera pengar ur fastighetens övervärde och göra skattebefriade ränteinkomster.

Jag kontaktade Folksam direkt, och den representant jag talade med kände till sådana fristående "mäklare / micklare" som i Folksams namn agerar på detta vis utan gjorda avtal. En varning är alltså på plats - Folksam kan vara en part för pensionärer och andra, som p g a hög ålder inte längre kan få sedvanliga lån i affärsbankerna, men då ska det ske utan andra mellanhänder.

Då kan det ge helt oönskade effekter!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Folksams ""okända mäklare"

En sak till man ska se upp med när man flyttar mellan bolag. Vi flyttade över alla våra försäkringar från Trygg Hansa för ca 16-17 år sedan och det blev billigare, Det vi inte lyckades med var min frivilliga sjukförsäkring jag haft i drygt 10 år. Efter ca 3 mån kom besked från Folksam att de inte kunde ta min sjukförsäkring eftersom jag besökt vårdcentralen några ggr det senaste året. OK då står jag väl kvar med den i Trygg Hansa då inbillade jag mig. Det Folksamrepresentanten gjort var att säga upp alla försäkringar i Trygg Hansa utan att kolla att jag fick samma i Folksam. Efter många samtal till båda parter var det bara att inse att TH ville inte fortsätta ens om jag gick tillbaks med alla och Folksam ville inte teckna sjukförsäkringen hos dem. Det är bara att hoppas att det inte händer något då jag behövt försäkringen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Folksams ""okända mäklare"

Om du inledningsvis har avtalat med Folksam att samtliga försäkringar skall övertas anser jag att Folksam är skyldiga att agera enligt avtalet. Att det är ett muntligt avtal saknar betydelse. Det gäller ändå. Folksam har ju dessutom bekräftat avtalet genom att säga upp alla försäkringar i TH.

Tycker jag.
:cool:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Folksams ""okända mäklare"

Ge aldrig försäkringsbolagen tillåtelse att snoka i din sjukhistoria. Journaler är sektretssbelagda så du måste ge din tillåtelse. Gör inte det!
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Folksams ""okända mäklare"

Det heter ju inte Folkskam utan orsak i folkmun!
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Folksams ""okända mäklare"

Om du inledningsvis har avtalat med Folksam att samtliga försäkringar skall övertas anser jag att Folksam är skyldiga att agera enligt avtalet. Att det är ett muntligt avtal saknar betydelse. Det gäller ändå. Folksam har ju dessutom bekräftat avtalet genom att säga upp alla försäkringar i TH.

Tycker jag.
:cool:

Riktigt så enkelt är det inte, dvs att Folksam har ingått ett avtal att överta alla försäkringar oavsett hälsotillstånd. Felet som gjorts är att Folksams representant sagt upp en befintlig sjukförsäkring i Trygg Hansa som om jag förstått rätt var utan klausul eller inskränkning. En "dödssynd" att göra på det viset, men Folksam kan inte klandras. Det är den som sålt försäkringen som varit lite för het på gröten. Han/hon skulle ha avvaktat svaret från Folksams riskbedömning innan försäkringen i TH sagts upp. Sedan skulle kunden fått avgöra om det var värt att byta eller inte.
 
Toppen