• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera regulatorer, mot skilda batterier, från samma solceller?

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Hej!
Håller på och monterar flera solpaneler på husbilen. Undrar om man kan koppla två MPPT-regulatorer på samma solcellsbank och låta en (den gamla mindre) ladda startbatteriet och den den nya stora (50A) får ladda bodelsbatterierna. Jag har nu två 100W solpaneler och ska montera två nya 180W. Om det inte fungerar att koppla ihop regulatorerna kan jag ju låta en 100W-are gå via den gamla regulatorn till startbatteriet men för det mesta kommer den ju inte att behöva ladda något när man kör nästan varje dag. För att vara övertydlig: Utgångarna på regulatorerna kommer alltså inte att se varandra, däremot kommer ingångarna att vara ihopkopplade.
Någon som vet?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
99% säker på att trackerfunktionen i ena eller båda regulatorerna slås ut - den kommer ju att försöka flytta trackingpunkten med jämna mellanrum för att se om den får mer effekt vid en annan spänning, och då kommer den andra regulatorn att tro att solens styrka förändrats och börja manipulera trackingen i sin tur. Optimalt kommer det garanterat *inte* att bli.
Om du har en D+ emulator kanske du kan använda den mindre regulatorn som en DC-DC-omvandlare, "booster" och ladda startbatteriet från utgången på den större kontrollerns? Sätt ett relä som frånskiljer lilla regulatorn när det inte kommer tillräckligt med sol.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag ser det i din beskrivning så bör det fungera, jag har tidigare varit i kontakt med Wotronic i Tyskland om att koppla två av deras MPPT laddare parallellt..... ville höra vad de sa så det inte blir det "problem" som tor-ake skriver i ovan inlägg.... det går mycket väl att koppla två laddare till samma batteri och samma solpaneler.... det skriver de i svaret i vart fall... men du skall ju koppla till startbatteriet och en till bodels batteriet så där bör absolut inte bli några problem.... lycka till med kopplingen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ingen grunn til at de skal påvirke hverandre annet enn ved å ta så mye de klarer eller behøver av den el som produseres i panelet. I praksis vil dette føre til at den regulator som har det batteri som lettest tar ladning tar mesteparten. Om det er samme kjemi så vil det være det som er mest utladet. Er det et LFP og et bly så vil LFP lades først før det blir noe særlig til overs for blybatteriet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ganska säker på att regulatorerna kommer att störa varandras reglering. Möjligen om man kopplar en större kondensator över den gemensamma ingången kan det fungera.

Varför skulle regulatorerna störa varandra ??... det är ju en solpanel med två olika regulatorer till två olika batteribankar ....

Sen Knut så har jag ibland kopplar in en extra regulator för att ladda mitt båttbatteri 50A (Bly)... jag trodde det skulle bli som du skriver... men blyladdaren tog nästan allt medan Lifepo4 (200A) laddaren fick nästan inget.... vet inte varför det blev så .... men det kanske beror på att bly batteriet har kortare kablar än Lifepo4 batteriet har till laddaren ...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som styrer er en kombinasjon av spenningsforskjell mellom lader og batteri sammen med total motstand i kretsen. En lang tynn ladekabel gir en relativt høy motststand. På den andre siden fra panelet så er det terskler for spenning for å starte ladning. En lader som starter ved en lavere spenning kan blokkere for en lader som trenger en høyere startspenning ved at forbruket senker spenningen fra panelet. Så min sammeligning bly lfp stemmer kun ved like ladere.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du behöver ju hur som helst en ny regulator, varför inte köpa en med uttag för laddning av bilbatteriet? Jag har för mig att Votronics större regulatorer har sådant uttag.
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
Jag bestämde mig för att koppla alla paneler till den nya Victron SmartSolar 50A regulatorn. Startbatteriet underhållsladdas hemma via en lös laddare och under resa kan jag i nödfall köra den via invertern. Har inte varit aktuellt hittills.
 
Toppen